SQL (lidt OT)
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 28-11-07 13:11

Hejsa,

Trafikken i her gruppen er jo ikke overvældende (!), så lidt OT gør vel
ikke noget...?

Spm 1) Hvordan får jeg i et .asp-script opdateret (INSERT) to tabeller,
hvor et felt i den ene tabel er et autonummer-felt fra den anden...?

Pseudo-kode:
INSERT INTO tbl1 (f1, f2 ...) VALUES (v1, v2 ... ),
INTO tbl2 (f1) VALUES (autonummer fra tblEt's seneste record);

Spm 2) Jeg vil logge nogle IP-nmre i en database. Er det muligt med én
forespørgsel at finde ud af, om IP-nummeret allerede eksisterer og
derefter tælle et felt én op... og ellers oprette en record:

Pseudo:
rs.open "SELECT * FROM tblIP WHERE IP=nnn.nnn;"
if rs.recordcount > 0 then
   'opdater record med userOn = userOn +1
else
   conn.execute "INSERT INTO tblIP (IP, userOn) VALUES (nnn.nnn, 1);
end if

.... men altså i én forespørgsel...?

Jens Vestergaard
Døgnets jernbanenyheder: