Transportabel FTP & WEB server
Fra : Arne Keller

Dato : 24-11-07 21:30

Jeg har påtaget mig at etablere et transportabelt møde netværk til
60-100 brugere. Der flyttes ganske mange dokumenter og billeder.

Jeg har et stabilt trådløst netværk som har vist sig at fungere
udemærket til mange brugere og tung trafik.

Der er typisk 10-40 brugere tilsluttet samtidigt på FTP serveren.
Der vil typisk være mindst lige så mange opkoblede på WEB serveren.

Jeg har kørt FTP serveren et antal gange på en gammel laptop med Xp og
Filezilla server uden nævneværdige problemer.

Det nye i opgaven er web serveren og at jeg skal slæbe det hele rundt i
verden, det er den primære grund til jeg gerne vil have lav vægt.

Mit spørgsmål er egentligt:
- Skal jeg bygge serveren på en Laptop, hvis ja hvilke krav ?
- Kan jeg i stedet anvende en NAS enhed, hvis ja hvilken ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-11-07 10:30

Arne Keller wrote:

> [...]
> - Skal jeg bygge serveren på en Laptop, hvis ja hvilke krav ?
> - Kan jeg i stedet anvende en NAS enhed, hvis ja hvilken ?

Er det ikke nemmest at bruge en bærbar computer? Murphys lov taget i
betragtning vil en NAS nok få en eller anden underlig grille når du står
med den og så har du ikke lige konsolkablet eller en maskine at koble op
til den fra...

Du siger ikke noget om hvor meget trafik dine brugere genererer og hvilke
funktioner webserveren skal udføre. Der er alligevel en forskel på at vise
statisk HTML og så have en masse SQL/ASP/PHP. Men hvis den bare skal mætte
en 54 mbit trådløs forbindelse kan det ikke kræve det helt store. En god
del RAM og en hurtig disk.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : N_B_DK

Dato : 25-11-07 10:52

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message
> Men
> hvis den bare skal mætte en 54 mbit trådløs forbindelse kan det ikke
> kræve det helt store. En god del RAM og en hurtig disk.

Hvorfor en hurtig disk ? vi taler om 54Mb, det er 8MB (uden overhead, og
andet spild er medregnet), (og så er der ikke engang taget højde for at det
er trådløst, og disken skal være ualmindelig gammel for ikke at kunne levere
8MB sustained.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Arne Keller

Dato : 25-11-07 16:42

Lasse Jensen skrev:
> [...]
snip

> [...]
> funktioner webserveren skal udføre. Der er alligevel en forskel på at vise
> statisk HTML og så have en masse SQL/ASP/PHP.

Det drejer sig om statisk HTML som opdateres manuelt.
Hovedopgaven er at give mulighed for download af omkring 200 dokumenter
pr møde.
WEB siderne er dokumentlister som så linker til download af PDF dokumenter.
FTP serveren anvendes hovedsageligt til download af samme dokumenter men
det sker for det meste som download af hele biblioteket hver gang 1
dokument er opdateret.
Jeg vil gætte på at peak er download af 1-2000 dokumenter i timen.

> Men hvis den bare skal mætte
> en 54 mbit trådløs forbindelse kan det ikke kræve det helt store. En god
> del RAM og en hurtig disk.

APérne kører a/b/g og 75% ligger på b/g selvom jeg nogle gange har flere
APér for at dække flere møderum bliver trafikken ikke større.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-07 14:58

Arne Keller <arne@kellernet.org> writes:

> Hovedopgaven er at give mulighed for download af omkring 200
> dokumenter pr møde.

Æh, hvis de alle skal have alle disse PDF-dokumenter hvorfor så ikke
bare lave en zip-fil og lade dem hente den? Eller sende den?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Arne Keller

Dato : 30-11-07 17:34

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Æh, hvis de alle skal have alle disse PDF-dokumenter hvorfor så ikke
> bare lave en zip-fil og lade dem hente den? Eller sende den?

