Hygiejne af 15-årige
Fra : Rikke

Dato : 11-11-07 13:38

Jeg har en "pap-søn" på 15 år, som ikke synes, det er så vigtigt at skifte
tøj, herunder også boxer-shorts hver dag. Han ved, han skal gå i bad, og gør
dette hver anden dag. Man skal nødig gøre det hver dag Men uha, hvor
håret skal sidde perfekt hver dag og tøjet skal være de rigtige mærker, men
jeg synes bare lige at den personlige hygiejne ikke helt følger med.....Mine
egne unger ( 5,og 8 år ) kommer i bad hver anden dag, og får rent tøj på
hver dag, uden problemer. Er det bare mig som er helt hys ang den store
knægt, og det med rent undertøj hver dag og måske et bad hver dag kunne gøre
noget...?????? Jeg ved ikke, hvor meget hans mor fortæller ham om det. Jeg
synes bare at når man er 15 år, begynder man altså at svede og det kan
lugte, samtidig sker der også ting i boxer-shortsene, som gør at de bør
skiftes hver dag.
Hvad kan man gøre????+

/Rikke

Fra : Holst

Dato : 11-11-07 13:49

Rikke wrote:

> Hvad kan man gøre????+

Hygiejne er meget individuelt. Mange mennesker har det jo som dig og mig
med bad og rent undertøj hver dag. Men der er stadig mange, som bader og
skifter undertøj lidt sjældnere end det.

Men er det et problem? Lugter han?

Fra : Rikke

Dato : 11-11-07 13:53

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med bad og rent undertøj hver dag. Men der er stadig mange, som bader og
> skifter undertøj lidt sjældnere end det.

Han lugter ikke endnu, men jeg vil gerne, for hans egen skyld, have at han
begynder at tænke over det, inden han begynder at lugte. Det er jo ikke fedt
at ingen piger gider at være sammen med ham fordi han lugter af sved......

Fra : Holst

Dato : 11-11-07 14:13

Rikke wrote:

> [...]
> at ingen piger gider at være sammen med ham fordi han lugter af sved......

Så kan det være, han lærer det til den tid.

Det er altså også meget forskelligt, hvor meget folk de lugter. Nogle
mennesker skal knap forladet badet, inden de igen lugter af sved. Andre
kan gå i flere dage.

Du skriver ikke, om du har talt med ham derom. Det er jo i høj grad det
første skridt, eftersom han jo er en smule for stor til, at mor sætter
ham i badekarret og vasker ham. Hvis du som papmor ikke kan føre den
snak, så må hans far på banen. Og endelig kan du jo tage en snak med
hans mor derom.

I første omgang bør du nok tage en snak med hans far, så hans far kan få
sig en snak med ham. Der er også visse steder, drenge bør vaske sig, og
her er det nok rarest at få det at vide af far end af mor/papmor.

Fra : Rikke

Dato : 11-11-07 14:31

> [...]
> sig en snak med ham. Der er også visse steder, drenge bør vaske sig, og
> her er det nok rarest at få det at vide af far end af mor/papmor.

Jeg kan skam tale med min papsøn om alt, også det som han ikke fortæller sin
mor og far.... Men lige dette med daglig hygiejne har jeg også talt med ham
om, men det trænger bare ikke ind. Hans mor er s....-ligeglad og hans far
har sagt det til hende, og hun siger bare jaja, mere sker der ikke. Nu skal
han bo hos os i 14 dage, og der kommer han i bad hver dag, og får skiftet
tøj hver dag. Jeg vil ham det bedste, og håber han forstår dette, inden en
evt kæreste skal fortælle ham det, eller måske dropper ham fordi han
boxer-shorts er klamme.... Det er jo ikke noget som ligefrem vil gavne
knægtens selvtillid.

Fra : Sabina H.

