fugle, som gode lyd-imitatorer
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-12-07 13:03

Hej i gruppen

Min fætter viste mig et klip fra en tv-udsendelse
med David Attenborough, hvor man hørte en
Grå Lyrehale, (Menura novaehollandiae) imitere nogle
andre fuglearter, samt alle mulige lyde, fx kameraer,
bilalarmer, motorsave og håndsave.

Her er et YouTube-link:
http://www.youtube.com/watch?v=WuFyqzerHS8

I forvejen havde jeg hørt et par beostære, som også
var dygtige til at imitere lyde, men den der lyrehale
er da helt fantastisk, synes jeg.

En af de to beostære, jeg hørte, kunne fx efterligne
lyden af cisternen i et højtskyllende toilet. Den lavede
også nogle mærkelige stønnelyde, som jeg først forstod
efter at jeg en gang overnattede på en madras i stuen
hos de bekendte, som havde stærene. Det var lydene
fra ægtesengen, som blev gengivet meget naturtro.

Ellers er der jo mange anekdoter om stære, der har fløjtet
tog af sted i utide, en stær, der efterlignede en knirkende
trillebør, flere år efter havemandens død, ... osv.

Er der nogen af jer, der kender flere eksempler?

--
Med venlig hilsen og godt nytår
Herluf Holdt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-12-07 15:01

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev
>........ imitere nogle
> andre fuglearter, samt alle mulige lyde, fx kameraer,
> bilalarmer, motorsave og håndsave.
>
> Her er et YouTube-link:
> http://www.youtube.com/watch?v=WuFyqzerHS8

Det er en aprilsnar, men jeg hoppede selv 'lidt' på den i første omgang.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik.W

Dato : 29-12-07 02:57

Preben Riis Sørensen skrev den 28-12-2007:
> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev

> Det er en aprilsnar, men jeg hoppede selv 'lidt' på den i første omgang.

Har du dokumentation for det?

Mvh Erik

--
Venlig hilsen Erik.W

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-12-07 09:07

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det er en aprilsnar, men jeg hoppede selv 'lidt' på den
> i første omgang.

Det ligner nu ikke David Attenborough at lave aprilsnare.

Ingvald Lieberkind skriver i "Fugle III" om fuglen at den
udmærker sig ved to ting, dens mærkelige hale og dens
eminente evne til at efterligne stemmer.

Chisholm har i sin morsomme bog "Bird wonders of
Australia" (1956) givet en interessant skildring ikke
alene af Lyrehalens dygtighed som stemmeimitator,
men også af den dans, som hannen i forplantningstiden
opfører.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-12-07 10:43

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev

> Det ligner nu ikke David Attenborough at lave aprilsnare.

Netop derfor hopper man i med samlede ben. Det er 'nu nok' heller ikke ham
selv der står for det....

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 30-12-07 13:52

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev

> Netop derfor hopper man i med samlede ben. Det er 'nu nok'
> heller ikke ham selv der står for det....

Kan du ikke fortælle os hvorfor det er en aprilsnar ??
Al litteratur fortæller jo at den er en fantastisk imitator !!
Jeg endog meget svært ved at tro at BBC skulle lave den slags
numre

Mvh Mikkel

Fra : SørenH

Dato : 30-12-07 19:19

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det er en aprilsnar, men jeg hoppede selv 'lidt' på den i første omgang.

His du søger på "aprils fool" og "lyrebird" vil du se stakkevis af
blogs, kommentarer og udsagn om klippet.
Eftersom det udkom i april var der en del som troede det var en "aprils
fool" fordi fuglen gør det så fantatisk, men konklusionen er, at det er
sandt, og er udgivet af BBC uden hints om nogen form for aprilsnar.
Wikipedia har osse en fyldig beskrivelse af dens fantastiske imitationsevne.

SørenH

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-12-07 20:08

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fool" fordi fuglen gør det så fantatisk, men konklusionen er, at det er
> sandt, og er udgivet af BBC uden hints om nogen form for aprilsnar.

Jeg har også (nu) søgt sandheden, men den kan ikke umiddelbart findes ud fra
det der er på Nettet.

> Wikipedia har osse en fyldig beskrivelse af dens fantastiske
imitationsevne.

Ingen tvivl om at den kan lave noget lignende. Men indslaget ser
'kunstklippet ud', i modsætning til alle andre af Attenboroughs udsendelser,
der netop har haft det særpræg, at tingene blev vist som han og kameraet her
og nu oplevede fuglen/dyret. Derudover er der unaturligt meget rumklang
på(noget af det), det må være redigeret til at tage sig så kunstigt ud. Og
der hvor den går direkte fra motorsav over i håndsavslyde (som næppe er
oplevet sammen på denne måde af fuglen) passer afslutningen af fuglens
bevægelser slet ikke til lyden. Så på et eller andet plan er det snyd.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 31-12-07 09:38

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> fuglen) passer afslutningen af fuglens bevægelser slet ikke
> til lyden. Så på et eller andet plan er det snyd.

