Stærkeste single core CPU
Fra : Sune Christesen

Dato : 28-11-07 14:06

Vi har en server der kører noget meget krævende software, som desværre ikke
understøtter flere CPU'er.
Vi er derfor interesseret i at finde ud af hvilken single core CPU der vil
være det bedste valg, når det bare skal være så kraftigt som muligt.
Er der nogen der har nogle gode erfaringer eller anbefalinger?
Sune

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-11-07 14:35

Sune Christesen wrote:
> [...]
> være det bedste valg, når det bare skal være så kraftigt som muligt.
> Er der nogen der har nogle gode erfaringer eller anbefalinger?

Er det ikke en mulighed bare at tvinge softwaren til at køre på en
enkelt core? nu skriver du ikke om OS er Linux eller Windows.

Det lyder i øvrigt underligt hvis applikationen slet ikke virker når
der er flere cores.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Sune Christesen

Dato : 28-11-07 14:44

> [...]
> enkelt core? nu skriver du ikke om OS er Linux eller Windows.
>
> Det lyder i øvrigt underligt hvis applikationen slet ikke virker når
Beklager, jeg fik måske ikke formuleret det godt nok.
Det kan sagtens køre der på, men den udnytter jo kun den ene core og vi vil
have mest mulig ydelse da applikationen er meget krævende. Producenten har
anbefalet at vi køber en stærk server med en single core CPU, men vi bør
måske bare købe en stærk dual core CPU og så bare lade den bruge halvdelen
af CPU kraften? Er det noget dual core xeon eller core2duo man skal satse
på i så fald?
Sune

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-11-07 14:47

Sune Christesen wrote:
> [...]
> af CPU kraften? Er det noget dual core xeon eller core2duo man skal satse

Eftersom alt det nyeste har flere cores, tror jeg det vil være svært
at finde en singlecore der yder bedre end den ene core i en
dualcore-cpu.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Sune Christesen

Dato : 28-11-07 14:55

> Eftersom alt det nyeste har flere cores, tror jeg det vil være svært
> at finde en singlecore der yder bedre end den ene core i en
> dualcore-cpu.
Det er har du nok ret i.
Tak for hjælpen.
Sune

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-12-07 15:46

Hans Joergensen wrote:

> Eftersom alt det nyeste har flere cores, tror jeg det vil være svært
> at finde en singlecore der yder bedre end den ene core i en
> dualcore-cpu.
>
> // Hans

Ja og nej - så vidt jeg ved har Intel stort set lukket ned for
videreudvikling af enkeltkernet processorer, men AMD fortsætter og har
flere modeller planlagt i 2008, om det inkluderer Opterons ved jeg så ikke.

--

Live long and prosper...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-11-07 15:41

Sune Christesen wrote:

> af CPU kraften? Er det noget dual core xeon eller core2duo man skal satse
> på i så fald?

AMD:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250514

Intel:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306200

Jesper Poulsen

Fra : Sune Christesen

Dato : 28-11-07 15:46
Fra : Johan N

Dato : 29-11-07 02:39

On 28 Nov., 14:44, Sune Christesen <dsl102...@vip.cybercity.NOSPAMdk>
wrote:

> [...]
> af CPU kraften? Er det noget dual core xeon eller core2duo man skal satse

Lidt forkert antagelse ..... da operativsystemet jo sørger for at
distribuere load .... over begge cores ... ergo vil noget af system-
tasks jo blive smidt på den core med mindst load ...... og derfor lade
mere "til overs" for selve afviklingen af dit krævende program ......

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-07 19:35

Sune Christesen <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> writes:

> [...]
> muligt.
> Er der nogen der har nogle gode erfaringer eller anbefalinger?

Vær opmærksom på at ting som størrelse og hastigheden på L2 og L3
cache kan have en særdeles stor indvirkning på ydelsen afhængig af
applikationen. Hvis det er regnetungt snakker vi formentlig (hvis det
er velskrevet) om forholdsvis små, intense løkker og der kunne det
være særdeles relevant. Ligeledes om hukommelsen kan fodre hurtigt
nok - der er jo ikke meget spas ved en CPU der bare står og venter.

Hvad har I af måledata på kræet?

Jeg går ud fra det er et Windows-32bit program uden kildetekst?
--
Thorbjørn Ravn Andersen