Komponent
Fra : Henning Madsen

Dato : 15-01-08 20:11

Fra CompBase har jeg fundet en komponent BitBtnWithColor som jeg syntes var
sjovt at prøve og sovsen var med.
På formen lagde jeg en BitBtn og to alm. knapper og en ColorDialog.
I uses vel kompejleren ikke kendes ved ButtonWithColor samt i procedurene
kender den heller ikke Color

unit Unit1;
interface
uses
Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
Dialogs, StdCtrls, Buttons; ButtonWithColor;

type
TForm1 = class(TForm)
BitBtnWithColor1: TBitBtn;
Button2: TButton;
Button3: TButton;
ColorDialog1: TColorDialog;
procedure Button2MouseDown(Sender: TObject;
Button: TMouseButton; Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
procedure Button3Click(Sender: TObject);
procedure Button2MouseUp(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end;

var
Form1: TForm1;

I uses vel komp. ikke kendes ved ButtonWithColor samt i procedurene kender
den heller ikke Color

implementation

{$R *.dfm}

procedure TForm1.Button2MouseDown(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
Button2.Color := clLime;
Button2.Font.Style := [fsBold];
Button2.Caption := 'Pressed....';
end;

procedure TForm1.Button2MouseUp(Sender: TObject;
Button: TMouseButton;Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
Button2.Color := clBtnFace;
Button2.Font.Style := [];
Button2.Caption :='Press me!!!';
end;

begin
ColorDialog1.Color := Button3.Color;
if ColorDialog1.Execute then
Button3.Color := ColorDialog1.Color;
end;
end.

Er det ikke mugligt at køre en komponent som et almindeligt program
når som her sovsen er med ??
Er det mugligt må jeg jo gøre nogle fejl, men hvilke ??

På forhånd tak for et svar
m.v.h
Henning

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-01-08 06:32

"Henning Madsen" <hkjeldm@mail.dk> wrote in message

> I uses vel kompejleren ikke kendes ved ButtonWithColor

Du skal installere dette unit og tilføje det til library path. Derefter skal
du finde komponenten på komponent-paletten og placere den på en form på
normal vis.

> samt i procedurene kender den heller ikke Color

Hvordan skulle TButton.color også pludselig virke? TButton kender ikke noget
til eksistensen af din nye klasse.

> Er det ikke mugligt at køre en komponent som et almindeligt program

En komponent er ikke et program, så spørgsmålet giver ikke rigtigt nogen
mening.

Fra : Henning Madsen

Dato : 16-01-08 16:40

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget til eksistensen af din nye klasse.

> En komponent er ikke et program, så spørgsmålet giver ikke rigtigt nogen

Tak for svaret Uffe så blev jeg så meget klogere.
m.v.h. Henning