Ældre-bleer kan ændres fra helvede til for~
Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-07 06:16

Ældre-bleer kan ændres fra helvede til fornuft

I Information i dag skrives om at visse kommuner indfører nu egenbetaling
for pensionister på særligt dyre engangsbleer, som man kan påføre sig
stående - uden kortvarigt at skulle ligge ned som en baby på puslebordet,
hvilket mange ældre anser for ydmygende, selvom det gøres i enrum af dem
selv.

Man har pusheragtigt fået de gamle ind på afhængihed af dyr luksus og
afbryder nu tilskud.

Fordi ødsle Københavns kommune lever gratis, hvad ønskes, har jeg gået lidt
first hand insight i de ny teknologier.

Det starter med at den midaldrende ofte skal op om natten og urinere og
udvikler inkontinens med smådryp, der ikke let kontrolleres.

På plejehjemmene er der behandlerstolthed i, at det ikke lugter på dem
gamles soveværelse, så man presser dem til at gå med ble - altså sugende
engangs-cellulose med vandtæt plastyderside.

Det er et helvede at have lort og pis klemt op ad skridthud timer i træk, og
at ventilationen nedsættes af stor klodset pakke mellem benene.

Jeg købte mini-dimser i Mata og på apotek og prøvede og fandt det ulideligt
varmt og fugtigt blot et halvt døgn og finder mig i mange ture til
toilettet - eller havebuskadset om sommeren.

Så hørte jeg at min generøse kommune sender ble-udstyr gratis til alle
pensionister, og jeg fik et år sendt papkasser med ble-underlag til at have
i sengen. Sammen med min selvvalgte hjemmehjælper udtænkte vi rationel brug
af det ½m2 store rektangulære blesengeunderlag, så jeg bruger nu meget få og
har dem sammenfoldet på sæder hvor jeg sidder, og som før blev lugtende af
efterdryp. Jeg færdes i hjemmet uden underbukser - altid i årtier, når
alene - og "bremsespor i underbukserne" kommer nu i de hvide sædeunderlag,
som udskiftes lige før, jeg får gæster, dvs et pr gange om ugen.

Ble-arrangementerne fremstilles alle af store franske firmaer og kommunen
får nok mellemhandlerkommision, siden de er så glade for at levere stort og
gratis.

Så hørte jeg om ny typer små arrangementer og får nu sendt kaffetilteragtig
sag, som penis stikkes i.

Det er godt alternativ for mænd til et syltetøjsglas på natbordet.

Rejser man sig fra computer-siddeplads eller TV-siddeplads kan et
sammenfoldet ble-underlag med hvid sugende side opad hænge ved bagdelen pga
klæbende sved og ryge på gulvet.

Jeg har derfor med elastikker sat runde blylodder i, så det bliver på sædet.
(de medfølgende velkro bånd og klæbebånd er kradsende eller ikke pålidelige

Tabuer imod at snakke om praktiske løsninger til at gøre sig hjem lugtfrit
og bekvemt, når urininkontinens er måske det allerstørste problem.

Mange har fundet gode individuelle løsninger, måske mere
ergonomisk-praktiske end mine. Men det er endnu ikke blevet normalt at
delagtiggøre hinanden i gode ideer om sådant. Det kan der være mere velfærd
i end i skattemilliarder, og de dyre engangsbleer som jeg ødsler med p.t.
kan med fordel erstattes med gamle klude, der kan gå i vaskemaskinen og
genbruges.

I den varme sommer udviklede jeg letvægts-skottekilt til havebrug, så intet
snørede om skridtet og jeg var antændig, hvis postbud-pige passerede
havegangen.

Et meget let og elastisk tyndt bælte sikrede dets position.

Måske det kan fastholde kaffefiltertragt-sugedims-løsningen som kommunen nu
leverer. Så vil jeg ligne en NewGuinea mand med penisfuteral. Mon det er
blufærdighedskrænkende for nogen - hvis ingen penis- eller nossehud ses, må
man da være på den sikre side af loven, mon ikke?