Telefoncentral
Fra : jan

Dato : 31-10-07 14:37

Hejsa

Jeg er med i en gruppe mennester der i hobbysammenhæng skal stille et
telefonanlæg op til intern kommunikation.

Har nogen af jer idéer til en smart, billig og nem løsning der kan realisres
af "telefon-inkompetente" personer.

Her er scenariet:

- Der afvikles rigtig drift som ved en jernbane, på et modulanlæg der er
sat op til lejligheden

- Pt 5-6 stationer hvor der skal være en telefon. Stationspersonalet
anvender
telefonen til at kommunikere med andre stationer for der igemmen at
sikre
kørslen og udvekslingen af gods og passagerer.

- Der er ingen kommunikation til offentlige net udenfor det sted hvor
arrangementet foregår.
- Altså et lukket net.

- Med tiden forventes antallet af stationer at vokse, så der skal helst
være mulighed
for udviddelse det er dog ikke et krav.

Brugte dele til overkommelige priser kan sagentens indgå i løsningen.

mvh
Jan
(fjern DSB fra mailadressen.)

--
http://n-re.dk
Her kan hobbyen ses

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-10-07 20:54

"jan" <jan.p-g@n-redsb.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen af jer idéer til en smart, billig og nem løsning der kan
> realisres af "telefon-inkompetente" personer.

Der må være en del gamle PABC'er til salg rundt omkring. De er dog som regel
ikke meget brugervenlige at arbejde med.

Jeg antager at telefonerne også er ret bedagede typer?

Sjovest ville være et gammelt relæ-omstillingsanlæg. Tror du ikke I kan
finde en jernbane- og telefoninteresseret der kan hjælpe jer?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : jan

Dato : 01-11-07 13:04

Hej Martin

Tak for dit svar

> Jeg antager at telefonerne også er ret bedagede typer?

Vi har hverken telefoner eller noget andet, så vi er ikke "belastet" af
arvegods.

> Tror du ikke I kan finde en jernbane- og telefoninteresseret der kan
> hjælpe jer?

Jeg har sat et par kontakter igang, men dem der har noget, vil ikke af med
det.

Kom dog på den idé at en PC, nogle switche og nogle IP-telefoner kunne være
løsningen.

Jeg starter derfor en tråd i IP-gruppen for at se om nogen der, har en idé
om hvad der skal til.

mvh
Jan
(fjern DSB fra mailadressen.)

--
http://n-re.dk
Her kan hobbyen ses

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-11-07 20:20

> Vi har hverken telefoner eller noget andet, så vi er ikke "belastet" af
> arvegods.

Man kunne betragte forkærlighed for jernbaner som belastende arvegods
Pointe: Mange vil gerne have telefoner fra samme periode som togene.

> Kom dog på den idé at en PC, nogle switche og nogle IP-telefoner kunne
> være løsningen.

Ja. Det er dog hverken særlig billigt eller særlig brugervenligt.

Fra : Bo Holmqvist

Dato : 02-11-07 20:03

jan wrote:
> [...]
> telefonanlæg op til intern kommunikation.
>
> Har nogen af jer idéer til en smart, billig og nem løsning der kan realisres

SNIP

> mvh
> Jan
> (fjern DSB fra mailadressen.)

Hej Jan

. . . næsten ærgerligt, at ingen "Jernhesten"-folk er med i jeres
gruppe fordi vi har en central ! na - na - na

(Bare mor jer, jer andre, Jan og jeg kender hinanden. Vi leger begge
med tog i den samme størrelse).

Efter lang tids søgen fandt jeg en Beta16, og jeg var så heldig at få
kontakt med en, som havde litteratur til den. Så jeg synes selvfølgelig,
I skal søge en sådan, men det vil nok tage tid. Jeg fandt vores via
dk.marked.privat.telefon. Der er 12 linier i den. Den tager desværre
ikke drejeskive-telefoner eller andet, der giver tællepulser - med andre
ord, så skal telefonen bippe ved tryk på tasterne.

Hvis nogen ved, om man kan få den til at virke med drejeskive-telefoner,
så er jeg meget interesseret. Eller kender et kredsløb til at sætte
imellem telefonen og centralen, der laver pulser om til toner - så at sige.

MVH
Bo Holmqvist
--
Et site for N-folk: www.jernhesten.dk

1:1 billeder fra mine togture:
http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm

Fra : Pindsvinet

Dato : 03-11-07 05:12

"Bo Holmqvist" <llolsen@image.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> så er jeg meget interesseret. Eller kender et kredsløb til at sætte
> imellem telefonen og centralen, der laver pulser om til toner - så at

Hej en sådan chip findes -altså en der kan lave DTMF toner om til pulser
Prøv lige og spørge over i dk.elektronik, så vil jeg i mellemtiden finde ud
af hvad du skal bruge

Mvh
Stampe

Fra : Bo Holmqvist

Dato : 03-11-07 12:24

Pindsvinet wrote:

> Hej en sådan chip findes -altså en der kan lave DTMF toner om til pulser
> Prøv lige og spørge over i dk.elektronik, så vil jeg i mellemtiden finde
> [...]

Hej Stampe

Tusind tak for hjælpen, men det er den anden vej rundt, jeg har behov
for: At lave pulser om til DTMF-toner.

MVH
Bo Holmqvist

Fra : N

Dato : 04-11-07 23:43

Jeg har indtil flere centraler af typen Bella24 som dog ikke virker med
nummerskive apparat. Men de står alligevel for at skal kasseres og ingen har
hidtil haft interesse i dem.

Kan afhentes 4200 Slagelse. Kan ej sendes (for store og tunge = for meget
bøvl og porto).

Allan

Fra : jan

Dato : 05-11-07 08:20

"N" <nuller@goj.net> skrev i en meddelelse
> Jeg har indtil flere centraler af typen Bella24 som dog ikke virker med
> nummerskive apparat.

> Kan afhentes 4200 Slagelse. Kan ej sendes (for store og tunge = for meget
> bøvl og porto).

Jeg er som sagt telefon-inkompetent, men forvener at almindelige telefoner
kører på en sådan central. I så fald vil jeg vil meget gerne hjælpe dig af
med en en af dine centraler. Jeg bor i 4654 Faxe Ladeplads så det er ikke
noget problem at køre.

Da din mail-adresse ikke ser ud til at være valid ville det være fint
hvis du ville droppe mig en mail (Husk at fjerne DSB). Så kan vi koordinere
afhentningsforretningen

Og mange tak for svarene til alle, undtagen Bo, for han driller.

Jan
(fjern DSB fra mailadressen.)

--
http://n-re.dk
Her kan hobbyen ses

Fra : Bo Holmqvist

Dato : 06-11-07 20:44

jan wrote:

> Og mange tak for svarene til alle, undtagen Bo, for han driller.

LOL

MVH
Bo Holmqvist