Firebird og brugere - hvordan er det lige,~
Fra : Ukendt

Dato : 24-10-07 19:49

Når man opretter brugere, følger de så de enkelte database filer eller
gælder de oprettede brugere i samtlige firebirds databasefiler på maskinen?

Fra : Torben Simonsen

Dato : 24-10-07 19:54

"Michael Sørensen" <.> writes:

> Når man opretter brugere, følger de så de enkelte database filer eller
> gælder de oprettede brugere i samtlige firebirds databasefiler på maskinen?

Brugere gælder for alle databaser på maskinen (og der skal dermed
oprettes brugere, hvis databasen senere flyttes til en anden maskine).
Brugerne ligger i security.fdb på maskinen.

Roles ligger derimod i den enkelte database, så roles er en god metode
til at kontrollere adgangen til de forskellige tabeller/views/procedurer
i databasen, hvis den eventuelt senere skal flyttes til en anden
maskine, hvor brugernavnene er nogle andre. En bruger skal så bare
tildeles den role, som giver ham adgang til de ting, han har brug for.

--
-- Torben.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-07 20:08

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> maskine, hvor brugernavnene er nogle andre. En bruger skal så bare
> tildeles den role, som giver ham adgang til de ting, han har brug for.

Okay.

Det gør mig en kende forvirret. Håber du kan afhjælpe med det problem, så
jeg kan få en god nattesøvn.

Lad os sige, at to firmaer
Firma A med programmet Økonomistyring
og
Firma B med programmet Personalestyring

Begge programmer anvender databaser og lad os sige, at de begge bruger
Firebird i eksemplet.

Hvis bruger1 er oprettet til at anvende Økonomistyring, er han så også
automatisk oprettet til personalestyring?

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-07 20:10

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis bruger1 er oprettet til at anvende Økonomistyring, er han så også
> automatisk oprettet til personalestyring?

Hov glemte 2. del af spørgsmålet.

Og kan det ikke lade sig gøre at trække en brugerliste ud af programmet med
brugere, som kun er oprettet i det ene program og ikke det andet?

Fra : Torben Simonsen

Dato : 24-10-07 20:19

"Michael Sørensen" <.> writes:

> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

Ja, hvis begge databaser ligger på samme Firebird-server og dermed bruger
den samme security.fdb.

> Hov glemte 2. del af spørgsmålet.
>
> Og kan det ikke lade sig gøre at trække en brugerliste ud af programmet med
> brugere, som kun er oprettet i det ene program og ikke det andet?

Det med at trække informationer om brugere ud i Firebird kan være en
lille smule tricky. Det afhænger bl.a. af Firebird-versionen (sikkerheds-
modellen omkring security.fdb har ændret sig fra v1.5 til v.2.0). Generelt
er håndteringen af brugere en smule primitiv i Firebird sammenlignet
med mange andre RDBMS'er.

--
-- Torben.