Råd om bedre søvnrytme
Fra : ML6000

Dato : 29-10-07 21:31

Hej

Jeg har et barn på 1½ år. Siden han blev født startede en rytme der dengang
var god, nemlig at amme hver 2. time. Denne rytme fortsatte, men vi trappede
ned, da han startede i dagpleje, og sprang over om morgenen. Han får stadig
bryst når han kommer hjem fra dagpleje og om aftenen inden han skal i seng.
Men han vågner stadig hver 2. time cirka (nogen gange går der 3-4 timer når
vi er heldige) imellem. Og der får han også bryst.

Han er så i mellemtiden blevet forkølet og hoster om natten. Han vågner ca.
2 gange pr. time og græder utrøsteligt. Han er virkelig ked af det, men
tillader ikke, at vi trøster ham, spænder sig som en flitsbue.

Hvordan gør man det smartest for at trappe helt væk fra det med bryst. Jeg
som mor holder ikke hans hyleri ud, det skærer lige i hjertet og jeg græder
lige så meget. Min mand vil godt gå med til, at jeg er væk et par dage, hvor
han tager over. Han har mod på det. Men er det et godt og effektivt valg?
Eller ryger det bare tilbage i samme rytme, når jeg kommer hjem igen, at min
søn vil have bryst igen?

Kom med jeres erfaringer. Jeg anede ikke det ville være så svært
følelsesmæssigt.

Fra : Sabina H.

Dato : 29-10-07 21:49

"ML6000" <spørg@efter-min-mail-adr.dk> wrote in message
> [...]
> hjem igen, at min søn vil have bryst igen?
>
> Kom med jeres erfaringer. Jeg anede ikke det ville være så svært

det handler i virkeligheden om hvorfor han får brystet....
får han det fordi han bruger det til trøst, tørst eller sult??

handler det om trøst kan i sagtens bruge modellen med at far tager over en
periode, du behøver såmænd ikke forlade hjemmet, men bør overladet det HELT
til far at trøste, da du lugter af hygge og trøst og mad, så hvis du
overtager bliver ondt bare værre...

handler det om tørst kan en udmalket flaske som udgangspunkt og derefter
bare en flaske med noget helt andet (vand eller lign), og så trøst og hygge
samtidig...

handler det om sult, bør i måske kigge lidt nærmere på spisevanerne...

min teori er jo nok at med den alder han har, handler det måske om en stor
del trøst/hygge og en lille del tørst.... så først skal i have udelukket
tørsten ;)

hvis han er voldsomt plaget af forkølelse, så må i jo gøre hvad i kan for at
lindre det, feks hæve hovedenden af sengen, dampe ham godt igennem med et
varmt badeværelse og et lunt bad inden sengetid, så hans luftveje har ro, og
hvis han vil have det, så måske lidt lun kamillete (ved ikke helt om man må
det mere, det måtte man da jeg havde små børn*G*)

om hvorvidt det ryger tilbage til den gamle rytme handler lige så meget om
din viljestyrke.... om at DU skal bevidst vælge at bryst ikke længere er en
mulighed, og så finde en alternativ "hyggeting" kun du og han gør
sammen..... så længe du er standhaftig, så ryger i ikke tilbage....
jeg tør vædde med at når først brystet er ude af spil, så får han uden tvivl
en roligere og bedre nattesøvn, og dermed får i også nattero ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : Rikke og Per

Dato : 29-10-07 22:19

"ML6000" <spørg@efter-min-mail-adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjem igen, at min søn vil have bryst igen?
>
> Kom med jeres erfaringer. Jeg anede ikke det ville være så svært

Jeg har selv prøvet det, med et barn på 1½ år,der vågnede om natten og fik
bryst. Han blev vænnet af med bryst om aftenen da han var 1 år uden
problemer, men natteroderiet blev ved ½ år mere, indtil det blev hans mor
(mig) for meget og han blev vænnet af i løbet af ikke ret lang tid og uden
problemer. Det handler mest om hvorvidt vi, som mødre, er klar eller ej.
Mærk efter i maven og gør det så...

Held og lykke med projektet.

Rikke