kostskole og efterskoler??
Fra : marlene

Dato : 06-11-07 21:48

ved I derude, hvad er forskellen på kostskole og efterskoler?
hvad kan den ene tilbyde, som den anden ikke kan klare?
hvordan med egenbetaling? - hvilket ikke er helt ligegyldigt i valg af et
sted

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 07-11-07 14:03

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad kan den ene tilbyde, som den anden ikke kan klare?
> hvordan med egenbetaling? - hvilket ikke er helt ligegyldigt i valg af et

Efterskoler er alternativer til (7)8-10 klasse i folkeskolen. Udover
majoriteten af Tvind drevede efterskoler, så har man en række specielle
efterskoler. På Djursland ligger der f.eks. en efterskole for folk med
interesse for jagt og fiskeri. Ude ved digerne ligger der en med vægt på
kunst og sådan kunne man blive ved. Det er en fin nødløsning for dem, som
lever i kommuner uden specifikke specieltilbud for bogligt svage elever. Se
et sådant tilbud fra min kommune: http://www.ungegedal.dk/36381.0.html

De bliver også brugt, hvis stemmingen i hjemmet ikke bærer præg af god
værkstedshumor, uanset om det er forældrenes eller børnenes skyld.
Sagsbehandlere bruger dem ofte som alternativ til ungdomspension, da de er
billigere end denne løsning for hjemkommunen og bliver de smidt ud, så
finder de også en anden plads et sted i landet.

Kostskoler derimod tilbyder undervisning for yngre årgange. Herlufsholm som
jeg boede tæt ved er vist fra 5. klasse. Dette er ideelt for forældre, der
er løbet efter ussel mammon i udlandet, men stadig vil sikre at deres børn
undervises så tæt på folkeskolestandarden, da vores uddannelsessystem er
second to none på denne planet. Så tæt på vil jeg pointere, fordi at det
forældresamarbejde som er en ikke uvæsentlig del af folkeskolens succes kan
være svært at opretholde, når forældrene har deres gang på skolen et par
gange om måneden.

Det er en nødløsning for disse familier. Vi havde en debat i
dk.videnskab.jura om hvorvidt at man som forældre pådrager sig strafansvar,
hvis man lader sit barn tæske på en lokal skole, hvilket er meget udbredt.
http://www.corpun.com/webschus.htm (Et større udvalg af regler for
offentlige og private skoler i USA, hvor at fysisk afstraffelse er bestemt
af byråd og delstatsregeringer.) Svaret blev at det var nok tænkeligt.
Derfor bør forældre rejse hjem, når barnet når den skole pligtige alder -
alternativ lave en aftale med familien om at de lader børnene bo hos dem i
undervisningsårene. Desværre kan dette ikke altid lade sig arrangere. For at
beskytte børnene mod fremmede kultures indflydelse er kostskoler derfor det
bedste onde.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)
http://blog.myspace.com/covergaard3650

Fra : marlene

Dato : 07-11-07 19:47

ud fra dit svar forstår jeg ikke, en ung fyr fra 8 kl. nu starter på
kostskole på fyn.
fordi han trivedes dårligt i folkeskolen og også har svært ved at lære danks
og matematik.
så var kostskolen bedre end efterskolen lød forklaringen + det var
billigere.

har det noget på sig mon?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 08-11-07 10:16

> [...]
danks
> og matematik.
> så var kostskolen bedre end efterskolen lød forklaringen + det var

Der findes selvfølgelig en katagori af kostskoler, som mere er egentlige
behandlingstilbud. Børn som lider af bestemte former for ADHD kan have brug
for en så reguleret dagligdag at de faktisk er nød til at undgå at have
transport og søskende i nærheden i en periode. Jeg har familie, som har
valgt at lade et afkom gå på en kostskole, hvor klasserne er små (ca. 9
elever) da vedkommende ikke kan klare støjende omgivelser med 20-25
mennesker i samme lokale.

Sådanne speciel tilbud kunne selvfølgelig honoreres i hjemkommunerne og det
sker formentlig i de større byer, men i en lille kommune hvor der måske kun
er 4-5 børn med et specifikt problem kan dette naturligvis ikke lade sig
gøre.

Her må man så sende barnet til en speciel kostskole og som familie sørge for
at barnet har mobiltelefon på værelset, så man i samarbejde med skolen kan
aftale et fast tidsrum hver dag, hvor at familien sørger for at snakke med
barnet ucensureret og en hurtig struktur på weekendbesøgene, så barnet
undgår de indkøringsfaser på 2-3 uger uden personlig kontakt hvor at al
verdens ulykker kan ske.

Små hold og intensiv undervisning fordelt ud over hele dagen afbrudt af
pauser med fysisk udfoldelse kunne hjælpe mange børn. Det så vi med
TV-udsendelsen "Plan B". Jeg undrer mig over at vi ikke har sommerskoler i
Danmark, hvor at børn _kan ansøge_ om at komme på. Dvs. kostskoler med
speciale i et specifikt fag, som barnet kunne bruge til at blive dygtig til,
så barnet kan bruge den succesoplevelse til at fungere som isbryder andre
henseender i folkeskolen.