Tilfældige records
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 15-11-07 14:45

Hejsa,

Jeg har spurgt om det her før, men jeg kan s.. ikke finde svaret...:

Hvordan udvælger jeg 25 TILFÆLDIGE records fra en Access-tabel med SQL?

Det skal være sådan, at hver gang forespørgslen kører, skal den
resultere i 25 "andre" records - der må gerne være gengangere, men
recordsettet skal være forskelligt og rækkefølgen må også meget gerne
være ny....

Når jeg Googler, får jeg noget i retning af
SELECT TOP 25 * FROM tbl ORDER BY NEWID();
men det giver en fejl, som jeg går ud fra stammer fra NEWID()

Jens Vestergaard
Døgnets jernbanenyheder:
http://www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 15-11-07 16:10

Jeg selv <j@railsoft.dk> skrev den 15 nov 2007 i

> Hvordan udvælger jeg 25 TILFÆLDIGE records fra en Access-tabel med
> SQL?

I mellemtiden er jeg nået frem til dette:

Følgende SQL virker i selve Access

SELECT tblOpgaver.opgID
FROM tblOpgaver
ORDER BY Rnd([opgID]);

- men IKKE på en .asp-side, hvor det egentligt skal bruges!

Nogen forslag?

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-11-07 00:33

On 15 Nov 2007 15:10:28 GMT, Jens Vestergaard wrote:

> [...]
> FROM tblOpgaver
> ORDER BY Rnd([opgID]);
>
> - men IKKE på en .asp-side, hvor det egentligt skal bruges!

Jeg er lidt overrasket over at man overhovedet kan ovenstående.

Jeg kender ikke rigtig begrænsningerne serverside, men kan man:

SELECT tblOpgaver.opgID FROM tblOpgaver where selectingfunction(opgID)=-1

Selectingfunction skal med udgangspunkt i kendskab til antal record i
tblOpgaver, udvælge en tilfældig delmængde af 1..n (n records), og ved de
første n kald, returnere 0 eller -1 afhængig af om opgID tilhører denne
delmændge. Derefter dannes en ny delmænde der anvendes ved de næste n+1 ..
2n kald osv.

eller man kunne udpille fra et recordset - psedokode
with cuurentdb.openrecordset("SELECT tblOpgaver.opgID FROM tblOpgaver")
buildSubSet(.count)
do
.moveto nextchosenInSet
' access to chosen recordset
loop until lastItemInSetIsUsed
end with

Benny Andersen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 18-11-07 16:38

Benny Andersen <a.mail.user@gmail.com> skrev den 18 nov 2007 i

> Jeg er lidt overrasket over at man overhovedet kan ovenstående.

Ja, det var jeg også! Men jeg er også 100% selvlært...

Det sjove er, at det under *visse* omstændigheder også virker på
web-serveren - nemlig tilsyneladende, hvis der er flere brugere på på én
gang.

Det må have noget at gøre med kaldet til Randomize, men jeg kan ikke
greje den - og min inet-udbyder gider ikke hjælpe (Det betaler jeg
heller ikke for, bevar's...)

> eller man kunne udpille fra et recordset - psedokode
> with cuurentdb.openrecordset("SELECT tblOpgaver.opgID FROM
> [...]

Ja, jeg har selv været ude i at gennemløbe en Rnd()-funktion og udvælge
enkelt-records på den måde, men den teoretiske risiko er jo en uendelig
løkke.

Jeg kæmper lidt videre med udgangspunktet - men tak for input!