BitBtn og Glyph
Fra : Kurt G

Dato : 13-01-08 11:45

Hej NG!

Jeg vil gerne have, at en OK-knap skifter udseende, når den har focus.
Dertil har jeg kikket på BitBtn, men kan ikke rigtig få det til at virke!
Jeg har læst i hjælpen for D5 og det har ikke rigtigt fået mig til at
forstå, hvordan jeg bruger den. Er der nogen, der har en link til en
uddybende forklaring, gerne med eksempler!

Mvh Kurt

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 14-01-08 10:50

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstå, hvordan jeg bruger den. Er der nogen, der har en link til en
> uddybende forklaring, gerne med eksempler!

Kig på TBitBtn.OnEnter og OnExit. Disse to kaldes når knappen hhv får og
mister fokus...

Jeg ved ikke hvad du mener med "skifter udseende"?

Eksempel:
procedure TForm1.BitBtn1Enter(Sender: TObject);
begin
BitBtn1.Caption:='Nu har jeg fokus';
end;

procedure TForm1.BitBtn1Exit(Sender: TObject);
begin
BitBtn1.Caption:='Ingen fokus';
end;

MVH
Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-01-08 15:37

> Jeg ved ikke hvad du mener med "skifter udseende"?

Så optræder der en stiplet linie rundt i kanten af knappen. Prøv med 2
knapper på en tom form og brug så TAB til at skifte fokus.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 14-01-08 15:50

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Så optræder der en stiplet linie rundt i kanten af knappen. Prøv med 2
> knapper på en tom form og brug så TAB til at skifte fokus.

Njea, tror vi misforstår hinanden. Kurt G skriver: "Jeg vil gerne have,
at en OK-knap skifter udseende, når den har focus"

....men hvad er det for et udseende, han ønsker at ændre, når den får
focus? Er det farven? Caption? etc...

Den "stiplede linje" kommer vel automatisk?

MVH
Thomas

Fra : Kurt G

Dato : 18-01-08 21:45

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@hest.notaplan.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> focus? Er det farven? Caption? etc...
>
> Den "stiplede linje" kommer vel automatisk?

Undskyld min sene reaktion, men der har været lidt pres på!

Jeg har en del felter, hvori man skal skrive ting og sager. Dem skiftes der
mellem, når der trykkes på TAB.
Når de får focus, har jeg valgt også at skifte baggrundsfarve for at
tydeliggøre, hvilken der har focus.
Det samme vil jeg gerne have gjort med OK-knappen, men det er ikke muligt
med den normale kanp. Derfor mente jeg, at jeg kan bruge en BitBtn, da den
jo kan skifte mellem op til 4 forskellig bitmapbilleder (Glyph?).
Det er denne funktion, som jeg ikke har kunnet få til at virke og gerne vil
have forklaret!

Hvis jeg havde givet mig tid til en ordentlig formulering fra starten af,
havde det hele været lettere!

Mvh Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-08 21:58

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> wrote in message
> [...]
> tydeliggøre, hvilken der har focus.
> Det samme vil jeg gerne have gjort med OK-knappen, men det er ikke muligt

Du kan prøve at lave en onenter og onexit event med:
procedure TForm1.Button1Enter(Sender: TObject);
begin
Button1.Font.Style := [fsBold] ;
end;

procedure TForm1.Button1Exit(Sender: TObject);
begin
Button1.Font.Style := [] ;
end;

Og se om det nok til at tydeliggøre fokus i dit program.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Kurt G

Dato : 01-02-08 13:01

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Button1.Font.Style := [] ;
> end;
>
> Og se om det nok til at tydeliggøre fokus i dit program.

Det var da en mulighed, som jeg vil prøve.
Tak!
Kurt