Dato : 12-11-07 17:54

"Rikke" <rikke@duerher.dk> wrote in message

> [...]
> fordi han boxer-shorts er klamme.... Det er jo ikke noget som ligefrem vil

Det er desværre et problem med de knægte :(
min egen på 13 har jeg også kæmpet en brav kamp med indtil for 14 dage
siden.... der fandt han lige pludselig ud af at han ville have et "look",
hvilket indebar at der skulle voks i håret dagligt, og at han ville bruge
eyeliner (looket hedder Emo og er en type soft punk).... det gjorde jo så
også at han ikke var så køn næste morgen*G* og så kom resten helt af sig
selv....

fra at være typen der var ligeglad med tøj, hår og alt, som skulle jages op
kl 7.45 for at møde kl 8. er han nu typen der selv står op kl 6.30 for at
komme i bad, føne hår og style looket....

måske er det lidt nemmere hvis man har nogle simple grundregler...
feks at hvis man bruger produkt i håret hver dag, skal det også vaskes hver
dag (ellers risikerer man at få en hudsygdom i hovedbunden - groft
forenklet)
--
Knus,
Sabina

Fra : Patruljen

Dato : 13-11-07 00:31

On 11 Nov., 13:53, "Rikke" <ri...@duerher.dk> wrote:

> Han lugter ikke endnu, men jeg vil gerne, for hans egen skyld, have at han
> begynder at tænke over det, inden han begynder at lugte.

Det var dog den værste gang " hvad nu hvis " begrundelse, jeg har
hørt i lang tid.
Med den slags argumentation, kan man forlange hvad - som - helst.

" Det er ikke et problem endnu - men hvad nu hvis ?

> Det er jo ikke fedt
> at ingen piger gider at være sammen med ham fordi han lugter af sved.......

Ærlig talt. Hvad er egentlig dit problem ?

Jeg tænker, at hans største bekymring må være at overleve dine
fantasifulde og selvopfundne bekymringer -

Regards.

Fra : ben9

Dato : 13-11-07 07:46

De gamle skal være heldige hvis de får et bad om ugen - med den regering vi
har indtil i dag.

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 13-11-07 15:11

"ben9" <dont.filter@me> skrev i meddelelsen

> De gamle skal være heldige hvis de får et bad om ugen - med den regering
> vi har indtil i dag.

Som om de kom mere i bad før den!

Fra : Rikke

Dato : 13-11-07 10:57

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Jeg tænker, at hans største bekymring må være at overleve dine
fantasifulde og selvopfundne bekymringer -

Du har lov til at have dine meninger, men du har vist ikke børn.
Jeg har ikke på noget tidspunkt i denne tråd skrevet at jeg har et problem
med det!!!!
Tværtimod, er det en bekymring som jeg har over, at hans mor ikke kan tage
den snak med hendes egen søn, og hvordan man bør holde sig ren.
Jeg vil bare hjælpe min papsøn inden hans venner begynder at trækker sig væk
fra ham, og ikke gider være sammen med ham, fordi han er uhygiejnisk. Jeg
husker det selv fra dengang, jeg var i den alder, vi gad ikke at være sammen
med nogen som ikke skiftede tøj, ikke vaskede sig og som lugtede.

----"Jeg tænker, at hans største bekymring må være at overleve dine
fantasifulde og selvopfundne bekymringer"-----

Du tænker bare ikke ret meget !!!!!!!!!!

/Rikke

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 13-11-07 12:35

On Tue, 13 Nov 2007 10:56:34 +0100, Rikke wrote:

> Tværtimod, er det en bekymring som jeg har over, at hans mor ikke kan tage
> den snak med hendes egen søn, og hvordan man bør holde sig ren.

Som papmor, burde du nok undlade at blande dig i hvad din papsøn og hans
rigtige mor snakker om eller ej, måske du bare skulle koncentrerer dig om
dit eget.

--
I ønskes alle et GODT valg!

Fra : Rikke

Dato : 13-11-07 12:51

"Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> skrev i meddelelsen

> Som papmor, burde du nok undlade at blande dig i hvad din papsøn og hans
> rigtige mor snakker om eller ej, måske du bare skulle koncentrerer dig om
> dit eget.

Når jeg som papmor bekymrer mig over dette, er det fordi jeg som papmor,
bliver involveret i flere ting end hans rigtige mor gør..... Dette gælder
fortroligheder, som han ikke vil fortælle sin rigtige mor, men mig derimod,
fordi jeg tager ham alvorligt, siger han selv....
Jeg er måske den eneste, som er gået ind i et forhold hvor manden har børn
fra et tidligere forhold, og har taget de børn til mig og vil dem det
bedste, ligesom jeg vil det for mine egne børn.
Undskyld mig, men jeg synes folk i denne NG er total konfliktsky, og bare
mener at man det er der andre der burde tage sig af..... I dette tilfælde,
er det kægtens mor. Men hun gør det bare ikke.... Ærgerligt for knægten, for
som papmor, skal jeg ikke rådgive/hjælpe......

