Om at sikre sig
Fra : anne

Dato : 08-12-07 17:15

Hej Gruppe

Jeg har i mange år brugt Norton på min computer og har været godt tilfreds
med den, og følt mig sikker.

Nu har jeg fået en ny computer hvor Norton virkelig nedsætter computerens
hastighed betragteligt, så jeg har været nødt til at droppe den desværre.

Jeg er helt i tvivl om hvor meget der så skal til for at jeg er fuldt
sikret.

Ud over jeg nu kører med AVG free edition har jeg ikke andet software.

Er jeg sikret med den, eller mangler jeg noget software??

Jeg går ikke efter at det skal være gratis, men at det skal være sikkert og
at det ikke må sløve maskinen.

Kan der være en ide at købe AVG internet security??

Hvad er I kloge hoveders råd???

Mange venlige hilsner

anne

Fra : kk

Dato : 08-12-07 17:20

"anne" <annemünster@cc.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> og at det ikke må sløve maskinen.
>
> Kan der være en ide at købe AVG internet security??

Hej,
Hvis du bruger AVG free og den i Windows indbyggede firewall og dertil
lægger en fornuftig adfærd, vil jeg mene at du er dækket tilstrækkeligt ind.
mvh
kk

Fra : anne

Dato : 08-12-07 17:51

"kk" <kru@nospamail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvis du bruger AVG free og den i Windows indbyggede firewall og dertil
> lægger en fornuftig adfærd, vil jeg mene at du er dækket tilstrækkeligt

Hej KK

Tusind tak for svar!!

Nej det lyder godt.

Det med den fornuftige adfærd kan jeg bestemt også tilslutte mig. Sådan
noget som aldrig at åbne e mail jeg ikke er helt kendt med, og jeg har min
windows mail til ikke at åbne automatisk sidste mail i et vindue, og andre
spidsfindigheder. Jeg har også høj sikkerhed i alle de windowsbaseret
funktioner jeg kan finde.

Mange venlige hilsner

anne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-12-07 17:31

On Sat, 8 Dec 2007 17:14:58 +0100, "anne" <annemünster@cc.no> wrote:

> [...]
>hastighed betragteligt, så jeg har været nødt til at droppe den desværre.

Du har samme oplevelse som mange af os andre - Nortons programmer kan
selv den hurtigste computer sløv og nærmest ubrugelig....

>Jeg er helt i tvivl om hvor meget der så skal til for at jeg er fuldt
>sikret.
>
>Ud over jeg nu kører med AVG free edition har jeg ikke andet software.

Har du kun een computer der kører med windows firewall og/eller
de-aktiveret fil- og printerdeling behøver du såmæn ikke mere.

Har du flere maskiner der 'taler sammen' via windows fil- og
printerdeling vil jeg stærkt anbefale en bredbåndsrouter. Fidusen er,
at dine computere med en router får lokale ip-adresser der er usynlige
udefra internettet. Uden bredbåndsrouter får dine maskiner offentlige
ip-adresser, og så deler du i princippet dine filer og printere med
alle os andre herude på internettet...

<mlr>

Fra : anne

Dato : 08-12-07 17:54

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> udefra internettet. Uden bredbåndsrouter får dine maskiner offentlige
> ip-adresser, og så deler du i princippet dine filer og printere med

Hej mlr

Tusind tak for svar!!

Jeg har kun een computer, men jeg vil lige huske det du nævner om sikkerhed
når man har 2 computere der deler netværk, for det er jo godt at vide.

Mange venlige hilsner

anne

Fra : Straight Talk

Dato : 09-12-07 14:02

On Sat, 8 Dec 2007 17:14:58 +0100, "anne" <annemünster@cc.no> wrote:

>Hej Gruppe
>
>Jeg har i mange år brugt Norton på min computer og har været godt tilfreds
>med den, og følt mig sikker.

Nu er ide'en med sikkerheds-software primært at få folk til at *føle*
sig sikre - så i den optik har den jo virket perfekt.

>Nu har jeg fået en ny computer hvor Norton virkelig nedsætter computerens
>hastighed betragteligt, så jeg har været nødt til at droppe den desværre.

Desværre? - Du burde være lykkelig.

>Jeg er helt i tvivl om hvor meget der så skal til for at jeg er fuldt
>sikret.

Forståeligt. Men du kan jo starte med at overveje hvad du vil sikres
imod? - Der er ikke noget der hedder "fuldt sikret". - Hvad er
sikkerhed for dig? - Hvis du tror sikkerhed er et produkt du kan
installere på din maskine, ta'r du meget fejl.

>Ud over jeg nu kører med AVG free edition har jeg ikke andet software.
>
>Er jeg sikret med den, eller mangler jeg noget software??

