Spam i gæstebøger
Fra : Martin Larsen

Dato : 01-12-07 21:05

Hej gruppe

Dette er ikke et sikkerhedsspørgsmål, så måske er det ikke den rigtige
gruppe. Dog kan jeg se at der før har været indlæg om spam her, så jeg
forsøger. Ellers giv mig gerne et praj!

Der findes en dansk person som laver manuelt spam for nogle kommercielle
hjemmesider ejet af hhv. ham selv og hans kone i en masse gæstebøger
rundt omkring. Da det er manuelt, fanger spamfiltrene det naturligvis ikke.

Nu er han så dum at bruge sin rigtige emailadresse, så det er let at
google sig frem til ham. Resten kan man se hos dk-hostmaster.

Kan man gøre noget ved det? Altså lave en klagesag over ham?

Er det ok at bringe hans emailadresse her?

Hilsen
Martin

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-12-07 21:36

On Sat, 2007-12-01 at 21:05 +0100, Martin Larsen wrote:
> Der findes en dansk person som laver manuelt spam for nogle kommercielle

Lyder som søgemaskine optimering

> hjemmesider ejet af hhv. ham selv og hans kone i en masse gæstebøger

Er der nogle regler der forbyder dette?

> [...]
> google sig frem til ham. Resten kan man se hos dk-hostmaster.
>
> Kan man gøre noget ved det? Altså lave en klagesag over ham?

Og klagen lyder på?

Klageinstansen kan allerhøjst blive den som administrere gæstebogen,
sanktions muligheder er at slette indlægget, eller fjerne en evt. profil
fra webstedet.

> Er det ok at bringe hans emailadresse her?

Det behøver ikke at være mandens emailadresse, men kan godt være en
tilfældig stakkels.

Er det ikke bedre at vende problemstillingen om?

Manden vil gerne bygge links til sine kunder, så kunderne er nemmere at
finde på google.

Forbyd link i gæstebogen. Dette kan gøres på flere måde..

1) Gå i en fejl tilstand når brugeren poster i gæstebogen med et link

2) Tilføj rel="nofollow" til <a href=... se evt.
http://googleblog.blogspot.com/2005/01/preventing-comment-spam.html

3) Find selv på flere måder.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-12-07 22:14

Den Sat, 01 Dec 2007 21:35:47 +0100 skrev Christian E. Lysel:

> Lyder som søgemaskine optimering

> Er der nogle regler der forbyder dette?

Er spam ikke i strid med markedsføringsloven? Eller er det begrænset
til e-mail spam?

Ellers er vi jo ovre i "uautoriseret adgang til et system for
elektronisk databehandling"... Hvis "systemet spurgte ikke om
root-password" ikke er nogen undskyldning, så er "systemet kunne
ikke se forskel på autoriseret brug og spam" vel heller ikke.

Mvh
Kent

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-12-07 22:53

On Sat, 01 Dec 2007 21:35:47 +0100, "Christian E. Lysel"
<christian@example.net> wrote:

>Og klagen lyder på?
>
>Klageinstansen kan allerhøjst blive den som administrere gæstebogen,
>sanktions muligheder er at slette indlægget, eller fjerne en evt. profil
>fra webstedet.

Der er mange steder, man kunne overveje en klage.

Én ting er markedsføringsloven. Om en besked i en gæstebog tilsvarer
"elektronisk post" (der ikke er begrænset til e-mail) er et godt
spørgsmål. Men om ikke andet kan man da kontakte
Forbrugerombudsmanden:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/spam/

Et andet sted er DK-Hostmaster. Her får man næppe noget ud af at klage
over at domænet bliver brugt "skidt".

Et tredje sted er så personens internet-udbyder. En lang række
udbydere har begrænsninger for hvorledes brugeren må benytte
forbindelsen ud over blot dansk lovgivning. Mange nævner specifikt
spam, som dækker over en meget bredere udgave end markedsføringsloven
(der så i parentes heller ikke nævner ordet "spam").

