Enkeltmandsfirmaoprettelse -- hvordan?
Fra : Maciej Katafiasz

Dato : 21-10-07 08:02

Hej,

jeg har et par spørgsmål om enkeltmandsfirmaoprettelse. Hvad er de
præcise trine, man skal gøre, når man vil oprette et firma? Jeg kunne
ikke finde en fuld liste over dem.

- Er der noget, man skal gøre før man udfylder startblanketten på
webreg.dk?

- Kan man udstede en faktura før firmaet registreres? Jeg har brug for et
firma for at arbejde som programmør for en tysk virksomhed, og jeg har
allerede startet at arbejde, så jeg vil gerne vide hvordan jeg kan blive
lønnet.

- I rubrik 2 på startblanketten, står der "Hvornår slutter dit
regnskabår?" Hvordan bestemmer man det?

- Hvornår har man brug for at lave businessplan og at antage revisor?

- Skal firmaet have en enkelt konto, eller kan man bruge sin personlig?

På forhånd tak,
Maciej

Fra : Benny Andersen

Dato : 21-10-07 09:32

On Sun, 21 Oct 2007 07:02:28 +0000 (UTC), Maciej Katafiasz wrote:

> [...]
> ikke finde en fuld liste over dem.
>
> - Er der noget, man skal gøre før man udfylder startblanketten på

Nej, registrering af virksomheden er det første man gør.

> [...]
> firma for at arbejde som programmør for en tysk virksomhed, og jeg har
> allerede startet at arbejde, så jeg vil gerne vide hvordan jeg kan blive

Der går nogle få dage efter indsendelsen før du får svar tilbage med dit
nye cvr nummer. Dette skal stå på fakturaen.

> - I rubrik 2 på startblanketten, står der "Hvornår slutter dit
> regnskabår?" Hvordan bestemmer man det?

Følg kalenderåret - det er normen medmindre specielle forhold spiller ind.

> - Hvornår har man brug for at lave businessplan og at antage revisor?

Der er ingen pligt til at anvende revisor i et enkeltmandsvirksomhed. Du er
bogføringspligtig og skal overholde hvad loven kræver desangående. Har du
styr på bogføring, kan opstille en kontoplan og lave årsregnskab, er du i
praksis klædt på til at ordne det hele selv.
Jeg vil mene at man i dag skal bruge et regnskabsprogram - som programmør
antager jeg at det er et prioritetspørgsmål om du vil lave regnskab eller
få fat i en bogholder.
businessplan lyder for mig som et af tidens busswords - bavares i lidt
større skala har alle strategier en berettigelse!

> - Skal firmaet have en enkelt konto, eller kan man bruge sin personlig?

Jeg aner faktisk ikke om det er et krav, men synes bogføringsmæssigt at det
er noget rod at anvende en personlig konto. (Rod fordi det er for besærligt
- den kan ikke optræde som konto idet den ikke er et aktiv i virksomheden,
der skal posteres til privatforbrug hvor gang.)
Man opretter en konto i et pengeinstitut, registreret på cvr nummeret (i
modsætning til cpr). Udfordringen her, ligger i at finde en bank, som ikke
tror at bare fordi det hedder erhverv, så skal du have kr. 600,- i
kvartalet for igenting. Prøv din egen bank til at starte med!

> På forhånd tak,
> Maciej
Held og lykke med det!

Benny Andersen

Fra : Holst

Dato : 21-10-07 09:39

Benny Andersen wrote:

> [...]
> - den kan ikke optræde som konto idet den ikke er et aktiv i virksomheden,
> der skal posteres til privatforbrug hvor gang.)

Der er ikke noget krav om, at man skal have en særlig konto til firmaet.
Men som du siger, er det noget rod.

En af de væsentligste grunden til et firmakonto for mit eget vedkommende
er, at hver gang kunden indbetaler 100 kr. på min konto, så skal jeg
groft sagt sende de 20 kr. deraf til Skat som moms, og de 40 kr. deraf
skal jeg sende til dem som skat. Har man ikke en separat konto til
firmaet, så kan det - for nogen - sikkert være nemt lige at komme til at
bruge dem, og det er skidt, når man pludselig skal til at betale skat og
moms.

