Ny med Java
Fra : Nikolaj Hesselholt S~

Dato : 14-10-07 15:58

Hej gruppe

Jeg vil gerne lære Jave. Har I nogle gode forslag til hvilke
bøger/websteder der kunne være gode newbie Java-tutorials? Jeg er
flydende i C/C++, så det behøver ikke være grundlæggende programmering
del 1.

Mvh,
Nikolaj

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 14-10-07 16:13

Nikolaj Hesselholt Skov wrote:
> [...]
> bøger/websteder der kunne være gode newbie Java-tutorials? Jeg er
> flydende i C/C++, så det behøver ikke være grundlæggende programmering

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/
http://javabog.dk/

Du skipper bare det meste elementære.

Arne

Fra : Nikolaj Hesselholt S~

Dato : 14-10-07 16:26

Arne Vajhøj skrev:

> http://java.sun.com/docs/books/tutorial/
> http://javabog.dk/
>
> Du skipper bare det meste elementære.
>
> Arne

Takker!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-10-07 22:26

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> writes:

> http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

Lad dig iøvrigt ikke forlede af syntaksen - objektmodellen i Java er
anderledes end den i C++. Sagt på en anden måde, vær forsigtig med
hvad du springer over.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-07 00:01

On 14 Oct 2007 23:26:19 +0200
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Lad dig iøvrigt ikke forlede af syntaksen - objektmodellen i Java er
> anderledes end den i C++. Sagt på en anden måde, vær forsigtig med
> hvad du springer over.

7 væsentlige forskelle:
1) Nedarvning i Java sker altid som public. C++ har både private og
public.
2) Indkapslingen i Java vil default være på pakke niveau. C++ er
private.
3) I Java findes ikke multiple arv.
4) I java findes begrebet interface som "erstatning" for multiple arv.
5) Interfaces i Java fungerer som en type.
6) I java anvendes begrebet abstract i stedet for virtual.
7) Java's anvendelse af abstract er den samme som pure virtual i C++.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 15-10-07 00:18

Michael Rasmussen skrev:

> 6) I java anvendes begrebet abstract i stedet for virtual.

Det vil jeg ikke sige.
I c++ betyder "virtual" at metoden kan overrides i subklasser - sådan at
compileren altså ikke ud fra variablenes formelle typer kan vide, at det
er den metode, der skal kaldes.
Denne opførsel er standard i java - og kan ikke slås fra.
Så det er vel mere korrekt at sige, at i java er alle metoder implicit
det, der i c++ kaldes "virtual".

C++-Eksempel:

class A {
public:
void foo() {
cout << "super method";
}
}

class B : public A {
public:
void foo() {
cout << "overridden method";
}
}

A * ptr = new B();
ptr->foo();

vil udskrive "super method". Da metoderne ikke er erklæret virtual og
compileren derfor ud fra prt's type beslutter sig for hvilken metode der
skal kaldes.
Erklæres metoderne virtual vil - ligesom i java - udskrives "overridden
method".

-Rune

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-07 05:53

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Denne opførsel er standard i java - og kan ikke slås fra.

Man kan erklære en metode final, så er det verboten at omdefinere den
i underklasser.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-07 00:26

On Mon, 15 Oct 2007 01:17:33 +0200
Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote:

> Så det er vel mere korrekt at sige, at i java er alle metoder
> implicit det, der i c++ kaldes "virtual".

Du har selvfølgeligt ret. Jeg var allerede i gang med punkt 7, da jeg
skrev punkt 6

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 15-10-07 00:57

Nikolaj Hesselholt Skov skrev:

> [...]
> bøger/websteder der kunne være gode newbie Java-tutorials? Jeg er
> flydende i C/C++, så det behøver ikke være grundlæggende programmering

http://triton.towson.edu/~mzimand/os/Lect2-java-tutorial.html

er henvendt til c++-programmører der vil lære java.

-Rune