> måske du bare skulle koncentrerer dig om dit eget < Hvad mener du med
> dette??????

/Rikke

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 13-11-07 17:42

On Tue, 13 Nov 2007 12:50:52 +0100, Rikke wrote:

> "Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> skrev i meddelelsen

> Når jeg som papmor bekymrer mig over dette, er det fordi jeg som papmor,

Det er dårlig stil at anfægte et barns biologiske forældres evner og ville
bestemme/snage i hvad de bør og ikke bør, han viser dig tillid, den tillid
kan du bruge til at påvirke ham med, men drop det du er ude i, du vinder
intet ved at forsøge at få hans biomor til at fremstå dårligt.

--
I ønskes alle et GODT valg!

Fra : Rikke

Dato : 13-11-07 18:23

> [...]
> kan du bruge til at påvirke ham med, men drop det du er ude i, du vinder
> intet ved at forsøge at få hans biomor til at fremstå dårligt.

Jeg forsøger skam ikke at få hans rigtige mor til at fremstå dårligt. Jeg
mener bare at man som forældre har en forpligtelse overfor sine børn med at
fortælle hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Her mener jeg også
personlig hygiejne hører under.

Fra : Holst

Dato : 13-11-07 18:41

Rikke wrote:

> [...]
> fortælle hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Her mener jeg også

Men er det forkert kun at gå i bad hver anden dag? Så vidt jeg kan
forstå, så er der endnu ikke nogle lugtproblemer forbundet med hans for
dig for sjældne bade.

Fra : Rikke

Dato : 13-11-07 19:32

> Men er det forkert kun at gå i bad hver anden dag? Så vidt jeg kan forstå,
> så er der endnu ikke nogle lugtproblemer forbundet med hans for dig for
> sjældne bade.

Det er ikke forkert at gå i bad hver anden dag, men ganske alm hygiejne
ville være på sin plads hver dag sammen med at skifte boxer-shorts. Jeg selv
skifter trusser hver dag, men hvor tit skifter mænd deres
boxer-shorts/underbukser?????

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-11-07 19:50

On Tue, 13 Nov 2007 19:32:00 +0100, "Rikke" <rikke@duerher.dk> wrote:

>men hvor tit skifter mænd deres
>boxer-shorts/underbukser?????

Jeg skifter hver dag.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Holst

Dato : 13-11-07 20:52

Rikke wrote:

> [...]
> ville være på sin plads hver dag sammen med at skifte boxer-shorts. Jeg selv
> skifter trusser hver dag, men hvor tit skifter mænd deres

Jeg skifter hver dag. Men blot fordi jeg gør det, er det jo ikke
ensbetydende med, at det er det eneste rigtige. Det er sikkert meget
individuelt. Det er dog mit indtryk, at bad hver dag og skift af
underbukser hver dag er fremherskende i Danmark, både blandt drenge og
piger.

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig ved, hvor ofte mine kammerater
skifter underbukser. Så længe de ikke lugter af urin, så lader jeg mig
ikke bekymre med det. Til gengæld har jeg kendt piger, der både skifter
hver dag og sjældnere end som så.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 13-11-07 20:45

On Tue, 13 Nov 2007 18:23:11 +0100, Rikke wrote:

> [...]
> fortælle hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Her mener jeg også

Hvor ved du fra at hun ikke siger det til ham, mange forældre har problemer
med teenagere der ikke vil hører efter, og jo du prøver at få biomor til at
stå i et dårligt lys, blot det at du snakker hende bag om ryggen, og så til
sønnen, usmageligt og rigtig dårlig stil.

--
I ønskes alle et GODT valg!

Fra : Rikke

Dato : 13-11-07 21:10

> [...]
> til
> sønnen, usmageligt og rigtig dårlig stil.

Kære Ludvig,

Jeg synes, du er et fjols. Jeg synes man som Mor bør tale med sine børn om
personlig hygiejne lige fra de er små af, såsom at vaske hænder efter hvert
toiletbesøg, børste tænder mindst 2 gange om dagen, vaske sig hver dag (
hvis ikke bad ), skifter undertøj hver dag mm.
Faren har prøvet at sige det til hende, men hun fejer det af vejen. Jeg
synes, det er Faren som skal tage samtalen med Moren og ikke mig.
Jeg forsøger ikke at få hans Mor til at stå i et dårligt lys, men opdragelse
er jo individuelt og her iblandt også personlig hygiejne.
Til sidst Ludvig, så taler jeg ikke dårligt om knægtens Mor til ham, hvor
har du det fra????????????????????
Og du har stadigvæk ikke svaret på:

>måske du bare skulle koncentrerer dig om dit eget < Hvad mener du med
> dette??????

