Hest flyttet
Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 18-11-07 16:39

Hejsa.

Nu er min nyindkøbte hest flyttet til et fedt ridecenter.

Men hvor lang tid går der inden hun befinder sig godt i folden med de andre.
Der er en stor vallak som bestemt ikke tager vel i mod hende når jeg lukker
hende på fold efter en ridetur.
Vi flyttede hende i fredags.

Gitte pyllerrøv

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-07 16:59

Gitte & Thorleif wrote:
> [...]
> Der er en stor vallak som bestemt ikke tager vel i mod hende når jeg lukker

Det kan godt tage lang tid. Jeg mistede et dækken på det, og alligevel faldt den ikke til, så jeg tog min ind vinteren over.

Man siger jo "lediggang er roden til alt ondt". Og det passer lidt med heste. Hvis hestene går på en mudder fold uden noget at spise, så kan de kun slås. Specielt hvis folden er lille, og det er vinterfolde jo som regel, fordi så kan hestene ikke komme på afstand af hinanden.

Mit råd er at du enten må se tiden an eller få dem fodret på folden.

JonB

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 18-11-07 17:26

Hejsa.

Folden er stor og der er endnu græs på den, hun kan godt komme på afstand af
ham som jagter hende, problemet er størst når jeg henter hende på fold og
vil have hende der ind igen, så står han parat til at modtage hende.
Kan problemtet være at hun ikke deler selve stalden, med de heste hun er på
fold med. Hun står i sral med en masse små heste.

V H Gitte

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 18-11-07 19:10

"Gitte & Thorleif" <fjernmejsen@post6.tele.dk> wrote:

>Men hvor lang tid går der inden hun befinder sig godt i folden med de andre.

Det er aldrig sjovt at være den nye i klassen

Her løser vi problemet med nye heste ved at give dem en fold for sig selv,
sammen med nogen der garanteret kan tolerere den nye. Så lukker vi de andre
heste ind på den nyes fold lidt efter lidt. Så er bøtten vendt om. Nu er det så
de "gamle" der er "nye". Den virker hver gang, med det tager tid. Og tid er
desværre ikke det der ofres mest tid på når nye heste anbringes hos en pension.

Regn med at min "løsning" godt kan tage en uge.
(Og rigtig mange timer hver dag. Både for ejer og pension).

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se