Leje af dielse generator?
Fra : Hans

Dato : 15-11-07 16:42

Nu havde jeg egentligt stillet dette spørgsmål i dk.edb.hardware, men måske
er der flere personer her som har erfaring med det.

Jeg er i gang med at lave en nødprocedure for vores servere og har brug for
lidt feedback ang. nødgeneratore. I tilfælde at strømmen går, kunne det
måske være en idé, at leje en diesel generator men hvilke overvejelser skal
jeg gøre der?

Jeg har p.t. 9000VA tilgængelig på vores UPS'er, så ideelt set skal jeg have
en generator der kan dække det behov samt nogle klienter (måske ekstra
4000VA).

Hvilke muligheder er der og hvad skal man i hvert fald holde sig fra?

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-07 17:00

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> wrote in message

> Jeg har p.t. 9000VA tilgængelig på vores UPS'er, så ideelt set skal jeg
> have
> en generator der kan dække det behov samt nogle klienter (måske ekstra
> 4000VA).

Nu er jeg ikke ekspert, men har for nylig stået i næsten samme situation.
Min UPS er dog lidt større og det har måske indflydelse på dit valg. Men
resultatet af min undersøgelse (med ekstern prof. hjælp) blev at hvis vi
ville noget med en generator var der prismæssigt ingen forskel på at dække
serverrummet og et par computere eller hele huset inkl. alle kaffemaskiner,
computere og lamper osv. Generatoren ville fylde en lille container

mvh
///M

Fra : Hans

Dato : 15-11-07 17:11

> [...]
> serverrummet og et par computere eller hele huset inkl. alle
> kaffemaskiner, computere og lamper osv. Generatoren ville fylde en lille

Nu ér det ganske vist 3 x 3000VA UPS' vi har, så man kunne jo splitte det op
i mindre generatore men det gør det selvfølgelig væsentligt mere besværligt.

Jeg er også blevet anbefalet at få lavet et stik direkte i vores eltavle, så
det bare er at plogge ét stik derind og så køre alt videre som hidtil. Det
er rigtigt smart men sikkert også bekosteligt at få lavet og så skal man
netop have én stor generator som kan trække det hele.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-11-07 18:42

> [...]
> videre som hidtil. Det er rigtigt smart men sikkert også bekosteligt
> at få lavet og så skal man netop have én stor generator som kan

Well jeg laver selv engang næste år, failover løsning med en generator som
startes efter X antal sekunder uden netspænding, i den mellemliggende
periode skal UPSen så holde liv i serverne (ved godt man kan købe bokse der
kan skifte mellem netforsyninger, men de priser er jo sindsyge, boksen kan
jo laves på en halv formiddag)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 05-12-07 22:06

On Thu, 15 Nov 2007 16:41:59 +0100, Hans wrote:

> [...]
> 4000VA).
>
> Hvilke muligheder er der og hvad skal man i hvert fald holde sig fra?

En 9 kVA (eller for den sags skyld 13 kVA) generator er ikke ret stor og
man kan overveje om man vil ofre det det koster at lave jævnlige
nødstrømstest etc. Det er ikke en mulighed med mere batterikapacitet til
dine UPS? - bystrømmen er jo normalt ikke væk i så lang tid ad gangen.

Vil du leje en generator når strømmen er gået eller vil du leje en der
står fast hos jer?

--
JÅH

Fra : Hans

Dato : 06-12-07 12:46

> [...]
> nødstrømstest etc. Det er ikke en mulighed med mere batterikapacitet til
> dine UPS? - bystrømmen er jo normalt ikke væk i så lang tid ad gangen.

Dette er en worst-case og skal baséres på at vi ikke kan få strøm i flere
dage.
At det så aldrig sker er underordnet, da vi skal have en nødprocedure for
det.

> Vil du leje en generator når strømmen er gået eller vil du leje en der
> står fast hos jer?

Bare leje en når vi har brug for den.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-12-07 13:41

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> writes:

> [...]
> dage.
> At det så aldrig sker er underordnet, da vi skal have en nødprocedure for

Så husk at have en god aftale med et generator-udlejningsfirma. Hvis
der ikke er strøm i flere dage gætter jeg på at dieselgeneratorer går
i ret høj kurs.

--
Jacob