/Rikke

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 13-11-07 23:48

On Tue, 13 Nov 2007 21:10:20 +0100, Rikke wrote:

> "Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> skrev i meddelelsen

> Kære Ludvig,
>
> Jeg synes, du er et fjols.

Muligt, men du stikker næsen i noget der stort set kun vedkommer biomor og
biofar, måske du bare skulle stikke piben ind og lade dem ordne problemet,
altså hvis der er et problem, det kunne jo også være det bare er dig der er
problemet.

Selvom du var næsvis, fik du dog et svar.

eod.

--
I ønskes alle et GODT valg!

Fra : Holst

Dato : 14-11-07 00:25

Ludvig Nielsen wrote:

> [...]
> altså hvis der er et problem, det kunne jo også være det bare er dig der er

At du ikke har et godt forhold til dine papbørn, betyder jo ikke, at
Rikke også har et dårligt forhold til hendes papbørn ...

Der er intet i vejen for at give unge mennesker gode råd, hvad enten man
er forældre, papmor eller -far, ældre søskend, lærer eller nabo for den
sags skyld.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 14-11-07 01:35

On Wed, 14 Nov 2007 00:25:06 +0100, Holst wrote:

> At du ikke har et godt forhold til dine papbørn, betyder jo ikke, at
> Rikke også har et dårligt forhold til hendes papbørn ...

For god orden skyld, jeg har ingen papbørn, men kun rigtige børn.

> Der er intet i vejen for at give unge mennesker gode råd, hvad enten man
> er forældre, papmor eller -far, ældre søskend, lærer eller nabo for den
> sags skyld.

Det er også det jeg siger, det jeg er imod er at hun netop vil fremstille
det som om biomor er dårlig, hun kan snakke/påvirke knægten, men bør holde
sig fra at bedømme om biomor er dårlig eller god.

--
I ønskes alle et GODT valg!

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-11-07 14:35

Rikke skrev:
> [...]
> begynder man altså at svede og det kan lugte, samtidig sker der også
> ting i boxer-shortsene, som gør at de bør skiftes hver dag.

Jeg er fuldstændig enig med dig. Kan du ikke lave en regel om, at når
man er i dit hus, går man i bad hver dag uanset hvad? Den med hårprodukt
hver dag = hårvask hver dag er heller ikke dårlig

De sidste otte år har jeg boet alene med min søn, som nu snart fylder
18. De første år var det en kamp uden lige at få ham til at gå i bad
bare et par gange om ugen, men det var besværet værd, for nu kører det
bare - han gør det også hos sin far, som ellers ikke rigtigt har bakket
badeprojektet op (bl.a fik jeg at vide 'jamen I er også så s*****
renlige ovre hos jer', da jeg appellerede til lidt badning ved
weekendbesøg).

Venlig hilsen Dikte

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-11-07 14:47

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> bare - han gør det også hos sin far, som ellers ikke rigtigt har
> bakket badeprojektet op (bl.a fik jeg at vide 'jamen I er også så

Måske er drengen bare miljøbevidst?

Spøg til side: Hvis man ikke har specielt svinsk arbejde eller særlige
sved/lugt-problemer, er et bad hveranden dag rigeligt. Med de stigende
oliepriser, mangel på drikkevand, global opvarmning og fosfatforurening kan
vi såmænd lige så godt vænne os til, at et dagligt, varmt bad er en
utilladelig luksus. En gang om ugen suppleret med daglig "etagevask" er
betydeligt mere realistisk i fremtiden.

Og i øvrigt ikke det mindste sundhedsfarligt.

Per V

--
Læs om min nye bog her:
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm !

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 13-11-07 20:39

Per Vadmand wrote:

> [...]
> dagligt, varmt bad er en utilladelig luksus. En gang om ugen
> suppleret med daglig "etagevask" er betydeligt mere realistisk i
sikke da en omgang ventre-orienteret propaganda...
pkt. 1 så er der overhovedet ikke mangel på drikkevand i Danmark... der er
masser af grundvandsresourcer...
pkt. 2 så savner vi stadig dokumenteret effekt for at den menneskeskabte del
af CO2 udledningen er årsag til den globale opvarmning... og nej... men
dokumentation mener jeg IKKE rapporter fra FN's klimapanel som i bund og
grund ikke er andet end et miljø-aktivistisk propaganda-organ, men
dokumentation fra *rigtige* klimaforskere!

