Vindrossel
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-10-07 08:55

For øjeblikket sværmer det med vindrosler i vores have ved Lillebælt. Deres
store interesse er uden tvivl vores store taxbuske, der er fyldt med bær.
Solsorte og vindrosler kæmper om, hvem der kan æde flest.
Mon vindroslerne er på træk - eller er det bare fødeudbuddet, der lokker dem
frem af deres vante tilholdssteder?
Mvh
Aksel

Fra : Øivind Arnfred

Dato : 01-11-07 08:46

Aksel Pedersen <akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Solsorte og vindrosler kæmper om, hvem der kan æde flest.
> Mon vindroslerne er på træk - eller er det bare fødeudbuddet, der lokker dem

Vi bor i "Det midtjyske søhøjland". Hvert efterår får vi besøg af
vindrosler og sjaggere som kaster sig i vore tjørnetræer for at æde
deres bær. De regnes blandt "vintergæsterne". Begge arter er fløjet
sydpå fra deres yngleområder i Norge og Sverige (på vej mod
Sydvesteuropa), vel fordi de ikke kan finde føde nok "derhjemme" om
vinteren. Så besøget har, som du er inde på, med fødeudbuddet at gøre.
I Gyldendals "Fuglene i Danmark" står for øvrigt, at vindroslen er
begyndt at yngle hist og her i Danmark.
Mvh
Øivind Arnfred

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-11-07 10:48

""Øivind Arnfred"" <oarnfred@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> I Gyldendals "Fuglene i Danmark" står for øvrigt, at vindroslen er
> begyndt at yngle hist og her i Danmark.

Det tror jeg på, for vi ser da også af og til - midt på sommeren - en
enkelt spankulere rundt på vores græsplæne, der er de jo lettest at få øje
på.

Mvh
Aksel