Access database på netværksdrev
Fra : Neo

Dato : 12-01-08 10:59

Hej Guruer

Jeg har et lille problem som jeg håber at I kan hjælpe mig med.

Jeg har udviklet et lille program i VB6 som benytter en Access database
placeret på et netværksdrev (Z:), og det fungerer fint ... med en lille
undtagelse.

Databasen er placeret på PC nr. 1 (Netværksdrev Z:)
Programmet eksekveres på PC nr. 2

Når PC2 startes og man umiddelbart efter opstart eksekverer programmet, kan
programmet ikke finde databasen på netværksdrevet.

Hvis man så på PC2 dobbeltklikker på 'Denne computer' og derefter
dobbeltklikker på 'Netværksdrev Z:' åbnes et vindue med indholdet af Z: og
nu er Z: ligesom 'Åben' og programmet kan herefter eksekveres uden
problemer.

Hvad er det der sker ? Og hvordan undgår jeg at jeg skal dobbeltklikke på Z:
for at åbne netværksdrevet før jeg kan eksekvere mit program ?

Mvh Neo

Fra : Gert Krabsen

Dato : 13-01-08 18:53

Neo skrev:
> [...]
>
> Hvad er det der sker ? Og hvordan undgår jeg at jeg skal dobbeltklikke på Z:
> for at åbne netværksdrevet før jeg kan eksekvere mit program ?

To hurtige gæt

Da du tilknyttede netværksdrevet, huskede du så at markere i feltet
'Opret forbindelse igen ved logon?'

Er Z: - eller den pc det er placeret på - passwordbeskyttet? (bliver du
bedt om at indtaste password, når du dobbeltklikker i stifinder)

Fra : Neo

Dato : 13-01-08 22:02

> [...]

> Er Z: - eller den pc det er placeret på - passwordbeskyttet? (bliver du
> bedt om at indtaste password, når du dobbeltklikker i stifinder)

Hej Gert

Ja jeg huskede at afkrydse 'Opret forbindelse igen ved logon?'

Nej netværksdrevet Z: er ikke passwordbeskyttet

Det er ej heller et enestående problem, jeg har observeret problemet ved
adskellige PC'ere, Win XP pro.

Mvh Neo

Fra : EP

Dato : 14-01-08 23:24

Hej Neo

På PC2 skal du i stifinder finde PC1's HDD og døbe den et drevbogstav f.eks.
"K"
du skal så i VB6 programmet anføre den fulde sti til dB-filen eks. "K:/min
sxti / minDB.mdb
så virker det

hilsen

Erik

Fra : Kim M. Jørgensen

Dato : 21-01-08 08:42

Jeg har lavet mange programmer der henter deres databaser i VB6 på den måde.
Jeg henter så bare ikke databasen fra et netværks drev men direkte på sharet
f.eks. med \\192.168.100.10\DB\info.mdb
Det virker fint nok.
Testtet både på Windows XP, 2000 og Server 2003.

Prøv ovt om det vil læse dit problem.

Og får at det skal være nemt at ændre placeringen henter jeg altid de
indstillinger fra en INI fil.

Fra : Neo

Dato : 21-01-08 15:26

> [...]
>
> Prøv ovt om det vil læse dit problem.
>
> Og får at det skal være nemt at ændre placeringen henter jeg altid de

Hej Kim

.... Tak for det, det prøver jeg !

Mvh Neo