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-11-07 20:53

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> fra FN's klimapanel som i bund og grund ikke er andet end et
> miljø-aktivistisk propaganda-organ, men dokumentation fra *rigtige*

Sikke en gang højreorienteret ævl.

Ad 1. Drikkevand er en mangelvare globalt set - hvis man kan se ud over sin
næsetip, er det klart, det bliver et problem.

Ad 2. Jo. Det er dokumenteret. Der er også folk, der stadig tror, jorden er
flad.

Per V

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 14-11-07 08:56

Per Vadmand wrote:

> Ad 1. Drikkevand er en mangelvare globalt set - hvis man kan se ud
> over sin næsetip, er det klart, det bliver et problem.

ja og??? havde du så forestillet dig vi skulle eksportere drikkevand til
andre verdensdele?
at drikkevandsmangel er et problem mange steder er da fuldstændig korrekt,
men det kan vi jo ikke rigtig gøre noget ved vel???
du mener altså at i fremtiden skal vi forbyde brusebade dagligt pga.
vandmangel i andre verdensdele??

> Ad 2. Jo. Det er dokumenteret. Der er også folk, der stadig tror,
> jorden er flad.

hvor er det dokumenteret?
og ja... der skal helt sikkert nok være nogen der tror at jorden er flad -
dette kan jeg dog ikke rigtigt se kommer denne diskussion ved...

men lad mig gætte... du synes sikkert også Al Gore propagandafilmen var
saglig, veldokumenteret og faglig korrekt??

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-11-07 10:11

Rasmus M. Jensen wrote:

> men lad mig gætte... du synes sikkert også Al Gore propagandafilmen
> var saglig, veldokumenteret og faglig korrekt??

Ja. Som alle andre med indsigt i tingene. Og du synes vel, Lomborg er en
begavet og seriøs forsker?

Per V

--
Før I fortvivler, så husk, at 85% stemte IKKE på Dansk Folkeparti.!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 14-11-07 10:21

Per Vadmand wrote:

> Ja. Som alle andre med indsigt i tingene. Og du synes vel, Lomborg er
> en begavet og seriøs forsker?

gaab.... din kommentar siger alt om din (manglende) indsigt...
nej... Lomborg er statistiker... - og begavet ja...
han er ikke klimaforsker...!

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-11-07 12:58

Rasmus M. Jensen wrote:

> gaab.... din kommentar siger alt om din (manglende) indsigt...
> nej... Lomborg er statistiker... - og begavet ja...
> han er ikke klimaforsker...!

Nej - men det tror han - og desværre mange andre - at han er.

Slut herfra. Mit liv er for kort til faktabenægtere.

Per v

--
Før I fortvivler, så husk, at 85% stemte IKKE på Dansk Folkeparti.!

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 14-11-07 12:14

On Tue, 13 Nov 2007 20:53:26 +0100, Per Vadmand wrote:

> Sikke en gang højreorienteret ævl.

Måske du skulle sætte dig lidt ind i tingene, umiddelbart virker det som om
du ikke har gjort det.

--
I ønskes alle et GODT valg!

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 14-11-07 12:22

On Wed, 14 Nov 2007 12:13:45 +0100, Ludvig Nielsen wrote:

> [...]

Mit svar var naturligvis til Rasmus M. Jensen.

--
!

Fra : Patruljen

Dato : 14-11-07 11:13

On 13 Nov., 12:34, Ludvig Nielsen <" lunielsen "@yahoo DOT dk> wrote:

> [...]
> rigtige mor snakker om eller ej, måske du bare skulle koncentrerer dig om

Jow-

Jeg vil gamble odds 90 - 10 på, at problemet befinder sig, nøjagtig -
der

Mvh.

Fra : Patruljen

Dato : 14-11-07 11:18

On 13 Nov., 20:53, "Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> wrote:

> Sikke en gang højreorienteret ævl.
>
> Ad 1. Drikkevand er en mangelvare globalt set - hvis man kan se ud over sin
> næsetip, er det klart, det bliver et problem.

