Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Økonomi ved giftermål
Fra : Finn

Dato : 15-11-07 22:47

Lige et spørgsmål

Hvordan regner jeg nogenlunde ud hvad vi ekstra vil få ud af at gifte os
(samboen og jeg)?
Jeg betaler ca. 130.000 kr mere end hende i skat så håber der kan spares
noget der (hun tjener kun lidt og betaler derfor kun ca. 30-40.000,-).

Mvh
Finn

Fra : nvm

Dato : 17-11-07 11:00

Finn skrev:
> [...]
> Jeg betaler ca. 130.000 kr mere end hende i skat så håber der kan spares
> noget der (hun tjener kun lidt og betaler derfor kun ca. 30-40.000,-).

Hvis ikke dine skattemæssige forhold er for indviklede kan du bruge
SKAT's tastselv

http://www.tastselv.skat.dk/fskbrgn2/Skprofil.aspx?indkomstaar=2008

Så kan du foretage beregningerne både som 2 x ugifte og 1 x gifte.

Fra : KN

Dato : 17-11-07 11:29

"Finn" <post@min.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg betaler ca. 130.000 kr mere end hende i skat så håber der kan spares
> noget der (hun tjener kun lidt og betaler derfor kun ca. 30-40.000,-).

Hvad får dig til at tro du (og hun) kan hente noget ved at blive gift?

I betaler begge skat - ergo kan i hver i sær udnytte fradraget - der er
altså intet at hente ved overført (ikke brugt) fradrag.

Knud

Fra : Poul Christensen

Dato : 17-11-07 14:54

"KN" <kn.h@abc.dk> wrote in

> [...]
>
> I betaler begge skat - ergo kan i hver i sær udnytte fradraget - der
> er altså intet at hente ved overført (ikke brugt) fradrag.

Der er da fordele ved at være gift i forbindelse med:
- mellemskat (overførsel af bundfradrag)
- aktieindkomst (overførsel af bundfradrag
- udligning af positiv/negativ kapitalindkomst

For at kunne svare spørgere må man vide mere end han har oplyst, men SKAT
beregningsservice kan bruges af spørgeren

mvh poul christensen

Fra : KN

Dato : 17-11-07 15:49

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> - mellemskat (overførsel af bundfradrag)
> - aktieindkomst (overførsel af bundfradrag
> - udligning af positiv/negativ kapitalindkomst

Det er da helt rigtigt, men spørgeren og hans kommende viv har
tilsyneladende allerede anvendt disse bundfradrag - ellers ville den ene af
dem jo ikke være i en position hvor de begge betaler skat idag.

Knud
sedit

Fra : Poul Christensen

Dato : 17-11-07 19:21

"KN" <kn.h@abc.dk> wrote in

> [...]
> tilsyneladende allerede anvendt disse bundfradrag - ellers ville den
> ene af dem jo ikke være i en position hvor de begge betaler skat idag.

Man kan da sagtens betale bund- og kommuneskat uden at betale mellemskat.

De anførte skattebeløb peger på at han betaler mellemskat, mens hun ikke
gør. Ved et giftermål reduceres hans mellemskat.

mvh poul christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-11-07 00:10

KN skrev den 17-11-2007 11:29:
> [...]
>
> I betaler begge skat - ergo kan i hver i sær udnytte fradraget - der er
> altså intet at hente ved overført (ikke brugt) fradrag.

Sikke noget vrøvl.

Man kan sagtens "flytte" rundt på uudnyttede bundgrænser for mellemskat
og topskat
Det ses særligt, når den ene af ægtefællerne tjener væsentligt mindre
end den anden.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Poul Christensen

Dato : 18-11-07 09:35

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in

> Sikke noget vrøvl.
>

> Man kan sagtens "flytte" rundt på uudnyttede bundgrænser for
> mellemskat og topskat

Også noget vrøvl.

Man kan ikke flytte rundt på uudnyttedet bundfradrag for topskat, hvilket
allerede fremgår af første indlæg i denne tråd.

mvh poul christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-11-07 16:02

Poul Christensen skrev den 18-11-2007 09:35:
> Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in

> Også noget vrøvl.

godt ord igen:

der er i hvert fald nogen justeringer for ægtefæller, når den ene skal
betale topskat og den anden ikke skal.

--------

§ 7. Skatten efter § 5, nr. 3, beregnes af den personlige indkomst med
tillæg af heri fradragne og ikke medregnede beløb omfattet af
beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 1, og med tillæg af
positiv kapitalindkomst.

Stk. 2. Skatten udgør 15 pct. af det i stk. 1 nævnte beregningsgrundlag,
i det omfang det overstiger et bundfradrag på 190.000 kr.

Stk. 3. For ægtefæller beregnes skatten efter stk. 4-9, når de er
samlevende i hele indkomståret og dette udgør en periode af et helt år.

Stk. 4. For hver ægtefælle beregnes skat med 15 pct. af vedkommendes
personlige indkomst med tillæg af heri fradragne og ikke medregnede
beløb omfattet af beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 16, stk.
1, i det omfang dette beregningsgrundlag overstiger et bundfradrag på
190.000 kr.

Stk. 5. Der beregnes tillige skat af ægtefællernes samlede positive
nettokapitalindkomst. Til dette formål beregnes en skat hos den af
ægtefællerne, der har det højeste beregningsgrundlag efter stk. 4.
Skatten beregnes med 15 pct. af denne ægtefælles beregningsgrundlag
efter stk. 4 med tillæg af ægtefællernes samlede positive
nettokapitalindkomst. Skatten beregnes dog kun i det omfang, det samlede
beløb overstiger bundfradraget på 190.000 kr.

Stk. 6. Forskellen mellem skatten efter stk. 5 og skatten efter stk. 4
for den ægtefælle, der har det højeste beregningsgrundlag efter stk. 4,
udgør skatten af ægtefællernes samlede positive nettokapitalindkomst.

Stk. 7. Har kun den ene ægtefælle positiv kapitalindkomst, påhviler den
samlede skat af ægtefællernes nettokapitalindkomst efter stk. 6 denne
ægtefælle.

Stk. 8. Hvis begge ægtefæller har positiv kapitalindkomst, fordeles
skatten af ægtefællernes samlede nettokapitalindkomst imellem dem efter
forholdet mellem hver enkelt ægtefælles kapitalindkomst.

Stk. 9. Hvis ægtefællernes beregningsgrundlag efter stk. 4 er lige
store, anses den af ægtefællerne, som har de største udgifter af den
art, der fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, men
ikke ved opgørelsen af personlig indkomst og kapitalindkomst, for at
have det højeste beregningsgrundlag efter stk. 4.

Stk. 10. Bundfradraget i stk. 2, 4 og 5 reguleres efter § 20.

---------
fra personbeskatningsloven §7

Fra : Poul Christensen

Dato : 18-11-07 22:09

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in news:474053df$0$90262
$14726298@news.sunsite.dk:

> godt ord igen:
>
> der er i hvert fald nogen justeringer for ægtefæller, når den ene skal
> betale topskat og den anden ikke skal.

Snip em en masse

> fra personbeskatningsloven §7

Indeholdet i denne bestemelse i relation til ægtefæller er kun, at hvis
ægteparret under et har en positiv nettokapitalindkomst, så beregnes
topskatten af den positive kapitalindkomst hos den ægtefælle der har den
største personlige indkomst.

mvh poul christensen

Fra : Poul Christensen

Dato : 18-11-07 09:46

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in

> Sikke noget vrøvl.
>

> Man kan sagtens "flytte" rundt på uudnyttede bundgrænser for
> mellemskat og topskat

(Korr. svar9

Også noget vrøvl.

Man kan ikke flytte rundt på uudnyttedet bundfradrag for topskat, hvilket
allerede fremgår af mit første indlæg i denne tråd.

mvh poul christensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-11-07 12:56

> [...]
> Jeg betaler ca. 130.000 kr mere end hende i skat så håber der kan spares
> noget der (hun tjener kun lidt og betaler derfor kun ca. 30-40.000,-).

Har hun et uudnyttet personfradrag eller bundfradrag? Dvs.: Betaler hun
bundskat eller mellemskat?

Fra : Finn

Dato : 19-11-07 17:43

Hej

Hun betaler både bundskat og mellemskat men ikke topskat. Og i fremtiden
bliver det måske mindre da hun måske pga. en arbejdsskade skal pensioneres.

Mvh
Finn

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-11-07 08:45

> Hej
>
> Hun betaler både bundskat og mellemskat men ikke topskat. Og i fremtiden
> bliver det måske mindre da hun måske pga. en arbejdsskade skal
> pensioneres.

Ok - men hvis hun betaler både bundskat og mellemskat nu, er der i hvert
fald ikke noget at hente der.

Betaler hun kommuneskat?