Hente datoen fra den sidste post ?
Fra : SpookiePower

Dato : 03-01-08 10:12

Jeg har en tabel som hedder TReport. Denne tabel
indeholder feltet id (autonummer) og feltet daReportDate
som indeholder datoen for hvornår indlægget er postet.

Jeg vil nu gerne have fat i datoen for den senest post,
og har gjort det på følgende måde -

SELECT DateValue(daReportDate)
FROM TReport
WHERE id = (select Max(id) from TReport)

Det virker fint, men er det den rigtige måde at gøre det på ?
Behøver jeg at blande id feltet ind i min SQL ?

Jeg køre med access 2003.

--
My Photo Gallery
www.anothermasterpiece.com

Fra : SpookiePower

Dato : 03-01-08 13:03

Jeg fandt ud af at man kunne gøre det nemmere, på denne måde -
SELECT Max(daReportDate) FROM TReport

Fra : Martin

Dato : 03-01-08 20:40

SpookiePower wrote:
> Jeg fandt ud af at man kunne gøre det nemmere, på denne måde -
> SELECT Max(daReportDate) FROM TReport

Eller en

SELECT ... FROM tabel
ORDER BY daReportDate DESC LIMIT 1

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-01-08 20:55

"Martin" <martin@aarhof.eu.invalid> skrev i meddelelsen

> SELECT ... FROM tabel
> ORDER BY daReportDate DESC LIMIT 1

Limit duer ikke med MS-databaser, men det gør dette:

select top 1 ... from tabel order by daReportDate desc

Fra : Martin

Dato : 04-01-08 09:53

Philip Nunnegaard wrote:
> "Martin" <martin@aarhof.eu.invalid> skrev i meddelelsen

> Limit duer ikke med MS-databaser, men det gør dette:

Hmm.. troede ellers LIMIT var en del af SQL :)

> select top 1 ... from tabel order by daReportDate desc

Ja.. MS DB har jeg egentlig aldrig pillet ved, men ser underligt ud hehe...

Fra : Leif Neland

Dato : 05-01-08 01:35

Philip Nunnegaard skrev:
> "Martin" <martin@aarhof.eu.invalid> skrev i meddelelsen

> Limit duer ikke med MS-databaser, men det gør dette:
>
> select top 1 ... from tabel order by daReportDate desc

Det lyder intuitivt in-effektivt at sortere tabellen, for kun at
returnere en record.

Men det er det måske ikke?

Det er selvfølgelig den måde, man skal gøre det, hvis man vil have flere
felter fra den record, hvor et af felterne er størst/mindst.

Leif