Installationsprogram
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 01-01-08 11:57

Hejsa,

Er her fortsat liv? I bekræftende fald:
1) Godt nytår!
2) Hvilket installationsprogram skal man nuomdage bruge til sine
VB6-apps? Jag brugte i en del år InstallShield Express, som jeg syntes
var OK, men jeg har en lumsk formodning om, at min version 3.5(?) ikke
er helt klar til hverken XP eller Vista.

Jeg gider ikke ofre et større antal 10 tusinder på det, eftersom det kun
er små og få installationer, jeg skal lave, men jeg vil på den anden
side gerne have noget (nogenlunde) driftsikkert...

Nogen bud?

Jens Vestergaard
Døgnets jernbanenyheder:
http://www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-01-08 12:44

Jens Vestergaard skrev:
> [...]
> var OK, men jeg har en lumsk formodning om, at min version 3.5(?) ikke
> er helt klar til hverken XP eller Vista.

Jeg kender ikke 3.5, men har i mange år brugt version 4.0 helt
problemfrit til XP. Om jeg har prøvet den på Vista kan jeg helt ærligt
ikke huske - ikke mange af mine kunder anvender Vista..

At jeg nu er skiftet til InstallShield Express 2008 skyldes mere et par
haddisknedbrud og en efterfølgende konstatering af, at
installationssættet til 4.0 ikke kan hentes mere

Så hvis du ligger med det, har jeg en helt legal licenskode, du kan få
billigt (Version 2008 er købt som complete - ikke upgrade - så der er
ingen legale problemer)

mvh
Krabsen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 01-01-08 14:14

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev den 01 jan 2008 i

> [...]
>
> Så hvis du ligger med det, har jeg en helt legal licenskode, du kan få
> billigt (Version 2008 er købt som complete - ikke upgrade - så der er

Desværre har jeg kun en origival 3.5 med downloadede updates, og jeg har
ydermere skiftet maskine, så jeg orker næsten ikke at genskabe noget -
og, som sagt...., jeg regner med, at den er forældet hvad XP og Vista
angår.

Men ellers tak skal du ha'

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-01-08 15:31

Jens Vestergaard skrev:
> [...]
> ydermere skiftet maskine, så jeg orker næsten ikke at genskabe noget -
> og, som sagt...., jeg regner med, at den er forældet hvad XP og Vista

Har du prøvet, om det virker?
Som sagt triller 4.0 perfekt på XP, og det kunne jo tænkes, at Vista er
det samme.

Jeg har en Vista installeret via VmWare*), så jeg kan nok godt overtales
til at teste, hvis du har brug for det.

*)VmWare er en virtuel installation, så ved en simpel fil-kopiereing
starter man forfra med en helt ren Vista

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 01-01-08 16:10

> Har du prøvet, om det virker?
> Som sagt triller 4.0 perfekt på XP, og det kunne jo tænkes, at Vista
> er det samme.

Jow, men som sagt - efter skift af maskine orker jeg ikke rigtig at
rekonstruere (og gu' ved om jeg overhovedet kan finde min reg-kode
m.v....

> Jeg har en Vista installeret via VmWare*), så jeg kan nok godt
> overtales til at teste, hvis du har brug for det.

Jamen, du må meget gerne prøve min Inno Setup-premiere...!

Fra : Neo

Dato : 01-01-08 12:47

> 2) Hvilket installationsprogram skal man nuomdage bruge til sine
> VB6-apps?
> Nogen bud?

Hej Jens

Jeg benytter inno setup http://www.jrsoftware.org/isinfo.php, det er gratis
og fungerer fremragende

Mvh Neo

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-01-08 13:11

"Neo" wrote

> Jeg benytter inno setup http://www.jrsoftware.org/isinfo.php, det er
> gratis og fungerer fremragende

Jeg kan kun tilslutte mig "hylekoret" :)

Inno Setup er fremragende efter min mening
Vi bruger de worldwide til add-on programmer, kundespecifikke installationer
etc

- Peter

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 01-01-08 14:18

"Neo" <someone@somedomain.invalid> skrev den 01 jan 2008 i

> Jeg benytter inno setup http://www.jrsoftware.org/isinfo.php, det er
> gratis og fungerer fremragende

Den har jeg straks hentet og leget med en times tid nu...incl en 3.parts
"script generator", der blev henvist til.