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Kent Friis

Dato : 01-12-07 23:18

Den Sat, 01 Dec 2007 22:53:10 +0100 skrev Peter Brodersen:

> [...]
> spam, som dækker over en meget bredere udgave end markedsføringsloven
> (der så i parentes heller ikke nævner ordet "spam").

Der er en meget god grund til at markedsføringsloven ikke nævner
ordet spam. I lovteknisk forstand er spam nemlig noget helt andet.

Det er et registreret varemærke tilhørende et firma der producerer
dåsemad. At forbyde det vil ikke afhjælpe problemet med e-mails.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-12-07 23:26

On Sat, 2007-12-01 at 21:14 +0000, Kent Friis wrote:
> Er spam ikke i strid med markedsføringsloven? Eller er det begrænset
> til e-mail spam?

Vi snakker om en gæstebog.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-12-07 09:50

Den Sat, 01 Dec 2007 23:25:47 +0100 skrev Christian E. Lysel:

> Vi snakker om en gæstebog.

Helt præcis snakker vi om *spam* i en gæstebog.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-12-07 23:40

On Sat, 2007-12-01 at 22:53 +0100, Peter Brodersen wrote:
> Én ting er markedsføringsloven. Om en besked i en gæstebog tilsvarer
> "elektronisk post" (der ikke er begrænset til e-mail) er et godt
> spørgsmål.

Er formålet med en gæste bog ikke at folk skal skrive det som falder dem
ind?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-12-07 00:30

On Sat, 01 Dec 2007 23:39:43 +0100, "Christian E. Lysel"

>Er formålet med en gæste bog ikke at folk skal skrive det som falder dem
>ind?

Det er en vilkårlig fritolkning.

Hvis jeg lægger min e-mail-adresse op et sted med teksten "Send en
mail om hvad, du har lyst til eller hvad, som falder dig ind", så vil
det med stor sandsynlighed stadigvæk ikke være en anmodning om at
modtage reklamer jf. MFL §6a stk. 1.

Forskellen her er kun mediet (e-mail vs gæstebog). Det eneste
spørgsmål er, om et gæstebogsindlæg tilsvarer elektronisk post. SMS,
MMS, IM, m.m. falder i forvejen ind i den kategori, så man kunne måske
forestille sig, at gæstebogsindlæg også gjorde. Det vil jeg dog lade
jurakyndige og helst ikke it-folk om at vurdere

Spammere glæder sig sikkert også fritolkninger i stil med at "formålet
med at få e-mail er at modtage relevant information, og min
information er i hvert fald relevant for modtageren".

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-12-07 02:01

On Sun, 2007-12-02 at 00:29 +0100, Peter Brodersen wrote:
> Forskellen her er kun mediet (e-mail vs gæstebog). Det eneste
> spørgsmål er, om et gæstebogsindlæg tilsvarer elektronisk post. SMS,
> MMS, IM

Er en rigtig fysisk gæstebog hvor man efterlader sit visitkort så spam ?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-12-07 08:24

On Sun, 02 Dec 2007 02:01:08 +0100, "Christian E. Lysel"

>Er en rigtig fysisk gæstebog hvor man efterlader sit visitkort så spam ?

Ret selv mentalt "gæstebog" til "elektronisk gæstebog på nettet"; det
er jo det, der er tale om her.

En fysisk gæstebog har ikke noget med MFL §6a at gøre. Der er heller
ikke en udbyder til stede på samme måde. Det betyder dog ikke, at der
ikke er andre dele af MFL eller for den sags skyld andre love, man kan
overtræde i samme omgang. Men altså, det forvirrer mere end det gavner
pludselig at inddrage fysiske gæstebøger.

