[D&D 3E] Begrænsning af magi i Ravenloft
Fra : Jan Ozimek

Dato : 18-12-07 22:08

Hej Gruppe,

Jeg håber ikke spørgsmålet drukner i den enorme mængde trafik her i
gruppen...

Jeg vil gerne finde en elegant måde, at lægge en kraftig dæmper på magien i
Ravenloft, da fireballs osv. ikke ligefrem bidrager til at skabe en skummel
stemning.

Jeg har brainstormet lidt, men har ikke formuleret et operationelt regelsæt:

* Ikke alle Schools skal rammes lige hårdt.
Necro, enchantment, og til dels illusion og divination passer ret godt ind i
temaet.
Evocation og til dels transmutation har en tendens til at være for "flashy",
så de skal nerfes.

* Måske kunne man skrue KRAFTIGT op for Casting Times, for at give magien en
mere ritual-agtig fornemmelse. Vi snakker op til mindst én time. Måske
mindst en time per spell level. Det vil gøre spells mere eller mindre
ubrugelige i kamp, hvilket også er meningen.

* Adgangen til spells på højere levels skal også begrænses kraftigt.
Dette er vanskeligt uden at gøre spell casting classes ubrugelige. Måske
kunne man sige at max 1/3 af en characters levels måtte være
wizard/sorcerer/cleric/druid etc.

* Der er selvf. det indbyggede begrænsning med outcast rating, men det er
ikke nok efter min smag.

Hvis nogen har idéer eller selv har rodet med emnet, vil jeg meget gerne
høre fra jer.
På forhånd tak.

/Jan

Fra : Jesper Clemmensen

Dato : 03-01-08 20:35

Hej Jan.

Man kunne også se det fra en anden synsvinkel: Hvad med at gøre
"beboerne" i Ravenloft usårlige overfor særligt udvalgte magier, som
f.eks. Fireballs?

Så får spillerne også en dejlig oplevelse, når de fyrer ildkuglen af og
ser den preller af!

Der er mange sjove twist i den forbindelse, f.eks. vil spillerne ikke
helt vide hvilke Spells der virker og hvilke der ikke gør og det kan
skabe en masse (uhyggelig) stemning, for de bliver enten nødt til at
afprøve den pågældende spell eller lade være med at bruge den.

Derudover har du mulighed for at "drille" dem lidt: Lad bare vampyren
falde brændende og skrigende om efter at være blevet ramt af en ildkugle
(spillerne gjubler), for derefter at lade ham rejse sig op og grinende
børste støvet af (spillerne piver). Det jeg vil hen til er at NPC'erne,
eller måske kun de rigtig magtfulde af dem, ved hvilke spells der bidder
på dem. Faktisk kunne man også få lidt morskab ud af de svage NPC'er som
pludselig "mirakuløst" finder ud af at de har overlevet
"mennesketroldmandens flammende kugle" (hvilket gør dem til helte blandt
deres egne), det kunne passe godt til f.eks. goblins (men ikke Goblyns;
de er seje).

En anden ide er at gøre magien lidt mere vild. En ildkugle kunne jo
pludselig vælge mål helt tilfældigt eller blive suget op af jorden og
derved fremmane et monster. Eller måske krævede en ildkugle en "kilde",
f.eks. en fakkel. På den måde vil spillerne opnå det de vil, altså kaste
ildkuglen, men faklen vil gå ud (og ingen ved hvad der kan ske i mørket).

Det der i sidste ende kan være "farligt" ved at pille ved spells i
forhold til karaktererne er, at det ikke vil være sjovt at spille
troldmand. "Playability" er jo trods alt vigtigere end regler i sidste ende.

Det var mine umiddelbare tanker..

- Jesper

Fra : Jan Ozimek

Dato : 12-01-08 21:36

Hej Jesper,

Tak for dit indlæg.

"Jesper Clemmensen" <clemmensen@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> deres egne), det kunne passe godt til f.eks. goblins (men ikke Goblyns; de

Idéen er måske god, men jeg tror den ville virke bedst, hvis situationen
var, at PC'erne var kommet til Ravenloft fra en anden verden (hvor de selvf.
var vant til fireballs osv..). Min tanke var at køre en kampagne, hvor
spillerne _starter_ i Ravenloft og aldrig har set andre verdener. Stemningen
skal være dyster. Ikke high-fantasy-som-pludseligt-er-blevet-utilregnelig.

> [...]
> til karaktererne er, at det ikke vil være sjovt at spille troldmand.
> "Playability" er jo trods alt vigtigere end regler i sidste ende.

Jeg er helt med på, at div. magic users bliver langt mindre attraktive som
PC class, men det er faktisk også meningen. Magikere skal være nogen, som de
færreste har set (eller ved de har set!). Altså ekstremt sjældne og
hemmelighedsfulde. Hvis der er bliver spottet en magiker, kommer pøblen med
høtyve og fakter, eller også kommer inquisitionen med brandemærkninger eller
det, der er værre.. Egenligt ville det måske være nok til at lægge en dæmper
på magien i sig selv?

/Jan