Igen. Hvad vil du sikre dig imod? - Sikkerhed kræver ikke ekstra
software. Computersikkerhed er en af de få ting her i verden du ikke
behøver betale for, da det stort set udelukkende handler om dig selv
og om hvordan du agerer.

De seneste udgaver af windows kan uden risiko kobles på nettet
"out-of-the-box". Det er først når du kommer ind i billedet det igen
bliver risikabelt.

>Jeg går ikke efter at det skal være gratis, men at det skal være sikkert og
>at det ikke må sløve maskinen.

Som nævnt er sikkerhed ikke noget du kan købe dig til.

Og det kan ikke lade sig gøre at installere programmer på din maskine
uden at det sløver. Men du kan overveje om "sikkerheds-programmer" er
ressourceforbruget værd.

>Kan der være en ide at købe AVG internet security??

Købe? - Nej.

Købe en decideret sikkerheds-suite? -NEJ

>Hvad er I kloge hoveders råd???

Hold op med at sætte din lid til at sikkerheds-programmer kan give dig
sikkerhed. Du kommer ikke uden om at sætte dig ind i hvilke
konsekvenser dine handlinger har rent sikkerhedsmæssigt.

Ved at anskaffe en moderne PC er man pludselig blevet administrator af
en maskinkraft som for blot et par årtier siden kunne servicere en
stor virksomhed og hvor man havde eksperter til at håndtere
konfiguration, sikkerhed og drift - oven i købet efter nøje
procedurer. I dag overlader man uden bekymringer en tilsvarende
maskinkraft til sågar mindre børn og forventer at de kan håndtere det.
Hvis noget går galt er det Microsofts skyld. Det kan jeg i en stille
stund ikke lade være med at muntre mig over.

Fra : anne

Dato : 09-12-07 16:50

"Straight Talk" <b__nice@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvis noget går galt er det Microsofts skyld. Det kan jeg i en stille
> stund ikke lade være med at muntre mig over.

Hej Straight talk

Tak for de vise ord.

Jeg kan slet ikke være uenig i de interessante betragtninger.

Mange venlige hilsner

anne

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 09-12-07 21:21

Straight Talk wrote:

> De seneste udgaver af windows kan uden risiko kobles på nettet
> "out-of-the-box".

Vrøvl. Windows XP bliver inficeret efter få minutter, hvis man ikke
installerer de nyeste fejlrettelser.

/Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-07 21:32

Den Sun, 09 Dec 2007 21:20:42 +0100 skrev Martin M. Pedersen:

> Vrøvl. Windows XP bliver inficeret efter få minutter, hvis man ikke
> installerer de nyeste fejlrettelser.

Efter SP2?

"De seneste udgaver" må være XP SP2 og Vista?

(Eller er det 2k3 og Vista?)

Mvh
Kent

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 14-12-07 00:25

Kent Friis wrote:

> Efter SP2?

Måske ikke SP2. Expert sælger pre-installeret maskiner med XP og SP1 og
de har f.x. problemet.

/Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 15-12-07 02:57

Den Fri, 14 Dec 2007 00:25:11 +0100 skrev Martin M. Pedersen:

> Måske ikke SP2. Expert sælger pre-installeret maskiner med XP og SP1 og
> de har f.x. problemet.

Nåeh, jeg troede der stod "de seneste udgaver".

XP SP1 er vel nærmest i kategori med ME efterhånden.

MVh
Kent

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 09-12-07 21:33

Martin M. Pedersen skrev:

>Windows XP bliver inficeret efter få minutter, hvis man ikke installerer
>de nyeste fejlrettelser.

Vrøvl

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 14-12-07 00:25

Ivan V. Klattrup wrote:

> Vrøvl

OK, men f.x. så købte min far for to måneder siden en laptop i Expert
med Windows XP preinstalleret. Det var SP1 og efter få minutter på
Internet var den fuld af diverse skidt.

/Martin

Fra : John

Dato : 14-12-07 00:49

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse

> så købte min far for to måneder siden en laptop i Expert med Windows XP
> preinstalleret. Det var SP1 og efter få minutter på Internet var den fuld
> af diverse skidt.

- nærmest 'lige efter bogen':

"Du kan tilslutte en ny pc - som ofte bliver solgt med Windows XP SP1 - til
en DSL-forbindelse, hente en kop kaffe, og når du kommer tilbage har nogen
overtaget din computer"

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20324

John :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-07 02:13

Den 14-12-07 00.48 skrev John følgende:
> [...]

Er du 100 procent sikker på, at det er SP1? En forretning, der henvender
sig til almindelige brugere, og som sælger XP med SP1, bør hænges ud i
diverse medier, og man bør holde sig langt fra den slags forretninger.
Jeg kan desuden forestille mig, at Microsoft gerne vil vide, hvem der
sælger XP med SP1 i stedet for med SP2.

> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20324

Det var sikkert meget rigtigt, dengang for tre år siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : John

Dato : 14-12-07 18:38

> Det var sikkert meget rigtigt, dengang for tre år siden.

Det er fremdeles meget rigtigt, her tre år senere.

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-07 23:03

Den 14-12-07 18.38 skrev John følgende:

> Det er fremdeles meget rigtigt, her tre år senere.

Nej, der er himmelvid forskel på risikoen for at blive smittet med XP
SP1 og med XP SP2. Dengang var det normalt, at en XP blev leveret med
SP1, i dag må det siges at være ret usædvanligt, hvis man kan finde en
ny XP, der leveres med SP1. Og som nævnt tror jeg, Microsoft vil være
meget interesseret i at vide, hvilke forhandlere der sælger sådan en til
private slutbrugere.

Fra : John

Dato : 15-12-07 08:00

> Nej, der er himmelvid forskel på risikoen for at blive smittet med XP SP1
> og med XP SP2.

Helt enig, og det fremgår jo også af artiklen :)

> Dengang var det normalt, at en XP blev leveret med SP1, i dag må det siges
> at være ret usædvanligt, hvis man kan finde en ny XP, der leveres med SP1.

Uden tvivl. (Restlager, Demo model?)

John

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-07 12:01

On Fri, 14 Dec 2007 23:02:59 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Dengang var det normalt, at en XP blev leveret med
>SP1, i dag må det siges at være ret usædvanligt, hvis man kan finde en
>ny XP, der leveres med SP1.

Man bør dog huske, at der også forekommer geninstallationer (eller
nyinstallationer ved computer-opgradering). Her er det jo oplagt at
bruge original-mediet, som fulgte med sin computer. Så der er en god
periode efter en ny servicepack og efter forhandlerne også skifter
over til den servicepack, at der stadigvæk kommer "gamle"
installationer på nettet.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-12-07 13:52

Den 16-12-07 12.00 skrev Peter Brodersen følgende:

> Man bør dog huske, at der også forekommer geninstallationer (eller
> nyinstallationer ved computer-opgradering).

Helt klart, og i så fald bør man selvfølgelig sikre sig i forbindelse
med installationen. Men det specielle her er, at en ny computer
tilsyneladende er leveret med SP1 - cirka tre år efter udsendelsen af
SP2 på dansk.

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 14-12-07 18:57

Kim Ludvigsen wrote:

> Er du 100 procent sikker på, at det er SP1?

Ja.

> Det var sikkert meget rigtigt, dengang for tre år siden.

Desværre stadigvæk.

/Martin

Fra : Alex Holst

Dato : 09-12-07 19:36

anne <annem?nster@cc.no> wrote:
> Hej Gruppe

I tillæg til de andre gode svar du har fået kan du kigge forbi gruppens
hjemmeside:
http://sikkerhed-faq.dk

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : anne

Dato : 10-12-07 08:14

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i meddelelsen

> I tillæg til de andre gode svar du har fået kan du kigge forbi gruppens
> hjemmeside:
> http://sikkerhed-faq.dk
>
> --
> I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
> when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org
>
> OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Hej Alex

Tusind tak for linket, den har jeg føjet til foretrukne og vil læse.

Jeg har glemt at sige jeg har en Vista maskine, men det ændre vel ikke noget
i egen ansvarlig netsikkerhed.

Mange venlige hilsner

anne

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-12-07 15:17

"anne" <annemünster@cc.no> wrote in message
> [...]
> sikret.
>
> Ud over jeg nu kører med AVG free edition har jeg ikke andet software.

Hvis du skulle føle behov for det, kan Sygate free firewall anbefales.

Overvej selv om du har behøv for et antispyware program. Hvis din nye pc er
med Vista, har du selvf. allerede en installeret.

Bjarne K.

Fra : Straight Talk

Dato : 13-12-07 17:08

On Thu, 13 Dec 2007 15:16:33 +0100, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

>Hvis du skulle føle behov for det, kan Sygate free firewall anbefales.

Gad godt vide hvilket "følt behov" SyGate kan anbefales til.

>Overvej selv om du har behøv for et antispyware program. Hvis din nye pc er
>med Vista, har du selvf. allerede en installeret.

Man har vel kun brug for anti-spyware hvis man har planer om at
installere spyware.

Fra : Claus

Dato : 14-12-07 18:18

"Straight Talk" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> On Thu, 13 Dec 2007 15:16:33 +0100, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:
>
> Man har vel kun brug for anti-spyware hvis man har planer om at
> installere spyware.

Hvis man har planer om at installere spyware, har man ikke brug for
anti-spyware....

Fra : John

Dato : 14-12-07 18:37

"Claus" <anonym@xx.xx> skrev i en meddelelse

> Hvis man har planer om at installere spyware, har man ikke brug for
> anti-spyware....

:))

John