Hvis du endelig vil have mit svar, så ville jeg da også kalde det
spam, hvis nogen skrev reklamer i en masse fysiske gæstebøger, ligesom
jeg også kalder det spam, hvis jeg får uanmodede reklamer i
postkassen. Men det er jo bare irrelevant semantik.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-07 12:46

Nu er det vel også en ret væsentligt detalje at manden gør det
systematisk i mange gæstebøger. Og at han linker til sin og konens
kommercielle hjemmesider.

Det er jo det der gør det til spam - at det sker systematisk. Derfor
nytter sammenligningen med fysiske gæstebøger ikke, med mindre personen
farer land og rige rundt med en ordentlig stak visitkort!

Samtidigt prøver han at maskere sit spam ved at skrive noget ligegyldigt
pladder, i stil med: Rigtigt flot hjemmeside! Tillykke med det. Kærlig
Hilsen Max Muldjord - www.xyz.dk

Andre gange er det mere direkte, fx sådan at der direkte står "Køb dine
gaver på www.xyz.dk"

Christian hævdede at det kunne være en tilfældig stakkels emailadresse
han bruger. Det er det ikke! Der skal ikke meget detektivarbejde til for
at se at den peger på hans domæner (og konens, eller en anden på samme
adresse).

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-12-07 14:30

Den 02-12-07 12.45 skrev Martin Larsen følgende:
> Nu er det vel også en ret væsentligt detalje at manden gør det
> systematisk i mange gæstebøger. Og at han linker til sin og konens
> kommercielle hjemmesider.

Jeg tvivler på, at man kan gøre noget med loven i hånd, og jeg tvivler
på, at en internetudbyder ville gøre noget. Men man kan jo tage "loven"
i egen hånd.

Bestil en vare på hver af deres kommercielle sider - og husk at
fortælle, hvor deres adresse blev set. Og benyt så fortrydelsesretten.
En vigtig ting her er at være opmærksom på, at nogle steder kan man
risikere at skulle betale for fragt, selvom man lader være med at
modtage pakken og i stedet lader den gå retur. I de tilfælde skal man
selvfølgelig fortryde, inden pakken bliver sendt.

Hvis man ikke vil løbe risikoen for at skulle betale noget, så kan man i
stedet sende forespørgsler på forskellige varer, så de skal bruge tid på
at svare.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-12-07 00:04

> Men man kan jo tage "loven" i egen hånd.

Du kan også svinde dem til på nettet, se fx.

http://www.vok.dk/

Han ligger nr. 2 på
http://www.google.com/search?q=Vordingborg+K%C3%B8kkenet

Husk også at rette gæstebogen til den side hvor du sviner ham til..

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-12-07 00:22

Merhaba.

On Sun, 2007-12-02 at 12:45 +0100, Martin Larsen wrote:
> Samtidigt prøver han at maskere sit spam ved at skrive noget ligegyldigt
> pladder, i stil med: Rigtigt flot hjemmeside! Tillykke med det. Kærlig
> Hilsen Max Muldjord - www.xyz.dk

Hvor mange gæstebogs indlæg er ikke sådan?

> Andre gange er det mere direkte, fx sådan at der direkte står "Køb dine
> gaver på www.xyz.dk"

Enig ...

Jeg ville personligt drille personen hvis jeg var i din situation, fx
rette hans URL til http://images.google.com/images?q=spam eller blot
rette alle e'er i URL'en til q.

> [...]
> han bruger. Det er det ikke! Der skal ikke meget detektivarbejde til for
> at se at den peger på hans domæner (og konens, eller en anden på samme

At jeg registrere dit navn og hjemmeside i en lang række gæstebøger,
betyder ikke det er dig der har registeret det.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-12-07 00:22

On Sun, 2007-12-02 at 08:24 +0100, Peter Brodersen wrote:
> Ret selv mentalt "gæstebog" til "elektronisk gæstebog på nettet"; det
> er jo det, der er tale om her.

Formålet med en gæstebog er identisk... en bog som ens gæster kan læse
og skrive i.

Er det ikke op til gæsten at bestemme hvad der skal stå i den?

> [...]
> overtræde i samme omgang. Men altså, det forvirrer mere end det gavner
> pludselig at inddrage fysiske gæstebøger.

Hvis vi snakkede om biler og .... kunne jeg forstå det.

Er udbyderen ikke ejeren af gæstebogen.

> [...]
> jeg også kalder det spam, hvis jeg får uanmodede reklamer i
> postkassen. Men det er jo bare irrelevant semantik.

Er det også spam at have en signatur i et netnews indlæg der referere
til sin egen hjemmeside?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-12-07 20:46

On Mon, 03 Dec 2007 00:22:17 +0100, "Christian E. Lysel"

>Formålet med en gæstebog er identisk... en bog som ens gæster kan læse
>og skrive i.
>
>Er det ikke op til gæsten at bestemme hvad der skal stå i den?

Det er naturligvis ikke nogen blanko-check.

Hvis gæsten skriver noget æreskrænkende, kan han straffes for det.
Hvis gæsten bryder markedsføringsloven, kan han straffes for det. Hvis
gæsten kommer med trusler, kan han straffes for det.

Så nej, gæsten må ikke skrive hvad som helst. Det gælder både med
lovovertrædelser under privat påtale og under offentlig omtale.

Dertil kommer så de restriktioner, der i øvrigt er lagt på gæsten.
Gæstens internet-udbyder kan have regler om gæstens færden på nettet.

>Hvis vi snakkede om biler og .... kunne jeg forstå det.
>
>Er udbyderen ikke ejeren af gæstebogen.

"Udbyderen" som i ISP'en.

>Er det også spam at have en signatur i et netnews indlæg der referere
>til sin egen hjemmeside?

Du bliver nødt til at spørge mere klart. Spam kan jo være en subjektiv
vurdering, og det afhænger af konteksten. Dit spørgsmål minder lidt om
typen "Er otte e-mails mange?", uden nogen kontekst.

Men i forhold til de betingelser, som de fleste udbydere lægger op
til, så handler om det om at overholde god netikette. Der er en
konsensus om, at der ikke er noget problem i at referere til sin
hjemmeside i signaturen. Så her betragtes det ikke som spam - i
forhold til den konsensus, der er på usenet, og deraf i forhold til
udbydernes generelle holdning og brugerbetingelser.

Hvis du virkelig var interesseret i et svar, kunne du gøre et stykke
fodarbejde og spørge de forskellige ISP'er om deres holdning til fx
reklame i signaturen. Du kan finde en halvgammel opsummering her:
http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html
(der selvfølgelig ikke er autoritativ i sig selv)

Nej, du finder ikke en komplet, udtømmende facitliste på nettet. Sådan
virker jura og aftaleforhold ikke.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Jens G

Dato : 03-12-07 15:20

On Sat, 01 Dec 2007 21:05:22 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

>Kan man gøre noget ved det? Altså lave en klagesag over ham?

Hvis han altid bruger samme IP adresse, er det nemmeste måske at
blokere denne?

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-07 22:14

Jens G wrote:

> Hvis han altid bruger samme IP adresse, er det nemmeste måske at
> blokere denne?

Joh - men det hjælper jo ikke andre

Han er en slyngel, og det kunne være skægt at standse ham.

Jeg må hellere kontakte forbrugerrådet og se hvad de siger.

Skal nok melde tilbage!

Hilsen
Martin

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-12-07 18:41

On Mon, 2007-12-03 at 20:45 +0100, Peter Brodersen wrote:

> [...]
>
> Dertil kommer så de restriktioner, der i øvrigt er lagt på gæsten.
> Gæstens internet-udbyder kan have regler om gæstens færden på nettet.

Du er har ret, det havde jeg ikke overvejet.

> "Udbyderen" som i ISP'en.

Jeg læste udbyderen som ejeren af gæstebogen ... men jeg kan se det ikke
var det du mente.