Kørselsfradrag ved lejet bil
Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 21-10-07 22:18

Har en musikfestival som løber i en uge. Lejer en bil til al mulig transport
i forb. hermed.

Der er en lejepris og så bruger jeg naturligvis benzin. Disse udgifter kan
jeg selvfølgelig trække fra, men jeg kan jo også vælge alm.
kilometerfradrag.

Kan jeg selv vælge om jeg vil fratrække reelle udgifter som leje+benzin,
eller om jeg vil fradrage alm. kilometerfradrag ?

For jeg kan da vel ikke fradrage begge dele ?

Mh.

Fra : alexbo

Dato : 21-10-07 22:26

"En Hr. Hvemsomhelst" skrev

> Der er en lejepris og så bruger jeg naturligvis benzin. Disse udgifter
> kan jeg selvfølgelig trække fra, men jeg kan jo også vælge alm.
> kilometerfradrag.

Hvilket alm. kilometerfradrag?

Mener du lønmodtagernes befordringsfradrag?
Eller måske skattefri godtgørelse for kørsel i egen bil?
Det afhænger af bla.a. dit ejer eller ansættelsesforhold.

mvh
Alex Christensen

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 21-10-07 23:13

> [...]
> Eller måske skattefri godtgørelse for kørsel i egen bil?
> Det afhænger af bla.a. dit ejer eller ansættelsesforhold.

Det er et enkeltmandsfirma.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-10-07 07:08

"En Hr. Hvemsomhelst" <ingenspamtilmigpstrom@tiscali.dk> wrote in message

> Der er en lejepris og så bruger jeg naturligvis benzin. Disse udgifter
> kan jeg selvfølgelig trække fra

Ja, lige præcis. Ingen km-fradrag oveni.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-10-07 11:46

"En Hr. Hvemsomhelst" <ingenspamtilmigpstrom@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:471bc1e9$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Kan jeg selv vælge om jeg vil fratrække reelle udgifter som leje+benzin,
> eller om jeg vil fradrage alm. kilometerfradrag ?

Ja.
Du kan enten leje bilen privat, og betale alle udgifter af egen lomme, og så
udbetale Km-penge efter statens takst. Eller du kan lade virksomheden leje
bilen og betale alle udgifter, men så kan du naturligvis *ikke* få Km-penge
også.

> For jeg kan da vel ikke fradrage begge dele ?

Nej, det burde sige sig selv.
Du får fradrag for Km-penge i "egen" bil, for at dække de udgifter der er
forbundet med det. Når du lader virksomheden leje bilen har du jo ingen
udgifter privat.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-10-07 11:59

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Du kan enten leje bilen privat, og betale alle udgifter af egen lomme, og
> så udbetale Km-penge efter statens takst.

Jeg har hørt at "egen bil" skal tages ret bogstaveligt. Den skal tilhøre én
i din husstand. Men det er ikke noget jeg umiddelbart har en reference på.

Hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-10-07 12:38

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at "egen bil" skal tages ret bogstaveligt. Den skal tilhøre
> én i din husstand. Men det er ikke noget jeg umiddelbart har en reference
> på.

Det kan jeg ikke helt se logikken i. Det afgørende må være at alle
udgifterne betales privat.

Hvis en bil lejet og betalt privat ikke giver fradrag for kørte Km for
virksomheden, må det også være et problem, hvis familiens privat bil er
leaset (hvilket bliver mere og mere almindeligt).

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-10-07 14:56

> Det kan jeg ikke helt se logikken i.

Skat og logik er ikke altid sammenfaldende
Nu har jeg sendt en e-mail til SKAT og spurgt.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-10-07 22:04

Reglen om egen bil fremgår af punkt 2.1:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=74372

Heraf ses, at en leaset bil tæller som "egen bil":
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=95114

Særligt svaret på 4) gør det tydeligt, at kørsel i lånt bil ikke udløser
skattefri kørselsgodtgørelse. Man skal selv eller nogen i éns husstand eje
den.

Hilsen
Uffe

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 23:21

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> skattefri kørselsgodtgørelse. Man skal selv eller nogen i éns husstand eje

Hvad forstår du ved lånt bil.?

Hvis der foreligger en lejekontrakt med moms og hele pibetøjet er den ikke
lånt.

mvh
Bjørn J.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-10-07 07:40

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message

> Hvad forstår du ved lånt bil.?

Naboens, venners, øvrig families. Hvor man typisk betaler for benzinen, men
der ikke foreligger nogen kontrakt.

> Hvis der foreligger en lejekontrakt med moms og hele pibetøjet er den ikke
> lånt.

Nej, så er den jo lejet, ikke?

Har man lejet bil for en dag hos f.eks. AVIS kan det i øvrigt næppe betale
sig at anvende km taksten fremfor den reelle lejeudgift.

Fra : BJ

Dato : 23-10-07 09:46

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Naboens, venners, øvrig families. Hvor man typisk betaler for benzinen,
> men der ikke foreligger nogen kontrakt.

O.k., så er vi enige.

mvh
Bjørn J.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-10-07 15:04

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse news:471d9737$0$2108>

> Nej, så er den jo lejet, ikke?