Fordi det er de dokumenter som bliver lavet under mødet, så hvert enkelt
dokumenter tilkommer løbende.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-07 15:04

Hvad er de økonomiske krav?
Hvis jeg var i din situation, ville jeg overveje følgende komponenter:

Via motherboard 1,5 Ghz -

måske dette kabinet:

1 GB ram og valgfri harddisk (SATA)

Dette kan gøres for 3000 - 4000 kr og er billigere og mere fleksibelt
end en færdig NAS.

Hvis du skal have samme (og flere) funktioner som de fleste NAS'ser, kan
du installere freenas.org

Ellers et spændende projekt! :D

/Jacob

Fra : Arne Keller

Dato : 30-11-07 17:38

Jacob Fich skrev:
> Hvad er de økonomiske krav?

I princip ingen, at det er transportabelt og fungerer er det vigtigste krav.

> Hvis jeg var i din situation, ville jeg overveje følgende komponenter:
>
> Via motherboard 1,5 Ghz -
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309494
>
> måske dette kabinet:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=149379
>
> 1 GB ram og valgfri harddisk (SATA)
>
> Dette kan gøres for 3000 - 4000 kr og er billigere og mere fleksibelt
> end en færdig NAS.

Jeg vil IKKE bygge noget selv til denne opgave.
Problemet ved at bruge en lille desktop er at jeg så mangler skærm og
tastatur, det kan naturligvis løses med remote management.

> Hvis du skal have samme (og flere) funktioner som de fleste NAS'ser, kan
> du installere freenas.org
>
> Ellers et spændende projekt! :D

Ja, det er mest for at slippe for at løse problemer med det som
hoteller/konference centre kan levere som normalt ikke er bygget til
denne type belastninger.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 18:26

JEg kan godt se hvad du mener med at du så mangler skærm.
Men du kan behøver jo ikke skærm og tastatur til sådanne en lille NAS.

Skulle der opstå problemer eller skal der administreres kontoer, så kan
dette nemt gøres via netværket.

I mine øjne, er der ikke foreskel på min anbefaling af konfiguration, og
så på en lille FTP/WEB-server...
-Jo. Min løsning yder bedre performence end de billigere NAS'ser...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-11-07 22:33

Arne Keller <arne@kellernet.org> writes:

> Mit spørgsmål er egentligt:
> - Skal jeg bygge serveren på en Laptop, hvis ja hvilke krav ?
> - Kan jeg i stedet anvende en NAS enhed, hvis ja hvilken ?

Hvad med eventuelt en ASUS WL-700gE?

Trådløs 54Mbps router med indbygget harddisk og ftp-server - det hele
er samlet i en kasse, og du er formentlig fri for en del bøvl.

Pris omkring 1700 på edbpriser.dk.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Arne Keller

Dato : 01-12-07 20:25

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvad med eventuelt en ASUS WL-700gE?
>
> Trådløs 54Mbps router med indbygget harddisk og ftp-server - det hele
> er samlet i en kasse, og du er formentlig fri for en del bøvl.

Interesant, men !

Den trådløse del funger helt sikkert ikke til mit setup.
Alt for mange SOHO produkter er prøvet og har vist sig ubrugelige, det
var derfor jeg fik opgaven

Der findes ingen info om hvor mange brugere den supporterer, derfor
tvivler jeg på at den kan klare 100 brugere.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-12-07 19:14

Arne Keller <arne@kellernet.org> writes:

> Der findes ingen info om hvor mange brugere den supporterer, derfor
> tvivler jeg på at den kan klare 100 brugere.

Ah, det havde jeg misset i farten.

I så fald er en bærbar som server (så kan du selv styre softwaren) med
kabel til et access point der kan klare det antal brugere, vel det
umiddelbart mindst komplicerede?

Hvad siger din lokale b2b-hardwarepusher?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Arne Keller

Dato : 03-12-07 01:22

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Ah, det havde jeg misset i farten.
>
> I så fald er en bærbar som server (så kan du selv styre softwaren) med

Da der ikke er kommet nogle rigtigt brugbare forslag om NAS er det vel
en laptop som bliver løsningen. Det har jo også fungeret glimrende
indtil nu. Jeg må så leve med vægten

> kabel til et access point der kan klare det antal brugere, vel det
> umiddelbart mindst komplicerede?

