Kald af eksternt program
Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-12-07 00:21

Hejsa

Jeg sidder her og nørkler lidt med et lille program, der egentlig burde være
simpelt. Det drejer sig om en god gammeldags gang C og jeg benytter gcc
version 4.2.1 under OpenSUSE 10.3

Det jeg gerne vil er at kalde et eksternt program "text2gif" med et streng
argument (char uptimeStr[MAXBUF]), indeholdende f.eks "-t \"Blah Blah\"
>test.gif".

Hvorledes gør jeg det nemmest ?

På forhånd en ydmyg tak

--

Live long and prosper...

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 07-12-07 00:34

Peter Jespersen wrote:
> [...]
> argument (char uptimeStr[MAXBUF]), indeholdende f.eks "-t \"Blah Blah\"

Lav en samlet kommando linie med sprintf og kald funktionen system
med den den.

Arne

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-12-07 07:22

Arne Vajhøj wrote:

> Lav en samlet kommando linie med sprintf og kald funktionen system
> med den den.
>
> Arne

Tusind tak Arne

Exec funktions familien drev mig til vanvid

Herligt - hav en god jul

--

Live long and prosper...

Fra : Kent Friis

Dato : 07-12-07 16:35

Den Fri, 07 Dec 2007 07:21:45 +0100 skrev Peter Jespersen:

> Tusind tak Arne
>
> Exec funktions familien drev mig til vanvid

system() er en del af C-standarden. Den supporterer kun lige præcis det
du har brug for, til gengæld er den simpel at bruge. På *nix kalder
den "sh -c" med de parametre du angiver, så selvom system() ikke
har support for at sætte noget i baggrunden, kan man bare skrive et
&-tegn, og lade shell'en gøre det.

exec() er en del af Unix / POSIX, og er kun en tredjedel af system().
De andre to dele hedder fork() og wait(). exec() alene vil stoppe
dit program, og erstatte det (overskrive i RAM) med det program
du forsøger at starte. Hvis det ikke er ønsket, skal den kombineres
med fork(), som starter en ny process, og kun i den nye process skal
man lave en exec(). Og hvis man ikke ønsker at programmerne skal
køre på samme tid, men ens program skal vente på det andet program
afslutter (fx. fordi man skal bruge outputtet fra det), skal den
oprindelige process derefter kalde wait() eller waitpid().

Mvh
Kent