MS Sql select - performance
Fra : MKJ

Dato : 22-01-08 12:37

Hej

Jeg har problemer med performance på en søgning.
Systemet der søges i er et arkivsystem der består af X antal sager der hver
kan indeholde X antal emner.
Problemet er ikke selve søgningen men et check der skal laves for at finde
ud af om brugeren har rettigheder til et emne.

Der er 2 forskellige måder en bruger kan få rettigheder til et emne:
1) Der er ikke angivet en adgangsgruppe på selve emnet.
2) Der er angivet en eller flere adgangsgrupper på emnet som brugeren er
medlem af.

Pt. bruger jeg en sql funktion til at finde ud af om brugeren har de
nødvendige rettigheder så nu ligner søgningen noget i retning af:

"SELECT * FROM Documents WHERE Description LIKE '%søgeord%' AND
DBO.func_CanGetItem(Documents.DocumentId, @UserId) = 1"

Rettighederne er angivet i en simpel tabel der bla. indeholder ItemId,
GroupId derudover er der en Users tabel en Groups tabel samt en GroupsUsers
tabel.
Der er ingen tvivl om at det er funktionskaldet der tager lang tid og det
der skal fjernes jeg ved bare ikke hvordan man flytter det samme check til
sin select.

--
MKJ

Fra : Keld Nygaard

Dato : 22-01-08 13:41

"MKJ" <m@ds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der skal fjernes jeg ved bare ikke hvordan man flytter det samme check til

Hvis vi forestiller os 2 tabeller:
tblEmner
ID Emne
1 Emne 1
2 Emne 2
3 Emne 3

tblRettighed
ID EmneID SikkerhedsID
1 1 24
2 1 18
3 1 2
4 2 24
5 2 18
6 3 2

SikkerhedsID kan være både brugerid og gruppe id!

Du har en bruger der har sikkerhedsID'erne (2, 15, 97) og vil vide om han
har rettighed til EmneID 2

Nu må du ikke holde mig op på syntaxen (specielt på det med IN), men noget i
stil med....

SELECT DISTINCT e.Emne FROM tblEmne as e, tblRettighed as r WHERE e.ID = 2
AND e.ID = r.EmneID AND r.SikkerhedsID IN (2, 15, 97)

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : MKJ

Dato : 22-01-08 15:47

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> wrote in message

> [...]
>
> SELECT DISTINCT e.Emne FROM tblEmne as e, tblRettighed as r WHERE e.ID = 2
> AND e.ID = r.EmneID AND r.SikkerhedsID IN (2, 15, 97)

Hej

IN kræver at alle rettigheder står i rettighedstabellen - ikke sandt? Der er
jo også den mulighed at der ikke er defineret nogle rettigheder på et emne i
så tilfælde skal alle kunne se emnet men det vil ikke virke med IN
funktionen.

--
MKJ

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-01-08 21:45

MKJ wrote:

> [...]
> emne i så tilfælde skal alle kunne se emnet men det vil ikke virke med IN

Ingen rettighed = ingen adgang.
Opret en id der betyder adgang for alle, og brug den.

NB SELECT *  er ikke god karma.

Stig Johansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-01-08 18:05

MKJ skrev:
> [...]
> Der er ingen tvivl om at det er funktionskaldet der tager lang tid og
> det der skal fjernes jeg ved bare ikke hvordan man flytter det samme

En søgning med LIKE '*xx*' vil altid være tung, hvis det er en stor
tabel, for den skal jo hente samtlige records ind.

Har du i øvrigt sikret dig, at der er oprettet indeks på alle de felter,
der indgår?

Fra : mkj

Dato : 22-01-08 19:37

> [...]
> for den skal jo hente samtlige records ind.
>
> Har du i øvrigt sikret dig, at der er oprettet indeks på alle de felter,

Hej

Det er ikke min LIKE der tager tid det er rettighedschecket der tager lang
tid.

--
MKJ

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-01-08 20:59

"MKJ" wrote

> "SELECT * FROM Documents WHERE Description LIKE '%søgeord%' AND
> DBO.func_CanGetItem(Documents.DocumentId, @UserId) = 1"

Hmm et skud i tågen?

SELECT *
FROM (