Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvor stort beløb kan jeg tage imod på en c~
Fra : Britt Malka

Dato : 13-11-07 17:45

Hej

Jeg står for at skulle modtage en check på et større beløb, men hvor
stort et beløb kan jeg acceptere og være sikker på at kunne indløse
checken, uanset om der er dækning eller ej?

--
Britt Malka

Kender du svaret?
Hvad er det vigtigste for at tjene penge på nettet?
http://www.netpenge.info/quicksilver/quiz.html

Fra : KN

Dato : 13-11-07 18:16

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message
> Hej
>
> Jeg står for at skulle modtage en check på et større beløb, men hvor
> stort et beløb kan jeg acceptere og være sikker på at kunne indløse
> checken, uanset om der er dækning eller ej?

Et større beløb er et relativt begreb - men den grænse du taler om er ikke
et større beløb i min begrebsverden.

Bed afsender om en bankudstedt check - og lad være at modtage en privat
check.

Jeg husker ikke om garanti grænsen er blevet hævet for nylig, men den har
længe ligget på 1000/3000 kr.

Knud

Fra : Britt Malka

Dato : 14-11-07 10:45

In article <4739dbc8$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"KN" <kn.h@abc.dk> wrote:

> Et større beløb er et relativt begreb - men den grænse du taler om er ikke
> et større beløb i min begrebsverden.

Ah

> Bed afsender om en bankudstedt check - og lad være at modtage en privat
> check.

God ide, tak.

> Jeg husker ikke om garanti grænsen er blevet hævet for nylig, men den har
> længe ligget på 1000/3000 kr.

Beløbet er på omkring 1000 (pænt stort i mine øjne - så kan det
måske lige gå an.

Tak for dit svar.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-11-07 11:36

KN wrote:

> Jeg husker ikke om garanti grænsen er blevet hævet for nylig

Hvilken garantigrænse?

David

Fra : David T. Metz

Dato : 23-11-07 11:35

Britt Malka wrote:

> Jeg står for at skulle modtage en check på et større beløb, men hvor
> stort et beløb kan jeg acceptere og være sikker på at kunne indløse
> checken, uanset om der er dækning eller ej?

Kr 0,00.

Se Checklovens §4:
§ 4. Trassenten skal hos trassatbanken have midler til rådighed, over
hvilke han i følge en udtrykkelig eller stiltiende aftale er berettiget
til at disponerere ved checks.

Det betyder kort, at hvis trassenten (den der skriver checken) ikke har
penge på kontoen, så er checken uindløselig, men den der skrev skylder
stadig pengene, jf. §12:

§ 12. Trassenten indestår for checkens betaling. Enhver bestemmelse,
hvorved trassenten fraskriver sig ansvaret for checkens betaling, anses
som uskrevet.

Derudover kan personen tilbagekalde checken inden du når at indløse den,
jf. § 32. Læs selv videre:

David

Fra : Britt Malka

Dato : 23-11-07 17:23

In article <4746ace0$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>,
"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.dk> wrote:

> Kr 0,00.

Orv, tak skal du have. Så blev jeg så klog.

Gad vide, hvor jeg havde den anden idé fra ... Jeg synes, at jeg lærte
det, enten da jeg var bankelev engang i en dunkel fortid, eller da jeg
arbejdede i et supermarked.

Fra : KN

Dato : 23-11-07 17:45

> [...]
>
> Gad vide, hvor jeg havde den anden idé fra ... Jeg synes, at jeg lærte
> det, enten da jeg var bankelev engang i en dunkel fortid, eller da jeg

Du har jo helt ret - en ting er at checkloven ikke fastlægger en grænse
forskellig fra 0, men det ændrer da ikke ved at bankerne har en grænse efter
samme princip som for Dankort. I hvert fald har bankerne haft det, hvis det
skulle være afskaffet nu.

Knud

Fra : David T. Metz

Dato : 07-12-07 10:05

KN wrote:
> bankerne har en grænse efter
> samme princip som for Dankort.

Det er jo reguleret af lov og aftaler. Men det kan sagtens være at de
enkelte banker har visse kulanceregler. I givet fald bør man efter min
mening spørge i egen bank.

David