Storage til ESX
Fra : tp

Dato : 06-12-07 19:56

Hej

Er på udkig efter en storage løsning så jeg kan få nogel fail-over / Vmotion
op at køre - altså at diskene til maskiner ligger på eksternt storage

Det drejer sig om 2-3 ESX'er der skal køre ca 15 servere. Jeg har kigget på
dell, der har en iSCSI løsning med ca 12 diske for 80.000kr. Spørgsmålet er
om iSCSI kan levere varen, eller jeg er tvunget op i en fibre SAN til en
helt anden pris? Nogen der har erfaringer?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-12-07 20:31

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>om iSCSI kan levere varen, eller jeg er tvunget op i en fibre SAN til en
>helt anden pris? Nogen der har erfaringer?

Hvad med et lille HP MSA?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : tp

Dato : 06-12-07 21:06

> Hvad med et lille HP MSA?

Fortæl mere. Evt link

takker

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-12-07 22:00

http://h18006.www1.hp.com/storage/disk_storage/msa_diskarrays/san_arrays/index.html

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-12-07 07:36

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Fortæl mere. Evt link

Jeg mener en MSA1000bundle med 2 HBAer står i omkring de 35k+moms uden
diske.

Så er du da ihvertfald igang.

/Dennis

Fra : tp

Dato : 07-12-07 21:57

Evt link

> Jeg mener en MSA1000bundle med 2 HBAer står i omkring de 35k+moms uden
> diske.
>
> Så er du da ihvertfald igang.

Takker. Det jeg så godt kunne tænke mig at få en lidt uvildig forklaring på
her, er hvorfor Dell og andre jeg har talt med snakker 130-150.000kr for en
løsning der virker.

Jeg kan jo ikke direkte læse noget dårligt om den til 35, men omvendt bliver
jeg jo tudet ørene fulde (af dem der lever af at sælge dyrt at jeg skal
købe dyrt.

Er der nogen af jer der har erfaring med den billige, og hvis ja, hvor mange
esx / virtuelle kører i på den?

takker

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-12-07 07:56

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>Takker. Det jeg så godt kunne tænke mig at få en lidt uvildig forklaring på
>her, er hvorfor Dell og andre jeg har talt med snakker 130-150.000kr for en
>løsning der virker.

Ambitionsniveau for ydelse og fejltolerans vil jeg tro.

>Jeg kan jo ikke direkte læse noget dårligt om den til 35, men omvendt bliver
>jeg jo tudet ørene fulde (af dem der lever af at sælge dyrt at jeg skal
>købe dyrt.

Det er jo uden diske skal du huske. Andre argumenter kan være
fejltolerans og om du har brug for noget fibre channel netværk.

Hvis du er ude i løsninger med dublerede controllere, switche og
HBA'er så kommer det hurtigt til at koste.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 08-12-07 11:46

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Spørgsmålet er om iSCSI kan levere varen, eller jeg er tvunget op i en
> fibre SAN til en helt anden pris? Nogen der har erfaringer?

Jeg kører ESX mod en HP MSA 1510i, og det kører stabilt. Men foreløbigt skal
du være opmærksom på at software iSCSI initiator i ESX ikke er verdens
hurtigste - den er mærkbart langsommere end f.eks. Microsofts initiator.

Det bliver vist forbedret en gang, men jeg er ikke sikker på det er med i
3.5 - men vil teste det.

Hvis det er rent ESX tror jeg nok jeg ville vælge noget FC baseret. Hvad er
kravene - skal du have redundante controllere osv på storage?

Kaj

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-07 17:19

tp wrote:
> [...]
> Spørgsmålet er om iSCSI kan levere varen, eller jeg er tvunget op i en
> fibre SAN til en helt anden pris? Nogen der har erfaringer?

IBM DS4200

Fra : tp

Dato : 10-12-07 21:57

Den har jeg faktisk også luret på, og pt har vi ibm, såeee.

Har du erfaringer med den? gode/dårlige?
Som jeg læser det, behøver jeg ikke at købe en fiberswitch såfremt jeg
bruger mindre end 4 maskiner til den, korrekt? (skal altså kun købe 4 x
fiber netkort)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-12-07 22:22

> Den har jeg faktisk også luret på, og pt har vi ibm, såeee.

Det er ihvertfald en god idé at holde det i et fabrikat.

Producenterne er hurtige til at hive hænderne i vejret og sige "det er de
andres skyld"

Sørg også for at få noget supporteret - lad være med at køb noget hokus
pokus HBA som ikke er supporteret af IBM.

/Dennis

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-12-07 23:12

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> wrote:

> [...]
>
>Sørg også for at få noget supporteret - lad være med at køb noget hokus
>pokus HBA som ikke er supporteret af IBM.

Og i samme tråd - sørg også at få noget hardware som EMC har godkendt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 11-12-07 04:29

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message

> Og i samme tråd - sørg også at få noget hardware som EMC har godkendt.
>
> --

Vi mangler stadig en meget vigtig ting i det her.
En lidt mere udspecificering af hvad der egentlig skal køre på disse
servere.
Og om hvad man regner med at kunne få ud af et SAN kontra andet.

-Mikael

Fra : tp

Dato : 11-12-07 16:25

> [...]
> servere.
> Og om hvad man regner med at kunne få ud af et SAN kontra andet.

Idag har jeg en stribe servere kørende på enkelt VMserver (den gratis). En
masse små adm. som ikke bruger alverden resc. De skal over. Herudover
Filserver/exchange/printserv/sekundær ad og det var vist det...

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 11-12-07 23:35

"tp" wrote

> [...]
> En masse små adm. som ikke bruger alverden resc. De skal over.
> Herudover Filserver/exchange/printserv/sekundær ad og det var vist

Fil, print og AD bør ikke give dig problemer (det kører jeg ud imod en
masse grimme skoleelever, uden problemer).

Så længe du husker at have en DC udenfor det virtuelle miljø (vmware er
helt vildt langsomt om at komme op når strømmen forsvinder og kommer
tilbage igen, det bliver ikke bedre hvis man anvender domænekontoer til
servicekontoer. Husk en fysisk DC udenfor det virtuelle miljø, hvis du
bruger blade centre fra HP så husk en rigtig fysisk maskine udenfor som
ikke er afhængig af det magiske virtualiserede netværk i et HP blade
center). Det gør heller ikke ret meget hvis du kører DNS og WINS på den
selvstændige DC.

Nej, jeg har ikke ret meget imod HP blade centre, bortset fra at
designerne godt kunne tage at lave designet færdigt, f.eks. ved at levere
frontpladen til chassiset og måske undlade at anvende pastelfarver på en
server.

Fra : N_B_DK

Dato : 12-12-07 23:35

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <example@example.com> wrote in message
> [...]
>
> Så længe du husker at have en DC udenfor det virtuelle miljø (vmware
> er helt vildt langsomt om at komme op når strømmen forsvinder og

Og ligeså vigtigt at have virtualcenter på en fysisk maskine, da man ellers
ikke kan starte maskinerne op igen (direkte), pga den manglende licens.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 13-12-07 19:27

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Og ligeså vigtigt at have virtualcenter på en fysisk maskine, da man
> ellers ikke kan starte maskinerne op igen (direkte), pga den manglende
> licens.

VirtualCenter er officielt supporteret i en vm
http://www.vmware.com/pdf/vi3_vc_in_vm.pdf, og det du skriver passer ikke

Der er en 14 dages grace periode på licenserne.

Ole Thomsen