Det skulle man tro, men det har faktisk vist sig at være det sværeste at
få stabilt.

Flere arrangører af møderne har prøvet at anvende forskellige SOHO
produkter uden held, også semi professionelle produkter har været
forsøgt uden held. Alle lægger sig på ryggen flere gange om dagen på
grund af belastningen.

Først da jeg prøvede med professionelle APér med dual radioer fungerede
det tilfredsstillende gennem flere møder, derfor har jeg nu også fået
server opgaven

At lave et setup som supporterede alle deltageres trådløse kort er også
en udfordring, hvis man kun kan bruge kanaler som er godkendt i alle
lande bliver det lidt svært ikke at have overlappende kanaler.

> Hvad siger din lokale b2b-hardwarepusher?

Ingenting, jeg har ikke spurgt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 09:40

Arne Keller <arne@kellernet.org> writes:

> Da der ikke er kommet nogle rigtigt brugbare forslag om NAS er det vel
> en laptop som bliver løsningen. Det har jo også fungeret glimrende
> indtil nu. Jeg må så leve med vægten

Problemet er at du har brug for noget seriøst grej og det er der ikke
så mange privatpersoner der har erfaringer med herinde. Du må vel
kunne leve med at sige at du har brug for en spritny superduper laptop
der ikke vejer nogt til formålet.

> Først da jeg prøvede med professionelle APér med dual radioer
> fungerede det tilfredsstillende gennem flere møder, derfor har jeg nu
> også fået server opgaven

Det er jo problemet med at passe sit arbejde, man får bare nogen
sværere baner når man klarer den bane man er på.

> At lave et setup som supporterede alle deltageres trådløse kort er
> også en udfordring, hvis man kun kan bruge kanaler som er godkendt i
> alle lande bliver det lidt svært ikke at have overlappende kanaler.

Alt på kanal 1 og så må de bare vente!

Jeg synes bare det er lidt vildt et scenario I har kørende :)

> Ingenting, jeg har ikke spurgt

Det var måske en ide.

Kan TDC Hotspot løfte opgaven kan I jo eventuelt høre dem hvad en god
løsning er og hvad den koster. De har da i hvertfald erfaring med at
understøtte alt og alting.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-07 16:27

I stedet for at bruge en masse penge på en bærbar, vil jeg altså stadig
anbefale min lille hjemmebyggede NAS, som jeg tidligere har anbefalet.

De kan fås i meget mindre størrelser, og stadig følge med!

Jeg har selv en lille NANO-ITX pc fra VIA. Selve motherboardet er på
12x12 cm og indeholder en 1,5 Ghz "professor" og 1 GB ram.

Jeg tør godt påstå at den kan klare 100 brugere, hvis du bare kører med
Linux...

Alt dette kan købes for 2500 kr.

Bare et forslag.

/Jacob

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 03-12-07 19:25

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Da der ikke er kommet nogle rigtigt brugbare forslag om NAS er det vel en
> laptop som bliver løsningen. Det har jo også fungeret glimrende indtil nu.
> Jeg må så leve med vægten

Du skal bare finde en lille bærbar, sidder selv på en Sony Vaio, hvor
kampvægten er 1,1 kg, men så må jeg også "nøjes" med en batteritid på ml. 5
og 8 timer

Mvh

Kim

Fra : Johan N

Dato : 01-12-07 23:18

On 30 Nov., 22:32, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> [...]
>
> Trådløs 54Mbps router med indbygget harddisk og ftp-server - det hele
> er samlet i en kasse, og du er formentlig fri for en del bøvl.

Nu vi er ved de frække løsninger ... hvad med en router fra
AVM.DE .... de kan tilsluttes USB sticks ..... !!

Og hvis man ikke skal bruge det til ADSL ... kan man godt nøjes med
den tyske udgave der kan erhverves for en slik :)

no moveable parts :) .... tja ikke engang en notebook he he ....
well .... mon ikke en PC der findes på location kan bruges til at
sætte tingene op :)

Indmaden er iøvrigt linux-baseret fra ende til anden.

ryk mig i næsen for flere beskidte detaljer :)

Mvh

JN