Er du klar over at Gøgen kukker med lukket næb ?

Mikkel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-07 11:20

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Er du klar over at Gøgen kukker med lukket næb ?

Nej, det vidste jeg ikke, men der vil nok høre nogen bevægelser i
halsregionen til.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik.W

Dato : 31-12-07 12:09

Preben Riis Sørensen forklarede den 30-12-2007:

> [...]
> der netop har haft det særpræg, at tingene blev vist som han og kameraet her

Lidt underligt at du bliver ved med at argumentere uden at have
dokumentation. Og nej - argumenter er ikke det samme som dokumentation,
det er den misforståelse konspirationsteorier er bygget på.
BBC og Attenborough ville ikke lave en aprilsnar uden at skrive det i
en pressemeddelelse. Hvis du kan linke til et sådan dementi, vil det
være tilstrækkelig dokumentation.

Mvh Erik

--
Venlig hilsen Erik.W

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-07 15:08

"Erik.W" <Erik.W@Surfmail.dk> skrev >
> Lidt underligt at du bliver ved med at argumentere uden at have
> dokumentation.

Jeg blev selv overbevist af andre, sidste gang dette var til debat. Uden
brugbar dokumentation, men især ved selv at iagttage.

> [...]
> det er den misforståelse konspirationsteorier er bygget på.
> BBC og Attenborough ville ikke lave en aprilsnar uden at skrive det i

Næppe, men de er vel ligeså fristet til at manipulere, som alle andre
TVproducenter. Noget om at målet helliger midlet.....

> Hvis du kan linke til et sådan dementi, vil det
> være tilstrækkelig dokumentation.

Det har jeg ikke kunnet finde. Når det ikke er en joke, vil det være
vanærende at indrømme, at man er gået for vidt.

Men jeg gentager så, at Lyrehalen kan lave noget lignende. Det behøver man
ikke bevise med manipulerede klip.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik.W

Dato : 01-01-08 01:58

Preben Riis Sørensen forklarede:

> Det har jeg ikke kunnet finde.

Okay - Så er det vel heller ikke en aprilsnar som du hævdede i første
post. Fint nok lad os bare stoppe den her.

Mvh Erik

--
Venlig hilsen Erik.W

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-01-08 02:48

"Erik.W" <Erik.W@Surfmail.dk> skrev

> Okay - Så er det vel heller ikke en aprilsnar som du hævdede i første
> post. Fint nok lad os bare stoppe den her.

Da jeg svarede var erindringen, at det dengang blev påvist.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 12-01-08 13:58

> Det er en aprilsnar, men jeg hoppede selv 'lidt' på den i første omgang.

Det er ikke en aprilsnar. I forbindelse med mit arbejde møder jeg tit nogle
af de bedste ornitologer her i landet. De har oplevet den live. Den er helt
fantastisk.

Kai

Fra : Erik.W

Dato : 13-01-08 00:10

Herluf Holdt, 3140 skrev den 27-12-2007:

> Ellers er der jo mange anekdoter om stære, der har fløjtet
> tog af sted i utide, en stær, der efterlignede en knirkende
> trillebør, flere år efter havemandens død, ... osv.
>
> Er der nogen af jer, der kender flere eksempler?

Ja undulater er fremragende lydimitatorer. Jeg har haft flere undulater
som var utroligt gode til at imitere tale og lyde, så længe det er lyde
der ligger i et højt frekvensområde. Og det var hunner allesammen så
det er en myte at kun hanner kan imitere.
Mine fugle kunne imitere tale, smaskelyde kysselyde, skabsdøre papir
der krølles sammen, cornflakes der hældes i en tallerken vand der
bliver hældt i et glas og masser af andre lyde. Hver fugl havde sit
eget repetoire.

Når jeg nævner lige dem så er det fordi jeg tror at deres evne har en
anderledes funktion end de andre fugle du nævner. Undulater er meget
sociale dyr og jeg forestiller mig at deres evner har en social
funktion. Ikke som kommunikation, - nærmere som en slags auditiv
"grooming" som Attenborough nok ville kalde det

Mon ikke stæres evne er udviklet for at kunne udøve territorial sang
overfor konkurrende arter som eks solsorte?

Mvh Erik

--
Venlig hilsen Erik.W