Investering i mønter
Fra : iSteen

Dato : 12-12-07 21:44

Goddag
Jeg ved ikke helt om denne gruppe dækker emnet, men hvilke danske mønter
er pt den bedste investering?

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 13-12-07 20:52

"iSteen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Goddag
> Jeg ved ikke helt om denne gruppe dækker emnet, men hvilke danske mønter
> er pt den bedste investering?

Tja jeg har ikke så meget forstand på mønter og deres værdi, dog vil jeg
gerne advare imod at du investere i Mønthuset Danmark A/S.

Jeg købte selv en Euro i guld, med motiv af Peterskirken. Nyprisen var 600,-
og et par dage senerer kom det frem at i medierne at de tager fuldstændige
overspriser for deres mønter. Så dem kan jeg ikke anbefale.

Dog har jeg fundet en side (www.ebuy.dk) som har mønter på auktioner. Måske
kan du finde nogle mønter der?

Håber du kune bruge noget af det her

Nicolai

Fra : iSteen

Dato : 13-12-07 22:32

Nicolai Schultz <schultz2@FJERNDETTEwebspeed.dk> wrote:

> [...]
> og et par dage senerer kom det frem at i medierne at de tager fuldstændige
> overspriser for deres mønter. Så dem kan jeg ikke anbefale.

Hej Nicolai

Tak for info og link - ebuy kendte jeg ikke til før du nævnte siden

Fra : Optimus Prime

Dato : 14-12-07 09:40

iSteen skrev:
> Goddag
> Jeg ved ikke helt om denne gruppe dækker emnet, men hvilke danske mønter
> er pt den bedste investering?

Jeg samler selv de officielle erindingsmønter og årets møntsæt - har
ikke indtryk af de er særlig velegnede til investering.
Dels leveres de ucirkulerede og forbliver typisk sådan, da de sælges som
samleobjekter - så der er ikke store priser på kvalitet 0, som der er
(kan være) på ældre (cirkulerede) mønter.
Dels cirkulerer de hovedsagligt i samlerkredse, så der dukker ikke
pludselig gode handler op, for folk ved godt hvad markedspris er
Omvendt kan man sige de ikke taber i værdi, fordi de altid kan indløses
i nationalbanken til pålydende værdi (altså fx 200 krone mønter).

Markedsprisen stiger selvfølgelig lidt, for de bliver udsolgt fra
Nationalbanken og der vil altid være samlere som ikke lige nåede at købe
dem - eller der kommer nye samlere til; men selvom en 200kr skulle stige
med 50%, så skal der godt nok handles en del før man har huslejen betalt.

Jeg kender ikke til om markedet er bedre for guldmønterne, for dem har
jeg ikke råd til at købe

Mht. de almindelige mønter, har jeg indtryk af markedsprisen er ret
stabil - antallet af mønter ændres jo ikke ret meget, da de typisk
cirkulerer i samlerkredse og forgår ikke med tiden (ikke i samme tempo
som fx. tegneserier i hvert fald). Selvfølgelig vil der altid være
dødsbo og loppemarkedfund; men der er nok længe i mellem for selv
"uvidende" folk ved godt at mønter og frimærker måske er noget værd og
får dem vurderet...

Alt i alt er det nok mere velegnet som hobby end investering, efter min
mening; men jeg udtaler mig som (amatør)samler - og bestemt ikke som
ekspert