GWT
Fra : SpookiePower

Dato : 13-12-07 20:23

Jeg overvejer at kigge lidt på Googles GWT program.
Jeg håber spørgsmålet høre til i denne gruppe, da
jeg kan læse mig til at GWT handler om Java programmering.

Er der nogle som iøvrigt kan anbefale GWT og er det
svært at bruge ?

Jeg skal have lavet en simple webside, som kan vise
en rækker kunder, sletter og redigere dem. Ikke
det vilde, så jeg tænkte på at kaste mig over et nyt sprog,
nu da det er en simple opgave.

Jeg er total blank i Java og jeg kender kun til Delphi og
asp programmering. Er der nogle som kan anbefale en god
begynder bog om Java, gerne på dansk ?

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 13-12-07 20:43

SpookiePower wrote:
> [...]
> en rækker kunder, sletter og redigere dem. Ikke
> det vilde, så jeg tænkte på at kaste mig over et nyt sprog,

Har du læst http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Web_Toolkit ?

Til GWT så denne gruppe *og* en client side gruppe nok
det rigtige.

> Jeg er total blank i Java og jeg kender kun til Delphi og
> asp programmering. Er der nogle som kan anbefale en god
> begynder bog om Java, gerne på dansk ?

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/
http://javabog.dk/

var et par steder at starte.

Arne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 22:45

SpookiePower <boxjunk2600@gmail.com> writes:

> Jeg skal have lavet en simple webside, som kan vise
> en rækker kunder, sletter og redigere dem. Ikke
> det vilde, så jeg tænkte på at kaste mig over et nyt sprog,
> nu da det er en simple opgave.

Du skal forvente at der skal køre noget kode på webserveren der snakker
med din webside. DVs du skal finde et værktøj der kan køre hos din
udbyder, og så se hvilket sprog det er skrevet i...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : SpookiePower

Dato : 14-12-07 10:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du skal forvente at der skal køre noget kode på webserveren der snakker
> med din webside. DVs du skal finde et værktøj der kan køre hos din
> udbyder, og så se hvilket sprog det er skrevet i...

Der tabte du mig desværre.

Den kode der skal køre på webserveren, er den anderledes end
den der bruges ved afvikling af asp ? Jeg benytter Needhost.dk
og om de kan afvilke sider i GWT har jeg ikke undersøgt.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 15-12-07 04:54

SpookiePower wrote:

> Der tabte du mig desværre.
>
> Den kode der skal køre på webserveren, er den anderledes end
> den der bruges ved afvikling af asp ? Jeg benytter Needhost.dk
> og om de kan afvilke sider i GWT har jeg ikke undersøgt.

Medmindre man vælger at bruge GWT's RPC funktionalitet, så
kan enhver web server bruges sammen med GWT.

Serveren skal bare være i stand til at sende HTML og
JavaScript ud til browseren.

Skal der hentes nogle dynamiske data fra serveren eller opdateres
nogle data på serveren, så skal du bruge noget server side
scripting, men GWT virker fint med alle server side teknologier:
ASP, PHP etc..

Kun RPC funktionaliteten kræver en Java servlet container.

Arne

Fra : Soren (News)

Dato : 16-12-07 13:11

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> writes:

> Kun RPC funktionaliteten kræver en Java servlet container.

Der findes vist ogsaa en PHP implementation, men hvor god den er
ved jeg dog ikke: http://code.google.com/p/gwtphp/

Mvh,
Soren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-07 11:31

> [...]

> den der bruges ved afvikling af asp ? Jeg benytter Needhost.dk
> og om de kan afvilke sider i GWT har jeg ikke undersøgt.

Hvis webserveren understøtter ASP skal du bruge et Ajaxtoolkit hvor
"serverdelen" er i et sprog som ASP kan lide. Det udelukker som regel
Java ting.
--
Thorbjørn Ravn Andersen