Hjælp - Mit ene rør i mit akvastabil armat~
Fra : meier

Dato : 03-01-08 06:38

Hej nogen der ved om der er glimttændere eller noget andet hokus pokus
sikring i et akvastabil effectline armatur .. her til morgen var det
ene rør dødt - det var faktisk næsten nyt så lidt mærkligt ..skiftede
det og stadig ikke lys ...det andet rør lyser fint ..

Hvad kan der være galt ??

Mvh

Brian Meier

Fra : Arne Keller

Dato : 03-01-08 15:47

meier skrev:
> [...]
> ene rør dødt - det var faktisk næsten nyt så lidt mærkligt ..skiftede
> det og stadig ikke lys ...det andet rør lyser fint ..

Hvad er det for et armtur ?
"Normale Lysrør" T8, her sidder der en glimtænder i armaturet

"Tynde lysrør" T5 har elektronisk ballst og ingen glimtænder

På mit Effectline T5D tænder ingen af rørene hvis et er defekt.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 03-01-08 19:27

> Hvad er det for et armtur ?
> "Normale Lysrør" T8, her sidder der en glimtænder i armaturet

Og glimttænderen (også "starter") er den runde dims som kan drejes ud...
Skal skiftes hver gang man skifter rør.

Mvh
Jaocb

Fra : Arne Keller

Dato : 03-01-08 19:48

Jacob Andersen skrev:

> Og glimttænderen (også "starter") er den runde dims som kan drejes ud...

Jeps

> Skal skiftes hver gang man skifter rør.

Det skal den ikke nødvendigvis. Men som du nu ved er det rimelig bøvlet
at få den ud, så når den nu er ude så byt den, den er billig.
Tag den gamle med når du køber ny, det skal være rigtig størrelse.

Du kan eventuelt vælge en elektronisk tænder som har meget lang
livslængde og tænder hurtigt (så skal du ikke bytte den hvar gang

Fra : N/A

Dato : 04-01-08 18:11

Fra : meier

Dato : 03-01-08 14:45

Hej gutter og tak for tipset - fandt ud af hvor de sad ..rimeligt
svært at få dem afmonteret og skiftet..
Har netop skiftet glimttænderne men det ene rør vil sku stadig ikke
lyse ..

Mon det kan være den ene halvdel af strømforsyningen der er brændt
af ??

Det er "normale rør" t8

mvh

Meier

Fra : Arne Keller

Dato : 04-01-08 18:11

meier skrev:
> Hej gutter og tak for tipset - fandt ud af hvor de sad ..rimeligt
> svært at få dem afmonteret og skiftet..
> Har netop skiftet glimttænderne men det ene rør vil sku stadig ikke
> lyse ..

Har du byttet plads på de 2 rør ?

Bliver fejlen på samme plads ?

Prøv at byt plads på de 2 glimtændere, flytter fejlen nu ?

> Mon det kan være den ene halvdel af strømforsyningen der er brændt
> af ??

Er det elektronisk spole (HF) eller gammeldags viklet spole ?

En gammeldags viklet spole brænder meget sjældent af.

Elektroniske spoler plejer at have lang levetid hvis de overlever de
første uger uden problemer.

> Det er "normale rør" t8

Fejlen er normalt i rør eller glimtænder

Fra : N/A

Dato : 04-01-08 18:11

Fra : meier

Dato : 16-01-08 04:13

Jeg byttede rundt osv .. og det virkede stadig ikke ....
senere på dagen da jeg kom forbi akvariet virkede det pludselig ..og
det gør det stadig ?? mærkligt ..må vel være en løs forbindelse eller
noget ..

men nu virker det så er det jo fint ...