Det ser OK ud, men sandhenden er, at jeg er blevet lidt "rusten" hvad
systemfiler, dependencies m.v. angår, så jeg er mere tryg ved
InstallShields "merge modules" og evne til at "læse" et VB-projekt...

.... men lad os nu se, måske kan jeg genoptrænes!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-01-08 15:41

"Jens Vestergaard" wrote

> [...]
> InstallShields "merge modules" og evne til at "læse" et VB-projekt...
>
> ... men lad os nu se, måske kan jeg genoptrænes!

Ret beset så foreslå MS at man ikke installerer systemfiler etc via
installationsprogrammet
Men man bør hente de specielle pakker MS har liggende

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-01-08 15:44

"Jens Vestergaard" wrote

> ... men lad os nu se, måske kan jeg genoptrænes!

Jordan Russell har beskrevet hvordan man "bør" installere VB programmer
http://www.jrsoftware.org/iskb.php?vb

- Peter

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 01-01-08 16:07

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev den 01 jan 2008 i

> "Jens Vestergaard" wrote

> Jordan Russell har beskrevet hvordan man "bør" installere VB
> programmer http://www.jrsoftware.org/iskb.php?vb

Jow, der har jeg været - og hentet pakken, men jeg har en del OCX'er i
min app, og jeg kan godt komme lidt i tvivl om alle de "flags", der kan
sættes. Nogle af de "større" OCX'er kommer fre leverandørens side med et
"merge module", som kan bruges med InstallShield - men vist ikke i Inno,
vel?

Desuden mener jeg at kunne huske, at der skal installeres en del filer,
hvis der bruges ADO alle DAO.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-01-08 16:33

"Jens Vestergaard" wrote

> Desuden mener jeg at kunne huske, at der skal installeres en del filer,
> hvis der bruges ADO alle DAO.

DAO (Data Access Objects) bruges ikke mere

Du bør installere MDAC i stedet for at inkludere dele af biblioteket
http://msdn2.microsoft.com/da-dk/data/aa937703(en-us).aspx

Redistributing MDAC

- Peter

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 01-01-08 16:59

> "Jens Vestergaard" wrote

> DAO (Data Access Objects) bruges ikke mere

Njae, det gør det jo, hvis man i tidernes morgen har skrevet et program,
der bruger det...

> Redistributing MDAC
> http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms811980.aspx

JA! Nu! begynder det at dæmre. Det har jeg haft meget bøvl med, kommer
jeg i tanker om...

(Sandheden er, at jeg indtil for ca fire år siden levede af (bl.a.)
VB6-programmering, men at jeg reelt ikke har rørt det siden..., der af
rusten og fortrængningerne!)

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-01-08 17:09

Peter Lykkegaard skrev:
> "Jens Vestergaard" wrote

> DAO (Data Access Objects) bruges ikke mere

Det gør det skam i høj grad! Det er rigtigt, at mange anbefaler, at man
skifter til eks. ADO eller andet, men de pågældende bliver altid maget
tavse, når man beder om at få godtgjort den tid, der skal bruges på at
omkode alle gamle, men fortsat kørende applikationer..

Desuden - 'if it aint broke, dont fix it..'

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-01-08 17:53

"Gert Krabsen" wrote

> [...]
> tavse, når man beder om at få godtgjort den tid, der skal bruges på at
> omkode alle gamle, men fortsat kørende applikationer..

DAO er obsolete

> Desuden - 'if it aint broke, dont fix it..'

Der er små issues med DAO på XP sp 2, Vista samt 2003 server sp1 + sp2

- Peter