2 felter i clientdataset der skal pege på ~
Fra : Ukendt

Dato : 14-12-07 18:15

Hej.

Hvordan er det muligt at have 2 felter i et TClientDataSet, der peger på det
samme felt i en database?

Jeg skal bruge det til en DBGrid, hvor jeg skal have det samme resultat vist
på to forskellige måder gennem clientdatasettets-felts egenskab
displayformat.

Jeg kan bare ikke få lov til at oprette et felt datafelt mere end een gang.

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-12-07 06:02

"Michael Sørensen" <.> wrote:
> Hvordan er det muligt at have 2 felter i et TClientDataSet, der peger på
> det samme felt i en database?

Jeg bruger ikke 'den slags', og kender derfor ikke komponenten, men hvis
data'ene stammer fra en SQL, kan du skrive:
SELECT Tal,Tal AS Tal2 osv.
På den måde kan du lave lige så mange forekomster af det samme felt som du
ønsker.

> Jeg skal bruge det til en DBGrid, hvor jeg skal have det samme resultat
> vist på to forskellige måder gennem clientdatasettets-felts egenskab
> displayformat.

Jeg plejer at bruge Listview's til den slags, men mener du at de samme data
skal (behov for) præsenteres på to forskellige måder på samme tid?
Hvis jeg har brug for en eller anden slags alternativ præsentation el. lign
laver jeg det som en eller anden form for popup.

> Jeg kan bare ikke få lov til at oprette et felt datafelt mere end een
> gang.

Det er en af årsagerne til jeg synes DB-aware komponenter 'strammer om
skuldrene'.

Jeg kender ikke dit layout, men hvis du har brug for en ekstra kolonne, kan
du 'lege' med at generere en stribe (mask) edits, og 'hægte' dem på de
tilsvarende rækker.

Det bliver nok noget hø med scrollbars o.lign. men det er mit bedste bud.

Måske kan du også udforske muligheden for at bruge tooltips.

Anyway - hvis du har mulighed for at uddybe behovet, vil jeg gerne *forsøge*
at komme med inspiration.

Stig Johansen