Problemer med join
Fra : SB

Dato : 19-01-08 21:40

Hejsa

Jeg har et problem med min inner join.

SELECT
`train_item_main`.`MainTitel`,
`tog_scale`.`s_scale`,
`train_item_main`.`MainId`
FROM
`train_item_main`
Inner Join `tog_scale_ref` ON `train_item_main`.`MainScaleID` =
`tog_scale_ref`.`sref_sid`
Inner Join `tog_scale` ON `tog_scale_ref`.`sref_id` = `tog_scale`.`s_id`

Giver resultatet: (Der skulle være 5!)

Lokomotiv rød   1:87   2
1234      1:87   5
Damper      1:87   6
MiniTrix loko   1:160   1
123456 mmm   1:160   3
Lokomotiv rød   1:22,5   2
1234      1:22,5   5
Damper      1:22,5   6
MiniTrix loko   1:22,5   1
123456 mmm   1:22,5   3
Lokomotiv rød   1:64   2
1234      1:64   5
Damper      1:64   6
MiniTrix loko   1:120   1
123456 mmm   1:120   3
Lokomotiv rød   1:220   2
1234      1:220   5
Damper      1:220   6

Hvorfor får jeg så mange resultater???

//Søren

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-01-08 22:05

SB wrote:
> Jeg har et problem med min inner join.
>
> SELECT
> `train_item_main`.`MainTitel`,
> `tog_scale`.`s_scale`,
> `train_item_main`.`MainId`
> FROM
> `train_item_main`
> Inner Join `tog_scale_ref` ON `train_item_main`.`MainScaleID` =
> `tog_scale_ref`.`sref_sid`
> Inner Join `tog_scale` ON `tog_scale_ref`.`sref_id` = `tog_scale`.`s_id`
>
> Giver resultatet: (Der skulle være 5!) [klip]

Kan du ikke spole tilbage og forklare hvad det er, du gerne vil have
trukket ud? Bring tabellerne her sammen med det resultat, du forventer.

Mvh. Michael.

Fra : SB

Dato : 19-01-08 22:12

Michael Zedeler skrev:

> Kan du ikke spole tilbage og forklare hvad det er, du gerne vil have
> trukket ud? Bring tabellerne her sammen med det resultat, du forventer.
>
> Mvh. Michael.

Hejsa

Tror egentlig jeg er ved at have fundet løsningen - Manglede nogle WHERE
statements!

Så nu begynder det at se rigtigt ud!

//Søren

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-01-08 22:24

SB skrev:
> Hejsa
>
> Jeg har et problem med min inner join.
>
> SELECT
> `train_item_main`.`MainTitel`,
> `tog_scale`.`s_scale`,
> `train_item_main`.`MainId`
> FROM
> `train_item_main`
> Inner Join `tog_scale_ref` ON `train_item_main`.`MainScaleID` =
> `tog_scale_ref`.`sref_sid`
> Inner Join `tog_scale` ON `tog_scale_ref`.`sref_id` = `tog_scale`.`s_id`

> [...]

Fordi du ikke har styr på relationerne mellem dine tabeller..

Nærmere kan man ikke komme uden at kende din tabelstruktur.
Det kunne jo tænkes at din sidste join mellem tog_scale og tog_scale_ref
resulterer i flere kombinationer, hvis nu join-felterne ikke er unikke i
nogen af tabellerne.
Hvad laver forresten tabellen tog_scale i din join, når du ikke bruger
den til noget?

At dømme ud fra SQL-teksten er du heller ikke særlig konsekvent i
navngivningen af felter ;-(
Det er noget rod, at et felt med samme indhold ikke har samme navn i to
tabeller. Eksempel:

train_item_main.MainScaleID = tog_scale_ref.sref_sid

her bør feltet i train_item_main have samme navn som det har i den
tabel, det referer til, så:

tog_scale_ref.tog_scale_ref_id
er et autonummereret felt med unikt index, d.v.s. kun een
post i tabellen tog_scale_ref må kunne have samme værdi.

train_item_main.tog_scale_ref_id
er et felt af typen long (lidt afhængig af databasefabrikat)
Det er et indekseret felt, hvor dubletter tillades (fordi
flere items kan have samme skala)

På den måde er man ikke i tvivl om, hvilke felter der kan bruges til joins.

mvh
Krabsen

Fra : SB

Dato : 20-01-08 16:28

> [...]
> flere items kan have samme skala)
>
> På den måde er man ikke i tvivl om, hvilke felter der kan bruges til joins.

Hejsa

Det er taget til efterretning! Vil nok lige kigge det hele igennem og
gøre det mere strømlinet

//Søren

Fra : SB

Dato : 20-01-08 20:10

SB skrev:

> Hejsa
>
> Det er taget til efterretning! Vil nok lige kigge det hele igennem og
> gøre det mere strømlinet
>
> //Søren

I forlængelse af tidligere spørgsmål, er der nu opstået en anden
forhindring! Hvis en af værdierne i min inner join ikke er indtastet i
databasen, får jeg heller ikke resten af værdierne for denne record i
mit resultat!

Eks:

Inner Join `train_images_ref` ON `train_images_ref`.`fref_useritemid` =
`train_item_user`.`UserItemID`

Men hvis en UserItem ikke har et billede, og derfor heller ikke optræder
i train_images_ref, så får jeg ikke de andre data med - hvorfor ikke og
hvordan skal det løses?

//Søren - der har meget at lære endnu....

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-01-08 21:33

SB skrev:

> [...]
>
> Men hvis en UserItem ikke har et billede, og derfor heller ikke optræder
> i train_images_ref, så får jeg ikke de andre data med - hvorfor ikke og

Formentlig ved at skifte til LEFT JOIN.

Et tip, hvis du er ny i databaser (og nu får jeg sikkert en masse
database-bedrevidende på nakken, men dem om det..):

Har du Microsoft Access installeret? Så opbyg dine tabeller der og lav
forespørgslerne i Access med al den grafiske hjælp, der til rådighed.
F.eks. ved at højreklikke på en join kan du bestemme hvordan den skal
reagere, hvis der ikke er records i begge tabeller - så finder den ud
af, om du skal bruge inner, left eller right join)..

Når det virker, viser du forespørgslen som sql og kan klippe den over
til det system, du nu en gang arbejder på.

(Er det mySql, så køb MyDBDump fra Softguru.net så kan du flytte hele
databaser med data, forespørgsler og det hele mellem Access og mySql let
og smertefrit)

Fra : SB

Dato : 20-01-08 22:24

Gert Krabsen skrev:

> [...]
>
> (Er det mySql, så køb MyDBDump fra Softguru.net så kan du flytte hele
> databaser med data, forespørgsler og det hele mellem Access og mySql let

OK - jeg prøver med left.... Jeg bruger Mysql på en WAMP server
(http://www.wampserver.com/en/) - og NaviCat (http://www.navicat.com)
med grafisk Query Builder - men al begyndelse er svær

//Søren