digital signatur
Fra : Per Andreasen

Dato : 27-10-07 15:30

Jeg har svært ved at acceptere, at jeg "ikke kan leve" uden en digital
signatur. Jeg fik meldt mig til for et års tid siden, har efterfølgende
overhovedet ikke brugt det og endelig glemt min adgangskode. Alt dette i
forbindelse med at jeg bliver opfordret til at forny den.
Har jeg overset noget, eller hvad? Jeg vil meget gerne høre fra nogen, som
har haft "fornøjelse" af en digital signatur, for jeg vil naturligvis
tilmelde mig, hvis fordelene er til at få øje på.

Mvh Per Andreasen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-10-07 15:53

Den 27-10-07 16.29 skrev Per Andreasen følgende:

> Har jeg overset noget, eller hvad? Jeg vil meget gerne høre fra nogen, som
> har haft "fornøjelse" af en digital signatur, for jeg vil naturligvis
> tilmelde mig, hvis fordelene er til at få øje på.

Hvis du ikek har brug for den, har du vel ikke brug for den. Nogle af
fordelene er fx, at du kan få adgang til personlige oplysninger om
hospitalsbesøg og medicin på sundhed.dk og dine skatteoplysninger på
skat.dk. Du kan finde flere fordele her:
http://www.digitalsignatur.dk

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Finn

Dato : 29-10-07 14:34

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> hospitalsbesøg og medicin på sundhed.dk og dine skatteoplysninger på
> skat.dk. Du kan finde flere fordele her:

Har også brugt de elektroniske 'fordele' i nogle år efterhånden, men har
aldrig ejet TDC's primitive digitale signatur. Så hvorfor spilde tid på den.

Venlig hilsen
Finn

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-10-07 16:08

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> writes:

>Har jeg overset noget, eller hvad? Jeg vil meget gerne høre fra nogen, som
>har haft "fornøjelse" af en digital signatur, for jeg vil naturligvis
>tilmelde mig, hvis fordelene er til at få øje på.

Den er smart nok til at logge sig på Skats tast-selv-service og
sundhed.dk. Personligt bruger jeg den til at signere e-mails med,
men det er mest "fordi man kan".

Af ting, jeg decideret *bruger* den til, kan jeg vist kun nævne
Telmore. Jeg har to telefonnumre hos dem, og det er lidt nemmere
at logge sig ind via signaturen end at huske to adgangskoder
(endsige huske det nummer jeg sjældent bruger).

Så jeg vil ikke ligefrem sige, at jeg er storforbruger af den.

Mvh.
   Klaus.

Fra : sew

Dato : 27-10-07 22:47

Jeg har selv tænkt på at få en digital signatiur.
Men er ikke helt tryg ved sikkerheden. Som jeg har forstået det, så er det
ens elektroniske underskrift, som kan misbruges. Derfor hvordan undgår man
misbrug af ens digitale signatur.?

MVH
Svend Erik

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-10-07 22:56

"sew" <nejtak-sew-nejtak@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
>ens elektroniske underskrift, som kan misbruges. Derfor hvordan undgår man

Der er som sådan ikke nogen forskel på signatur-sikkerhed og pc-
sikkerhed som helhed:

* Udstyr den med en god passphrase (det kodeord man skal taste
ind for at vise, at man er rette indehaver af signaturen).

* Undgå at få malware (spyware m.v.) inden for dørene.

* Sørg for at sikre selve pc'en. Der er vist en vejledning i
gruppens OSS på http://sikkerhed-faq.dk/

Så skulle der ikke være nogen problemer med det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-10-07 10:36

> Men er ikke helt tryg ved sikkerheden. Som jeg har forstået det, så er
> det
> ens elektroniske underskrift, som kan misbruges. Derfor hvordan undgår man
> misbrug af ens digitale signatur.?

Klaus har lige svaret på det, men de "sjove" ved dit argumentet, er at
det for de fleste brugere fører til "derfor bruger jeg ikke digital
signatur".

Dog kan ens digitale signatur godt misbruges, selvom man ikke har det!!!

Angriberen bestiller det blot, og tager imod det når postbuddet kommer..

Dette angreb virker selvfølgelig også for PIN koder.

Der er også set et eksempel på en lejer, der havde adgang til udlejerens
post.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-10-07 12:51

On Sat, 27 Oct 2007 15:08:02 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

> Den er smart nok til at logge sig på Skats tast-selv-service

Det behøver man ikke en digital signatur til.

-A

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-10-07 14:32

Den 28-10-07 12.51 skrev Asbjorn Hojmark følgende:

> Det behøver man ikke en digital signatur til.

Du kan flere ting derinde, hvis du logger ind via signaturen.