Drikkevand er et tiltagende problem også her i landet. I
hovedstadsområdet er der nedlagt den ene drikkevandsforsyning efter
den anden indenfor de sidste 20 år -

København må længere og længere ud i provinsen, for at hente rent
drikkevand.

Mvh.

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-11-07 11:47

Patruljen wrote:

> [...]
> den anden indenfor de sidste 20 år -
>
> København må længere og længere ud i provinsen, for at hente rent

Vil da suplere med et link:
http://www.miljoe.kk.dk/efeb5a8a-4278-4e0e-940f-91f3e9cc9258.W5Doc
"... Siden midten af halvfemserne er 45 grundvandsboringer blevet
lukket, alene fordi vandet var forurenet med pesticider. Det tal vil
sandsynligvis stige i de kommende år, vurderer Københavns Energi, og
de anbefaler derfor omlægning til økologi på marker i nærheden af
boringer."

--
Don't waste space

Fra : Patruljen

Dato : 14-11-07 11:26

On 13 Nov., 10:56, "Rikke" <ri...@duerher.dk> wrote:

> [...]
> fantasifulde og selvopfundne bekymringer -
>
> Regards.
>
> Du har lov til at have dine meninger, men du har vist ikke børn.

Måske har jeg allerede tilbragt så mange timer med forskellige børn og
unge, at du aldrig når bare tilnærmelsesvist til samme timetal -

Du ved. proffer

> Jeg har ikke på noget tidspunkt i denne tråd skrevet at jeg har et problem
> med det!!!!

Jeg kan da kun finde det sært, at du dels inviterer drengen, familien
og desuden usenet
ind i en diskussion om emnet, hvis du finder emnet uproblematisk ?

> Tværtimod, er det en bekymring som jeg har over, at hans mor ikke kan tage
> den snak med hendes egen søn, og hvordan man bør holde sig ren.

Hvornår er det blevet dit job, at korrigere den biologiske mor?

> [...]
> husker det selv fra dengang, jeg var i den alder, vi gad ikke at være sammen
> med nogen som ikke skiftede tøj, ikke vaskede sig og som lugtede.

Men nu har du jo netop fortalt, at drengen ikke lugter ?

> ----"Jeg tænker, at hans største bekymring må være at overleve dine
> fantasifulde og selvopfundne bekymringer"-----
>
> Du tænker bare ikke ret meget !!!!!!!!!!

Det kan alene være din antagelse. At jeg ikke tænker så meget.
Drengen lugter ikke. Meeen ---- Hvad nu hvis -

Den slags fantasifulde bekymringer, kan du formentlig tilbringe megen
tid med at tænke over ?
Keder du dig ?

Mvh.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-11-07 09:05

"Rikke" <rikke@duerher.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså at svede og det kan lugte, samtidig sker der også ting i
> boxer-shortsene, som gør at de bør skiftes hver dag.

Du er ikke hysterisk, og du er i din gode ret til at blande
dig, du er jo mor for drengen, pap eller ej. Hvis den biologiske
mor ikke endnu har fået drengen opdraget til, at daglig vask/bad
og tøjskift er et must, så er det bestemt ikke for tidligt.
Mine børn er altid blevet vasket hver dag - dvs. brusebad med
brug af sæbe, og det har de holdt på selv efter at de er blevet
for gamle til, at jeg blander mig i det, jeg tror, at det er et spørgsmål
om opdragelse. På samme måde er de blevet opdraget til at skifte
såvel sokker som undertøj hver dag, og at se efter, at det andet tøj
er rent og pænt. I sidste ende betyder det jo noget for dem selv,
hvordan andre mennesker ser på dem - og det betyder noget for
dem selv, når de ved, at de har gjort alt, hvad de kunne for at se
"repræsentable" ud.
Og så kan de andre godt holde inde med deres gode idéer om,
at det er hysteri - jeg arbejder dagligt med børn, og der er ind
imellem børn, som ikke bliver vasket rene, og som kommer i
snavset tøj eller har tisset i bukserne (evt. dagen før), og det
er ikke ligefrem det mest lækre. Det skylder vi da vore børn
at lære dem.
Mvh.Bodil.

Fra : Holst

Dato : 15-11-07 13:39

Bodil Grove Christensen wrote:

> [...]
> snavset tøj eller har tisset i bukserne (evt. dagen før), og det
> er ikke ligefrem det mest lækre. Det skylder vi da vore børn

Du og jeg - og sikkert også alle andre her i debatten - kan jo nok blive
enige om, at sådant noget ikke er rimeligt.

