Dato håndtering
Fra : none

Dato : 06-01-08 21:00

Jeg har en udfordring som jeg ikke er helt klar over hvordan jeg skal løse.
Jeg har en applikation hvor jeg regelmæssigt henter data og indsætter
dem i en database. Jeg vil gerne undgå for meget overhead og ikke
indsætte en ny række ved hver opdatering, men kun hvis der har været en
ændring. Hvis der ikke har været en ændring er data stadig valid.

Jeg har tænkt mig at lave et setup med en start og slutdato samt et id.

Jeg har en ide om at det må være lavet før og have et snedigt navn som
jeg ikke kender. Er der nogen som kan hjælpe?

Jeg benytter mig af hibernate og mysql.
Jeg har haft kig på database triggers, men er ikke sikker på det er det
rigtige og jeg vil gerne håndtere det gennem hibernate.

Hvorledes skal det håndteres i hibernate?

/Carsten

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 07-01-08 01:01

none wrote:
> [...]
> rigtige og jeg vil gerne håndtere det gennem hibernate.
>
> Hvorledes skal det håndteres i hibernate?

Jeg synes ikke helt at jeg kan se problemet.

* du har current info
* så læser du nyeste info fra db (med hibernate)
* så sammeligner du current info med nyeste info fra db
* hvis forskel gemmer du current info i db (med hibernate)

Arne

Fra : none

Dato : 07-01-08 23:07

Arne Vajhøj wrote:

> [...]
> * så sammeligner du current info med nyeste info fra db
> * hvis forskel gemmer du current info i db (med hibernate)

Ja det er nok enkelt.
Jeg har fundet ud af lidt mere, det som jeg vil lave hedder i
datawarehouse regi: Type 2 Slowly Changing Dimension

Så det er helt rigtigt det som du skriver Arne, bagefter skal jeg
opdatere sidste gyldige record.
Jeg legede med tanken om at lave en trigger som gjorde det for mig, men
det driller lidt.

/Carsten

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 08-01-08 01:58

none wrote:

> [...]
> opdatere sidste gyldige record.
> Jeg legede med tanken om at lave en trigger som gjorde det for mig, men

Hvad er det der driller.

Mine 4 punkter burde være lige ud af landevejen Java og Hibernate.

Arne

Fra : Carsten Jantzen

Dato : 08-01-08 23:18

> Hvad er det der driller.
>
> Mine 4 punkter burde være lige ud af landevejen Java og Hibernate.
>
> Arne

Ja og det blive rogså det som jeg gør, så er logikken også synlig hvilket
den ikke ville være hvis jeg laver det på en trigger på update på basen.

Tak

Carsten