kostskole / efterskole
Fra : marlene

Dato : 05-11-07 21:38

hej
håber nogle kan hjælpe mig.

min søn skal formentlig videre på noget kost-/ efterskole,
for at få chancen for at lære på nye vilkår.
skolen/lærerne - os -og barnet selv er kørt meget trætte i den boglige
folkeskole.
han er 13 år og går i 7énde kl. nu.
han er sød, venlig og velopdragen, så det er ikke steder med adfærdsspeciale
vi søger,
men han er bogligt svag, ikke dum, lærer bare bedst ved at se, lytte og
afprøve.
vi ville være lykkelige for steder med friluftliv, han dyrker på 2´nd år
jui-jizsu, klatring, rapelling og dykning m. flasker, hvilket han ville få
svært ved at undvære.
fodbold, håndbold osv. holder han ikke meget af, så en direkte
idrætsefterskole er muligvis ikke sagen.

ved I derude, hvad er forskellen på kostskole og efterskoler?
hvad kan den ene tilbyde, som den anden ikke kan klare?
hvordan med egenbetaling? - hvilket ikke er helt ligegyldigt i valg af et
sted.

nogle lærer siger det skal være fra 8 kl. andre fra 9 kl. hvad er bedst?
ønsker selv det skulle være fra 9 ´nd, udfra økonomi og frigørelse fra ham,
synes 8´kl. er tidligt.
men ønsker også han kunne "reddes" hurtigt, så vi ikke skal bruge tid på
flere "trælse" år, hvor han er nu.

fortæl mig om jeres erfaringer.
på forhånd tak

malene

lagt i dk.famile også

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-07 16:33

marlene <rin@nyk.dk> wrote:

> ved I derude, hvad er forskellen på kostskole og efterskoler?

Typisk kører en kostskole fra 6. klasse til 3. gymnasieklasse, mens en
efterskole kun har årgangene 8.-10. klasse. Der er altså for kostskolens
vedkommende tale om en slags efterligning af en engelsk /public school/
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BettinaP

Dato : 09-11-07 09:57

"marlene" <rin@nyk.dk> wrote in message
> [...]
> ham, synes 8´kl. er tidligt.
> men ønsker også han kunne "reddes" hurtigt, så vi ikke skal bruge tid på

Hej Marlene

Jeg har selv gået på kostskole fra midten af 9. klasse og så til 3. g
Der var en del elever der startede allerede i 6. klasse, hvilket er for
tidligt efter min mening, men jeg tror bestemt ikke der vil være noget galt
i at sende ham afsted fra 8. klasse hvis han har brug for at "blive reddet".
Hellere det end at vente.
Kostskole handler bare om, at man oftest bor der længere end på efterskoler,
hvor det jo tit kun er 9. og 10. klasse
Det kan absolut være en fordel hvis du forventer han skal være der 2 eller 3
år, for det er ret hårdt hvis hele vennekredsen bliver udskiftet hvert år.

Jeg husker tilbage på det, som en fuldstændig fantastisk tid. Selvfølgelig
var det hårdt at miste alle de gamle venner og sjældent se sin familie
Men man fik lynhurtigt en hel ny familie. Man var aldrig alene, med mindre
man ønskede at være det. Det var bare at åbne døren og vup, så sad der
hurtigt 2-3 venner på værelset.
Faktisk var det værre at komme hjem i weekenderne som tiden gik, for der
skulle jeg pludselig cykle 5-7 kilometer for at finde nogen at være sammen
med.

Og man lærer en masse om at passe på sig selv og hinanden. At rydde op efter
sig, lave mad og mange andre ting der er rigtig gode at få med ud "på den
anden side" og som jeg kan se mange af mine jævnaldrende dengang ikke fik
med.

Så, afsted med ham, han får hår på brystet og en oplevelse for livet

BettinaP

Fra : marlene

Dato : 09-11-07 16:00

> lidt lign. er mine tanker gået på,
men pyha, jeg kan mærke det vil gøre ondt at sende ham afsted,
altså ondt på mig, der helst vil have ham derhjemme.