Men tråden omhandler en papmor, som mener, at hendes papsøn skal bade
oftere, end han gør. Det er naturligvis også fint at have den mening.
Men samtidig erkende hun, at der som sådan ikke er noget problem i
øjeblikket, dvs. han lugter ikke.

Om det ene eller andet er det rigtige, kan der nok længe diskuteres om.
Folk er forskellige, og det skal de efter min mening også have lov til
at være. Så længe han ikke render rundt og stinker som en havnearbejder,
der ikke har været i bad i tre uger, eller render rundt med bremsespor i
underbukserne i flere dage ... er der så helt ærligt noget at komme
efter. Han går stadig trods alt i bad hver anden dag.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 15-11-07 13:56

On Thu, 15 Nov 2007 13:39:10 +0100, Holst wrote:

> Du og jeg - og sikkert også alle andre her i debatten - kan jo nok blive
> enige om, at sådant noget ikke er rimeligt.

Enig.

> [...]
> oftere, end han gør. Det er naturligvis også fint at have den mening.
> Men samtidig erkende hun, at der som sådan ikke er noget problem i

Det er helt rigtigt.

> [...]
> underbukserne i flere dage ... er der så helt ærligt noget at komme
> efter. Han går stadig trods alt i bad hver anden dag.

Det jeg anfægtede var at hun blander sig ved at udstille biomor som dårlig,
det er heller ikke iorden, hun kan nøjes med at påvirke papsønnen hvis hun
mener der er et problem, men bør holde sig fra at angribe biomor og hvad
hun evt. gør eller ikke gør, sidst men ikke mindst, så ved vi vel også alle
at teenagere ikke er nemme at få til at makke ret, men er drengen ikke
retarderet, så vil han uden tvivl selv finde ud af det med at bade.

--
Send de autonome i arbejdslejr.

Rent-A-Troll.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 16-11-07 16:36

Bodil Grove Christensen wrote:
> "Rikke" <rikke@duerher.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du er ikke hysterisk, og du er i din gode ret til at blande
> dig, du er jo mor for drengen, pap eller ej.

Så vidt er vi i al fald enige...

> Hvis den biologiske
> mor ikke endnu har fået drengen opdraget til, at daglig vask/bad
> og tøjskift er et must,

*Det* er til gengæld et spørgsmål om holdning. Som du kan se af flere indlæg
herinde, er det ikke alle der er enige i at det er et must.

Jeg kan godt forstå folk, der ønsker at få et bad hver dag og jeg gør det
selv. Men at påstå at det er et must er - i mine øjne - at gå for vidt.

> så er det bestemt ikke for tidligt.

Det er snarere for sent.

<snip>
> [...]
> snavset tøj eller har tisset i bukserne (evt. dagen før), og det
> er ikke ligefrem det mest lækre. Det skylder vi da vore børn

Der er da fanden til forskel på ikke at komme i bad hver dag (det gør min
søn ikke med mindre der er en grund til det) og ikke at blive vasket og få
skiftet tøj når man selv eller tøjet er tydeligt (gennem lugt eller
udseende) snavset.

Hvis der ikke er nogen lugtgener og snavset ikke ligefrem kan ses, er der
ingen grund til at gå i bad hver dag.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-11-07 21:25

"Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> søn ikke med mindre der er en grund til det) og ikke at blive vasket og få
> skiftet tøj når man selv eller tøjet er tydeligt (gennem lugt eller

Enig.
Her er vi ude i normer og holdninger, der ikke uden videre kan dømmes
rigtige eller forkerte.

Hilsen Inger

Fra : Patruljen

Dato : 15-11-07 03:50

> Og så kan de andre godt holde inde med deres gode idéer om,
> at det er hysteri -

At angribe et ikke eksisterende problem ?
Nu tror jeg ikke, du finder ordet hysteri i andre end dine egne
vurderinger Eller gør du ?
Jeg har karaktiseret forehavendet som regulær spildtid -

> jeg arbejder dagligt med børn,

Dansk daginstitutioner er fyldt med " østrogen " pædagoger, som også
gerne spilder tiden på at angribe ikke eksisterende problemer udfra
devisen - hvad nu hvis ?

