opsætning af NAS
Fra : Brother Tuck

Dato : 18-01-08 15:28

Hvem kan hjælpe mig med opsætning af en Allnet 6200 NAS server ? . Jeg har
problemer med at tilgå den fra andre PC'er

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-01-08 03:18

"Brother Tuck" <hl@mail.tdcadsl.dk> skrev

> Hvem kan hjælpe mig med opsætning af en Allnet 6200 NAS server ? . Jeg har
> problemer med at tilgå den fra andre PC'er

Ingen, før du giver os fyldestgørende oplysninger om dit set-up...

Hvilken netforbindelse?
Hvilken router?
Evt firewall, port numre, software osv..?
Hvad er problemet, hvilke fejlmeddelelser?

Vi har jom ikke nogen krystalkugle!

Claus

Fra : Henning Legaard

Dato : 20-01-08 08:07

Hej igen

Jeg har en firmaopkobling med en Router, Efficient 5880, fra TDC. Den
har 4 porte/udgange. port 1 er til firma-pc'en. De 3 andre er til
privat forbrug.
Jeg har en accessporint på een af udgangene til min bærbare pc. Det
virker fint.
På en anden udgang har jeg en switch
Jeg har tilkoblen en NAS Allnet 6200 på den 3. udgang på routeren.
Den kan jeg "se" på min private PC.

Nu vil jeg gerne kunne se mine filer på NAS'en fra fx. mit arbejde
eller andre steder i verdenen.
Den skulle den NAS vist kunne med noget FTP.

JEg vil gerne at der er nogen der kunne vejlede mig i hvordan NAs'en
skal opsættes.
Kan man bruge en alm. internet browser og få adgang til Nas'en ? og
hvordan ?

Jeg bruger XP.
Desværre har jeg ikke rettighed til at "åbne" firma routeren, men iflg
TDC er både port 21 og 80 iben til FTP, men måske er der noget
liniefilter (hvad
det så end er)
Min NAS har 192.168.1.10

Såm det fremgår ovenstående, er jeg total grøn på dette område, men
håber der er en venlig sjæl der kunne hjælpe mig lidt på vej.

Mvh
Brother Tuck

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-08 10:23

For at få FTP til at virke, skal du åbne for port 20 og 21 i din
router/firewall. (Hvis du ikke har adgang til router/firewall, ser det
lidt sort ud.)
TDC har "åbnet" for port 21, så DU kan forbinde til en FTP, på nettet.
Jeg tvivler stærkt på, at de har åbnet for den port, i din router/firewall.

Men ellers skal du tildele din interne IP 192.168.1.10 port 20 og 21.
Derudover skal du have en global IP. (Helst en fast ip, så den ikke
skifter i tide og utide...)

/Jacob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-08 02:03

"Henning Legaard" <hl@mail.tdcadsl.dk> skrev

> Desværre har jeg ikke rettighed til at "åbne" firma routeren, men iflg
> TDC er både port 21 og 80 iben til FTP, men måske er der noget
> [...]

Før du kan åbne porte i din router, så kommer du ikke videre. Routeren skal
vide, at traffik på port 20/21 skal sendes videre til din NAS. Det kaldes
port forwarding.

Det er korrekt, at portene er åbne for udgående FTP trafik for klienter, men
det er noget ganske andet. Routeren skal jo vide, at der sidder en server på
port 21 på IP 192.168.1.10, ellers kan den ikke sende trafikken den rigtige
vej.

I øvrigt er det underligt, at du ikke har adgang til routeren, er der noget
VPN sikkerhedshalløj at tage hensyn til, ellers er det bare noget pjat.

Claus

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 24-01-08 07:09

"Henning Legaard" <hl@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Desværre har jeg ikke rettighed til at "åbne" firma routeren, men iflg
> TDC er både port 21 og 80 iben til FTP, men måske er der noget

Det bliver et gæt, men prøv at give den 192.168.1.4, og se så om du kan
tilgå den med ftp ude fra.

Det har tidligere været sådan at enkelte porte var mappet ind til bestemte
ip-adresser i de routere. Om det stadig er sådan ved jeg ikke, men
http://download.tdc.dk/pub/tdc/erhverv/kundeservice/iFAQ/Vejledninger/Teknisk%20beskrivelse%20til%20Managed%20Firewall.pdf
tyder på det.

Kaj