Fejl på ekkolod ? - se lodskud
Fra : Erik D

Dato : 14-10-07 13:47

Hej.

Jeg kunne vel ikke lige få jer til at kigge på dette lodskud:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=1569025036&size=l

Selvom det er taget på 1/80 sek. ligner det alligevel virkeligheden
meget godt. Både de hvide "udfald" og de grønne striber midt i
vandsøjlen.

Nå, men ellers er der jo godt med sild i Sundet i øjeblikket. Tog en
halv kurv ude på lille knold d. 13. okt. Lidt kedeligt fiskeri i
længden dog.

Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-10-07 21:36

Erik D wrote:

> [...]
>
> Selvom det er taget på 1/80 sek. ligner det alligevel virkeligheden
> meget godt. Både de hvide "udfald" og de grønne striber midt i

Jeg er ikke 100% sikker, men det kunne godt ligne luftblærer der glider
forbi transduceren, hvis ikke den allerede er fastgjort med skruer og
epoxy, så prøv en anden placering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik D

Dato : 14-10-07 22:21

Mjaaa, nu er den jo støbt ind i glasfiberskroget og har siddet der
siden fiskeren fik installeret Simrad CE40 i båden. Og det er da nok
6-8 år siden, så jeg tror ikke lige det er placeringen det er galt
med.

Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-10-07 09:11

Erik D wrote:

> [...]
> siden fiskeren fik installeret Simrad CE40 i båden. Og det er da nok
> 6-8 år siden, så jeg tror ikke lige det er placeringen det er galt

Har du foretaget nogle ændringer på båden, ændringer i bådens indretning
kan være årsag til en ændret vægtfordeling, der gør at den ligger lidt
anderledes i vandet, så der ind imellem glider en luftbobbel forbi
transduceren.

En kage af begroning med muslinger og eller ruer lige ved transduceren,
kan også give nogle strømninger, som indeholder luftbobler.

Det kan også være en dårlig kontakt i et stik, som gør, at der ind
imellem går et signal fra et loddeskud tabt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik D

Dato : 15-10-07 09:42

Nej ingen ændringer.

Båden har lige været på land og er fin og ren overalt.

Jeg har egentlig ikke lagt mærke til, om fejlen også er der, når jeg
ligger stille med motoren gående og/eller stoppet.

Så det må jeg lige undersøge og ligeledes gennemgå stikforbindelser.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-10-07 10:26

Erik D wrote:

> Jeg har egentlig ikke lagt mærke til, om fejlen også er der, når jeg
> ligger stille med motoren gående og/eller stoppet.

Hvis fejlen kun er der når du sejler, så er jeg næsten 100% sikker på, at
den skyldes luftbobler som paserer forbi tranduceren.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen