Hvornår er et barn så sygt at det bør tils~
Fra : Martin

Dato : 15-11-07 13:54

Ikke fordi mit barn er det men det kunne være rart at vide hvis tilfældet
skulle opstå. Hun har som så mange andre børn sommetider snotnæse,
omkastninger, diarre, men det går jo som regel over igen.

Men hvordan afgør i om man bør kontakte læge/vagtlæge i en given situation?
Skal man måle om der er feber, og hvis ja hvor høj må den så maksimalt være
før der er grund til bekymring? , eller er det nok hvis de kaster op af en
eller anden grund?

Fra : H@nsen

Dato : 15-11-07 15:03

http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/boern/index.shtml

Bente

Fra : Jan Hvillum

Dato : 15-11-07 16:30

H@nsen skrev:

> http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/boern/index.shtml
>

> Bente

Min tommelfingerregel er: hvordan er barnets adfærd? Jeg har oplevet
vores børn have 39-40 i feber, og stadig lege, se fjernsyn og virke
friske, mens vores søn med 38 i feber, men sløv og meget sovende, blev
indlagt, netop fordi hans adfærd var sådan (viste sig at være en
virusbetinget meningitis, altså ikke alarmerende).
Børns temperaturer svinger meget ved infektioner og 40 i feber er i sig
selv ikke farligt.
Husk forøvrigt at holde feberbørn nogenlunde "kolde", let tøje etc.
Det er et klassisk syn: man tager til vagtlægen med poden som er varm og
sløv og virker meget syg. Undervejs bliver poden friskere og
snakkende...kuren? Turen i en vinterkold bil!

--
Jan Hvillum

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 17:01

> [...]
> sløv og virker meget syg. Undervejs bliver poden friskere og
> snakkende...kuren? Turen i en vinterkold bil!

Se det var noget jeg kunne bruge. Jeg vil meget hellere høre personlige
erfaringer end henvises til en "officiel" side. Jeg kan godt se
modsætningnen mellem en vinterkold bil og en feber.

Så det er altså helt generelt adfærdsændringer man skal holde øje med? Så
længe barnet drikker, spiser, sover og foretager sig de ting de nu plejer at
gøre er der så ikke nogen ko på isen eller hvad man skal sige?

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 16-11-07 16:39

Martin wrote:
<snip>
> [...]
> med? Så længe barnet drikker, spiser, sover og foretager sig de ting
> de nu plejer at gøre er der så ikke nogen ko på isen eller hvad man

I det store hele, ja. Jeg har én gang ringet til vagtlægen med et barn med
over 40 i feber. Da vagtlægen hørte at ungen tullede fornøjet rundt i stuen
bekræftede han, hvad jeg selv havde en mistanke om allerede: Ingen grund til
bekymring; kom igen hvis han bliver sløv.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Hansen

Dato : 15-11-07 16:20

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> situation? Skal man måle om der er feber, og hvis ja hvor høj må den så
> maksimalt være før der er grund til bekymring? , eller er det nok hvis de

Det har ikke så meget med feber/opkastning i sig selv at gøre, som hvordan
barnet aleme tilstand er.

Denne oversigt er rigtig god:
http://www.sygeborn.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=5/menu=1/

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 17:03

> Denne oversigt er rigtig god:
> http://www.sygeborn.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=5/menu=1/

Ja den ser ud til at være god at have "i mente". Tak for det link!

Fra : Brian K

Dato : 16-11-07 15:12

> [...]
> situation? Skal man måle om der er feber, og hvis ja hvor høj må den så
> maksimalt være før der er grund til bekymring? , eller er det nok hvis de

Hej

Hvis jeg er i tvivl/bekymret (over barnets reaktion/sygdom/tilstand) - så
ringer jeg til min læge - og hvis det er om aftenen så ringer jeg til
vagtlægen.

Hellere ringe 1 gang for meget end 1 gang for lidt! - jeg har fået den samme
besked fra vagtlægen (hellere ringe 1 gang for meget end 1 gang for lidt)

Mvh
Brian