Hvad var det så lige din oprindelige kommentar, "Jeg har hørt at "egen bil"
skal tages ret bogstaveligt", gik på???
Vi har hele tiden talt om en lejet bil. Du satte spørgsmålstegn ved om man
kunne få kørselsfradrag, hvis man lejede bilen privat og kørte
erhvervsmæssigt i den. Det mente jeg var ulogisk når alle udgifter blev
betalt privat

Fra : BJ

Dato : 23-10-07 15:11

KLIP

Fra : alexbo

Dato : 23-10-07 21:12

"Allan Soerensen" skrev

> Hvad var det så lige din oprindelige kommentar, "Jeg har hørt at "egen
> bil" skal tages ret bogstaveligt", gik på???

For mig er det tydeligt at Uffe mente at egen bil skulle tages bogstaveligt,
men at han ikke var helt sikker, derefter undersøgte Uffe sagen, og kom med
den rigtige forklaring.

Uffe skriver højt og tydeligt at lejet bil tæller, men lånt bil gør ikke.

At så nogen skal have præciseret forskellen på lånt og lejet kan næppe
bebrejdes Uffe.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 23-10-07 21:18

KLIP

> At så nogen skal have præciseret forskellen på lånt og lejet kan næppe
> bebrejdes Uffe.

Hvad forstår du ved 'tilhøre én i husstanden' ?

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 23-10-07 21:46

"BJ" skrev

> Hvad forstår du ved 'tilhøre én i husstanden' ?

Både "tilhøre" og "husstanden" kan betyde flere ting, så det kan jeg ikke
svare på.

Men hvad angår "egen bil" findes et cirkulære om ligningsloven nr. 72 fra
1996

Der står hvad skat regner for "egen" bil.

"Godtgørelse for brug af egen bil i arbejdsgiverens tjeneste kan ikke
anerkendes som udlæg efter regning, da der ikke foreligger eksterne
udgiftsbilag. Som egen bil anses også ægtefælles eller samlevers bil."

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 23-10-07 21:55

KLIP

> Både "tilhøre" og "husstanden" kan betyde flere ting, så det kan jeg ikke
> svare på.

Det havde jeg nu på fornemmelsen og det kunne 2 af os andre heller ikke,
deref det direkte spørgsmål til Uffe.

> Men hvad angår "egen bil" findes et cirkulære om ligningsloven nr. 72 fra
> 1996

Tak, jeg kender den udmærket i den forbindelse.

mvh
Bjørn J.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-10-07 22:54

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Hvad var det så lige din oprindelige kommentar, "Jeg har hørt at "egen
> bil" skal tages ret bogstaveligt", gik på???

En lejet bil er jo netop ikke din "egen bil" og så kan man ikke få
km-fradrag for den jvfr den oprindelige lovtekst. Med mindre en senere
fortolking af lovteksten åbner op for at lejede/leasede biler og det gør den
åbenbart.

Du udtalte, at der var frit valg mellem faktiske udgifter og km-penge. Tager
jeg helt fejl, hvis du svarede således, fordi du mente, at det var logisk,
men i øvrigt ikke kendte til kravet om "egen bil" ?

Jeg ønskede blot at advare OP om, at der muligvis ikke var frit valg, når
bilen ikke er hans egen.

Hilsen
Uffe

Fra : BJ

Dato : 23-10-07 23:02

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ønskede blot at advare OP om, at der muligvis ikke var frit valg, når
> bilen ikke er hans egen.

Der er frit valg, såfremt du leaser/lejer en bil.

Du kan endda laver forskellige arrangementer omkring leasing-/lejeudgiften
med din arbejdsgiver.

Skat er udelukkende interesseret i om du nu også *beskattes* med det
korrekte beløb.

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 12:43

> [...]

> én i din husstand. Men det er ikke noget jeg umiddelbart har en reference

Lyder spændende, for så kan man ikke privat-lease en potte over eks. 3 år og
modtage km-penge i form af statens takster fra sin arbejdsgiver, når potten
anvendes i dennes interesse.

Jeg tror bestemt, du har misforstået et eller andet.

Kan de være nogen tror at hver gang de anvender en "ny potte" til kørsel for
arbejdsgiver, så skal de have højeste km-sats?

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 13:38

"En Hr. Hvemsomhelst" <ingenspamtilmigpstrom@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:471bc1e9$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

Jeg forudsætter, du ikke allerede har en firmabetalt potte, men selv læggen
en alm. potte til og får km-penge i form af statens takster.

> Kan jeg selv vælge om jeg vil fratrække reelle udgifter som leje+benzin,
> eller om jeg vil fradrage alm. kilometerfradrag ?

Ja, dog skal du huske på, hvis du udbetaler km-penge, så skal det kørte
antal kilometer tillægges de, du allerede har kørt.

Så har du kørt 19.999 km efter statens takster, så får du kun 1 kilomter til
den høje takst

> For jeg kan da vel ikke fradrage begge dele ?

Du kan ikke både blæse og have mel i munden.

Hvis din km-godtgørelse bliver belastet af den til en bestemt lejlighed
lejet specialpotte, så ville jeg vælge at lade firmaet betale samtlige
udgifter og således leje den i dennes navn. Så slipper du også for at bruge
af dine egne lønkroner.

Husk: Den lejede potte må under ingen omstændigheder bruges til noget privat
og skal lejepotten anvendes fra eks. mandag til fredag, så skal den
afleveres fredag efter endt brug og lejes igen mandag morgen for at undgå
evt. skattefolks mistanke om (den sædvanlige) plat og svindel..;)

mvh
Bjørn J.