> [...]
> tror at bare fordi det hedder erhverv, så skal du have kr. 600,- i
> kvartalet for igenting. Prøv din egen bank til at starte med!

Absolut. Og vil de ikke give dig det gratis, så kan du jo bare true dem
med at flytte dit private engagement over i en bank, der vil give dig en
erhvervskonto gratis. Så kan det være, det pludselig bliver gratis.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 21-10-07 11:52

Holst wrote:

> [...]
> dem med at flytte dit private engagement over i en bank, der vil give
> dig en erhvervskonto gratis. Så kan det være, det pludselig bliver

Der kræves i dag nemkonto, som også kan åbnes uden gebyrer. En sådan konto
kan også oprettes med cvr nr.

Karsten H. (7870)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-10-07 14:22

Karsten H. (7870) skrev:

> Der kræves i dag nemkonto, som også kan åbnes uden gebyrer. En sådan
> konto kan også oprettes med cvr nr.

NemKonto er bare en betegnelse for den konto, det offentlige skal bruge,
hvis det skulle ske, at de skal overføre penge til dig eller dit firma.

Firmaets NemKonto kan sagtens være ens private bankkonto.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-10-07 12:00

"Maciej Katafiasz" <mathrick@gmail.com> wrote in message

> - I rubrik 2 på startblanketten, står der "Hvornår slutter dit
> regnskabår?" Hvordan bestemmer man det?

31-12, da enkeltmandsfirmaer SKAL følge kalenderåret. Aps'er og A/S'er har
frit valg.

> - Hvornår har man brug for at lave businessplan og at antage revisor?

Businessplan: Næppe i dit tilfælde, hvor du arbejder som konsulent.
Revisor: Tja, det er måske meget godt første gang så du får styr på hvad du
må trække fra og ikke. Ellers har SKAT også mange gode brochurer om samme.

> - Skal firmaet have en enkelt konto, eller kan man bruge sin personlig?

Der er frit valg. Du kan bare oprette 2 personlige konti og så lade den ene
være din "firmakonto", hvis du synes det er nemmere at overskue på den måde.
Men lad være med at oprette en decideret erhvervskonto - det koster bare
penge, som du næppe får noget for.

Husk, at uanset hvor mange konti du opretter, så bliver du beskattet af hele
overskuddet ved årets udgang - der er ikke noget der hedder "at lade pengene
blive i firmaet" fordi du ikke har overført fra den ene til den anden konto.

Jeg har én konto og det kan jeg sagtens styre, men det er i høj grad et
spørgsmål om smag og behag og hvordan man er vant til at styre sin
privatøkonomi. Hvis du er typen der bruger løs til der er 0 eller evt. minus
på kontoen, så kan 2 konti så absolut anbefales. Ellers mangler pengene til
at betale B-skat med lige pludselig.

Hilsen
Uffe

Fra : Holst

Dato : 21-10-07 12:06

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> Men lad være med at oprette en decideret erhvervskonto - det koster bare

Det kommer nu i høj grad an på banken og den aftale, du får med dem. Jeg
har haft en bankkonto registreret på mit CVR-nr. i mere end 10 år, og
jeg har ikke betalt en øre mere for det, end hvis den havde været
registreret under mit CPR-nr.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-10-07 14:26

Uffe Kousgaard skrev:

> [...]
> blive i firmaet" fordi du ikke har overført fra den ene til den anden konto.

Hvis man anvender virksomhedskatteordningen, kan man nøjes med at blive
(foreløbigt) beskattet med 25%, hvis overskuddet bliver i virksomheden.
(Hvis man senere hæver overskuddet, bliver man beskattet af forskellen
op til ens normale skat).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Benny Andersen

Dato : 21-10-07 14:55

On Sun, 21 Oct 2007 13:00:20 +0200, Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> Men lad være med at oprette en decideret erhvervskonto - det koster bare
Ikke alle betaler for en konto registreret på cvr nummmer - det har jeg
f.eks aldrig gjort!

Det med at 'lade som om' en personlig konto er et firmaaktiv er jeg enig i
går fint i praksis - det gjorde jeg også i 1994-98 da jeg drev
rengøringsvirksomhed - og jeg tror at 10.000 vis af enkeltmandsvirksomheder
gør det.