Hvad nu hvis man var istand til at forholde sig til eksisterende
vanskeligheder fremfor fantasifulde -ikke eksisterende -
østrogenbekymringer ?
Formentlig ville resultatet ende i en udskiftning af personalet

> [...]
> snavset tøj eller har tisset i bukserne (evt. dagen før), og det
> er ikke ligefrem det mest lækre. Det skylder vi da vore børn

Kan du ikke male et lidt værre fantasiskrækbillede op ?

Mvh.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 15-11-07 13:37

On Thu, 15 Nov 2007 02:50:25 -0800 (PST), Patruljen wrote:

> [...]
> Formentlig ville resultatet ende i en udskiftning af personalet

> Kan du ikke male et lidt værre fantasiskrækbillede op ?

Godt og sobert indlæg.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-11-07 20:37

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Kan du ikke male et lidt værre fantasiskrækbillede op ?

Du kender åbenbart for lidt til realiteterne, for
sådan er virkeligheden for en del børn.

Mvh.Bodil.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 15-11-07 20:49

On Thu, 15 Nov 2007 20:36:58 +0100, Bodil Grove Christensen wrote:

> "Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Du kender åbenbart for lidt til realiteterne, for
> sådan er virkeligheden for en del børn.

Nu er det jo ikke et børnehavebarn det drejer sig om.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-11-07 07:52

"Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det jo ikke et børnehavebarn det drejer sig om.

Jeg arbejder ikke med børnehavebørn, men med
børn i folkeskolen - og de nævnte problemer findes
langt op i folkeskolen, også i de ældste klasser,
så jo - problemet er aktuelt, og jo, indlægget er ok,
for det handler om forældres ansvar - pap eller ej.

Mvh.Bodil.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 16-11-07 10:37

On Fri, 16 Nov 2007 07:52:17 +0100, Bodil Grove Christensen wrote:

> [...]
> så jo - problemet er aktuelt, og jo, indlægget er ok,
> for det handler om forældres ansvar - pap eller ej.

Uanset hvad, så skal papmor påvirke papsøn uden at udstille biomor som
dårlig, der er intet vundet ved at svine biomor til, tværtimod.

Fra : Holst

Dato : 15-11-07 21:31

Bodil Grove Christensen wrote:

> Du kender åbenbart for lidt til realiteterne, for
> sådan er virkeligheden for en del børn.

Jeg tror ikke, at nogen er i tvivl om, at der er nogen børn, der
desværre lever sådan. Og det er helt sikkert også en diskussion værd.

Men den diskussion har reelt intet at gøre i diskussionen vedrørende den
15-årige knægt, hvis papmor gerne vil have ham i bad oftere. Det er to
helt, helt forskellige problemstillinger.

Fra : Patruljen

Dato : 15-11-07 18:01

On 15 Nov., 20:36, "Bodil Grove Christensen"
<grove...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> Du kender åbenbart for lidt til realiteterne, for
> sådan er virkeligheden for en del børn.

Men lige nu,søde Bodil, var emnet ikke - en masse børn. Diskussionen
gik på hvorvidt det er nødvendigt at bekymre sig over en ung mand
eventuelle muligheder for måske og muligvis at lugte, og derfor
afkræve daglige afvaskninger, så vi ikke behøver bekymre os over
hvorvidt han måske kommer til at lugte.

Dine antagelser og østrogenbekymringer over hvad jeg kender til
realiteterne forandrer næppe udgangspunktet. Sidst kan jeg nok
korrigere dig omkring dette. Jeg kender så meget til realiteterne,at
jeg ikke behøver lader min hjerne spinne rundt i fantasifulde - hvad
nu hvis - bekymringer. Som du selv lettere kvajet antyder - er der
reelle problemer nok at tage hånd om.

Mvh.

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 17-11-07 09:26

Hej!

Bare lad ham være, det skal han nok selv finde ud af når den tid kommer.

Han er så stor, at han selv burde vide, hvor i skabet de rene underbukser og
sokker er, så han selv kan finde dem og tage dem på. Du kan bare nøjes med
at fortælle ham hvor de ligger, for begynder du at presse ham risikerer du
at han bliver trodsig. Det kan jo nemt opfattes som et angreb på ens
personlighed, og de unge kan være ret "følsomme" i den alder.

Jeg forstår godt din bekymring, men med mindre det er et problem, at han
lugter, så mener jeg ikke du skal bekymre dig om det.

Hilsen
Peter