Manuelt indsætte data fra db til en grid
Fra : Ukendt

Dato : 17-11-07 22:30

Hej.

Jeg har et ønske om manuelt at indsætte data fra en firebird database til en
grid. griden skal være read only, så der bliver ingen problemer mht.
editering i griden.

Jeg har oprettet forbindelse til min database og lavet en query, hvor jeg
søger "Select felt1, felt2 from tabel" og derfra går jeg i stå.

Hvordan kan jeg få indholdet heraf til at løbe i min grid?

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-07 23:30

"Vint" <vint> skrev i en meddelelse
> [...]
> søger "Select felt1, felt2 from tabel" og derfra går jeg i stå.
>
> Hvordan kan jeg få indholdet heraf til at løbe i min grid?

Mit bud var med følgende i min formCreate, men det virker ikke

var
i: integer;
Begin
query1.SQL.Clear;
query1.SQL.Add('select felt1, felt2 from tabel1');
query1.Open;

for i:= 1 to query1.RecordCount -1 do
begin
grid1.AddRow;
grid1.Cells[0,grid1.Row]:= query1.FieldValues['felt1'];
grid1.Cells[1,grid1.Row]:= query1.FieldValues['felt2'];
query1.Next;
end;

uery1.Close;
End;

Fra : Michael Haase

Dato : 17-11-07 23:45

Vint skrev dette den 17-11-2007 23:29:

> [...]
> grid1.Cells[0,grid1.Row]:= query1.FieldValues['felt1'];
> grid1.Cells[1,grid1.Row]:= query1.FieldValues['felt2'];

Mon ikke det er fordi du har din next inde i for-sætningen?

Prøv i stedet med

while not query1.eof do
begin
next;
end

--
Michael Haase

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-11-07 04:55

Michael Haase wrote:

> Mon ikke det er fordi du har din next inde i for-sætningen?

> [...]

Jo sådan skal det gøres, men 'Vint' skal nok flytte den over i formshow.
Grid'en er formentlig ikke dannet der hvor han kalder den.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 18:49

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det er fordi du har din next inde i for-sætningen?

> [...]

Når jeg bruger while not query1.eof do... (selv i onshow'en i stedet for
oncreat'en) så ender mit program med at "hænge" når jeg åbner formen og jeg
må slå programmet ihjel.