Benny Andersen

Fra : Holst

Dato : 21-10-07 14:59

Benny Andersen wrote:

> [...]
> går fint i praksis - det gjorde jeg også i 1994-98 da jeg drev
> rengøringsvirksomhed - og jeg tror at 10.000 vis af enkeltmandsvirksomheder

Jeg oprettede en firmakonto samtidig med firmaoprettelsen, og det har
jeg egentlig altid været meget glad for. Så har jeg umiddelbart meget
bedre styr på, at der altid står nok til betaling af skat og moms, når
dagen for betaling deraf måtte oprinde.

Nu har jeg i almindelighed rimelig meget styr på min økonomi, så jeg
havde såmænd nok klaret mig fint uden en separat konto, men jeg har saå
absolut mødt folk, som havde så lidt styr på deres privatøkonomi, at de
i hvert fald burde have en separat firmakonto.

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-07 13:09

Maciej Katafiasz skrev den 21-10-2007 09:02:
> Hej,
>
> jeg har et par spørgsmål om enkeltmandsfirmaoprettelse. Hvad er de
> præcise trine, man skal gøre, når man vil oprette et firma? Jeg kunne
> ikke finde en fuld liste over dem.

Har du set:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=204908

> - Er der noget, man skal gøre før man udfylder startblanketten på
> webreg.dk?

Overveje, hvor mange ressourcer du har tænkt dig at kaste i virksomheden
før du forventer et afkast dvs. overskud! samt være villig til at
gennemføre konsekvens:
at lukke virksomheden såfremt din forventning ikke opfyldes!

Jeg ved godt, at det er en kedelig ting at have med sine overvejelser,
når nu man er så forelsket i tankegangen om at være sin egen chef.

Det kan bare koste så mange penge og have andre livsomkostninger, hvis
ikke man har tænkt over "worst case"-situationen.

> [...]
> firma for at arbejde som programmør for en tysk virksomhed, og jeg har
> allerede startet at arbejde, så jeg vil gerne vide hvordan jeg kan blive

Husk, at du såfremt du kun har én kunde, så kan Skat vurdere om det
forhold du har til din kunde reelt set er et
arbejdsgiver/lønmodtagerforhold. Hvilket har indflydelse på de udgifter
du vil trække fra.

Til selve faktureringen skal du regne på hvilken timeløn du selv vil
have for at lave selve arbejdet, men også hvilke udgifter du har til at
komme ud til kunden fx bil, transporttid; administrationstid, edbudstyr
og programmel osv osv osv osv. Hvad med ferier og sygdom. Det skal også
indregnes i timelønnen.

Ta' fx håndværkere. En håndværksmester fakturerer 500 kroner i timen
(ex moms). De 150 kroner/timen går til håndværkeren som udfører
arbejdet; derefter en timeløn til håndværkeren, når denne kører fra
arbejdsopgave til arbejdsopgave.
Næstefter skal bilen betales og værktøjet.
Administrationen koster også penge fx en kontordame.
Det hele kan så ikke bare udspecificeres til kunden. En del kan, men
visse udgifter bliver man nød til at indregne i timeprisen.

På samme måde skal du regne din timeløn ud. For husk, du kan jo kun
fakturere de faktiske timer du udfører arbejdet hos kunden.
Og hvad med din adgang til den nyeste viden. Hvordan har du tænkt dig
at få penge/tid til det?

> - I rubrik 2 på startblanketten, står der "Hvornår slutter dit
> regnskabår?" Hvordan bestemmer man det?

Lad det følge kalenderåret!

> - Hvornår har man brug for at lave businessplan og at antage revisor?

Businessplan vil være et godt værktøj for dig til at vide, på hvilke
områder du vil bruge ressourcer og hvor du ikke vil.

En businessplan behøvedes ikke være noget fint forkromet dyrt
konsulentarbejde.
Det kan sagtens bare være nedfældet på skrift, hvad du egentlig vil og
ikke vil med din virksomhed.
Planen kan også være din guide, når du vurderer om du har lyst til at
fortsætte/udvikle virksomheden eller lukke.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til