Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Danske priser ift. svenske?
Fra : Bjørn[9000]

Dato : 24-10-07 19:43

Hej gruppe,

Jeg er så heldig at jeg er blevet tilbudt job i Sverige, men vil gerne
forhøre mig om de danske priser kontra de svenske.
Jeg tænker ikke så meget biler og sådan noget, men mere ting som mad,
offentlig transport, smøger, øl/sprut m.v.

Jeg er i tvivl omkring om dette er den rigtige gruppe, men jeg prøver
alligevel.

Mvh Bjørn Benedikt

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-10-07 20:09

On Wed, 24 Oct 2007 20:43:06 +0200, "Bjørn[9000]"
<bbsFJERN@DETTEskovbakkegaarden.dk> wrote:

> [...]
>Jeg tænker ikke så meget biler og sådan noget, men mere ting som mad,
>offentlig transport, smøger, øl/sprut m.v.

Fødevarer er generelt lidt billigere, der er kun 12% moms på. Visse
ting er meget billigere, eksempelvis kan man tit på tilbud købe
eksempelvis Coca Cola til 7-8 kr for 1½ liter. Andre ting er lidt
dyrere, specielt brød syntes jeg er. En smart ting, specielt hvis man
er er mindre familie, er at rigtig meget købes på vægt - stort set alt
fra grøntafdelingen (dvs du kan tage et lille salathovede hvis I kun
er to i stedet for at købe et stort og smide halvdelen ud).

Offentlig transport bruger jeg ikke, men det kan umuligt være dyrere
end det er i Danmark Men prøv at kigge på www.sj.se, det kan være
du kan finde nogen priser der.

Smøger er dyrere end i Danmark. Se her:
http://www.cancer.dk/Tobak/Tal+og+statistik/Cigaretpriser_i_Europa/Cigaretpriser_i_Europa.htm

Øl og sprut er generelt bare dyrt. Der er enkelte undtagelser, f.ex.
er de mere specielle importøl ikke dyrere end i Danmark (dvs ikke
Carlsberg Import.. Men Corona f.x.). Vin er meget dyrt syntes jeg.
Billigere spiritusmærker er også meget dyre, hvorimod de dyrere mærker
er mere rimelige. Man kan købe købe øl, vin og sprit i specifikke
butikker (Systembolaget).

** Lars

Fra : Bjørn[9000]

Dato : 25-10-07 22:04

> [...]
> Billigere spiritusmærker er også meget dyre, hvorimod de dyrere mærker
> er mere rimelige. Man kan købe købe øl, vin og sprit i specifikke

Nu kender jeg ikke det voldsomme til Systembolaget, hvordan fungerer det?
Altså, der er vel - modsat Danmark - restritioner på hvor meget man må købe
osv. Men hvis jeg er udlænding (hvilket jeg jo må betegnes som da jeg i den
givne situation vil være dansker i Sverige), kan jeg så bare købe løs,
eller?

> ** Lars

Mvh Bjørn Benedikt.