Udskriftsmuligheder
Fra : Ukendt

Dato : 22-12-07 23:02

Hej.

Jeg skal i gang med et relativt nyt og for mit vedkommende uprøvet aspekt:
"Udskrifter" (hvis man ser bort fra de helt små udskrifter på få linier)

Vi kører hos os med 2005'eren af Delphi, hvor Rave Report ligger i en
udgave.

Inden jeg starter på det ene eller andet program, vil jeg lige høre gruppens
erfaringer om emnet udskrifter og værktøj hertil.

Det drejer sig om små og store udskrifter, dels af datamængder fra et udtræk
og dels af almene oplysninger.

mvh
Michael Vinther

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 28-12-07 13:56

"Michael Vinther" <SPAM - nej tak> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Inden jeg starter på det ene eller andet program, vil jeg lige høre
> gruppens erfaringer om emnet udskrifter og værktøj hertil.

Jeg har tidligere brugt QuickReports, men jeg gik væk fra det da jeg
ikke følte det var stabilt/fleksibelt nok...

Jeg bruger nu Rave Reports og det fungere tilfredsstillende(ikke superb,
men tilfredsstillende). En af de ting som jeg er glad for er muligheden
for runtime redigering af rapporterne. Jeg har lavet en klasse til
håndtering af alt udskrivning og heri har jeg lavet således at brugeren
kan holde [ctrl] nede under udskrivningen af alle rapporter. Gøres dette
kommer runtime-editoren frem i stedet for at udskrive direkte til
printeren. Det gør det utrolig nemt at vedligeholde rapporter.

Alle mine dataklasser arver desuden fra den samme klasse. I denne
parent-klasse er der så lavet et par "rave report eksponerings"-metoder.
Disse fungere ved at læse runtime information omkring published
properties i dataobjectet. Det betyder at ALLE mine dataklasser er
"udskriftsbare"(a'la pseudo: "MyDataObject.Print(Reportname:
string)")...

Både redigeringsmuligheden samt opbygning af dataklasserne er jeg selv
MEGET glad for. Det har gjort det MEGET nemt at lave nye udskrifter og
brugerne kan selv tilpasse udskrifterne via den GUI der medfølger
Rave...

Mht til Rave så skal man være opmærksom på at udviklingen herpå går
MEGET langsomt. Jeg er ikke helt klar over om firma'et er hobby-baseret,
men det kunne godt føles sådan til tider. Heldigvis er der en del fora
omkring Rave Reports hvor man kan søge hjælp blandt andre brugere...

Spørg hvis du vil vide mere

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 17:18

Hej Thomas,

Tak for dit svar og beklager min sene tilbagemelding.

Jeg er startet på at bygge en rapport i Rave, men ved du, om følgende kan
lade sig gøre:

Jeg har et ClientDataSet kun med en post, men med flere felter. Lad os kalde
det

cdsTest (TClientDataSet) med felterne Testfelt1, testfelt2, testfelt3,
testfelt4 og testfelt5. Alle integer.

En del af min rapport er opbygget a la nedenstående

Resultat 1: Testfet1
Resultat 2: Testfelt2
Resultat 3: Testfelt3
Resultat 4: Testfelt4
Resultat 5: Testfelt5

Hvor "ResultatX" er en standardtekst og "TestfeltX" er en datatext med
værdien fra mit Clientdataset.

Øvelsen går så på, at "linien" med "ResultatX" og "TestfeltX" kun skal
vises, hvis der er en værdi (over 0). ellers skal linien ikke skrives - OG
der skal selvfølgelig ikke være et "hul" imellem de øvrige linier.

Men er det en umulig opgave?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 18-02-08 10:48

"Michael Vinther" <nomail> skrev i en meddelelse
> [...]
> vises, hvis der er en værdi (over 0). ellers skal linien ikke
> skrives - OG der skal selvfølgelig ikke være et "hul" imellem de

Umiddelbart lyder det en "smule på hovedet"? Dvs du har en tabel med kun
en fast række og så tilgengæld vilkårligt antal kolonner? Hvorfor ikke
omvendt? Det lyder umiddelbart mere logisk? I såfald ville du heller
ikke have ovenstående problem(da du så blot filtrere på dit datasæt for
<>0 tilfælde)

Jeg har ikke selv forsøgt(eller haft brug for) at lave den form for
afhængighed. Oftest sker dette i noget forretningslogik i laget "inden
udskriften"...

Men jeg ville nok kigge på fanen "Event Editor"(lige under toolbaren med
de forskellige komponenter)...der har du mulighed for at afvikle kode i
forbindelse med de enkelte komponenter...

MVH
Thomas