To på en knallert30
Fra : Snakee

Dato : 14-10-07 03:38

Hej gruppe.

Ja det har jo nok været oppe at vende en 4-500 gange her i gruppen og
egentlig skulle sagen vel være klar for de fleste. Man må kun køre een
på en knallert 30

Men nu blev jeg sku alligevel i tvivl. Vores store knallert, en Gilera
Runner SP 30 har udklappelige fodstøtter til en person bag føren. Sædet
er også temmelig bredt og bredt bnok til at man kan have een med bag på.
Der er ingen tvivl om at scooteren som sådan er skabt til at køre 2 på.
Det der gør mig endnu mere i tvivl er at på registreringsattesten står
der helt åbenlyst at den er beregnet til 2 personer.

Så er det jeg spørger til lovfakta. Jeg er klar over at på en normal
knallert30 er det forbudt at køre 2 på (jeg ville ikke engang vove at
forsøge da det er direkte farligt) men hvad siger loven når det står så
åbenlyst på registreringsattesten at den er lavet til 2. Er det så i
orden med loven at køre 2 på en knallert?

Og så et sidespørgsmål til Gilerakyndige. Hvor meget vægt kan en runner
egentlig tåle at blive belastet med. Jeg tænker ikke på motoren for den
vil jo blot gå ud men derimod hvad stellet er designet til at klare. Er
der nogle herinde der ved det?

Snakee

--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare

Fra : Hagar

Dato : 14-10-07 06:47

"Snakee" <bovsevand@trashmail.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare
> tilbage med min rigtige adresse med en kopi af beskeden. Ved første spam

Du skal op i motorcykel klassen før du må sidder mere end en på, og det selv
om det står på nogle papirer du har, eller om det er en stor 30'er eller
45'er.

Hagar

Fra : Snakee

Dato : 14-10-07 20:44

Hagar skrev:

> Du skal op i motorcykel klassen før du må sidder mere end en på, og det selv
> om det står på nogle papirer du har, eller om det er en stor 30'er eller
> 45'er.

Tak for svaret. Går 45 ikke for at være en motorcykel i den forstand
eller hvordan med det.

Snakee

Fra : Bertel Haarder

Dato : 14-10-07 23:15

Nej i lovens forstand er en 45'er blot en knallert. den må heller ikke køre
på motorveje og motortrafikveje.

Bertel

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 14-10-07 18:09

Der kan også sidde 15 mennesker på ladet af en Pick-Up, men det bliver det
heller ikke lovligt af.... Loven siger NIX, men de laver jo også knallerter
til andre lande...

/Ole

Fra : Snakee

Dato : 14-10-07 20:42

/Ole (6000) skrev:
> Der kan også sidde 15 mennesker på ladet af en Pick-Up, men det bliver det
> heller ikke lovligt af

Står det så også i registreringspapirerne

..... Loven siger NIX,

Ok

> men de laver jo også knallerter til andre lande...

Ja det var også min umiddelbare tanke. Synes bare det er sjovt at det
står nævnt i de danske registreringspapirer men fair nok.

Tak for svaret

Snakee

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 14-10-07 20:59

> Ja det var også min umiddelbare tanke. Synes bare det er sjovt at det
> står nævnt i de danske registreringspapirer men fair nok.
>
> Tak for svaret
>
> Snakee

Men så lige bortset fra det, så er det en eller anden form for lidt
sikkerhed for, at den er bygget ordentligt (eller burde være) da stel og det
andet er bygget til at kunne bære 2 personer..... Hvordan er knallerten? jeg
har fået stjålet min, og skal ha' fat i en anden, se evt. lidt længere nede
i gruppen.

/Ole

Fra : Snakee

Dato : 15-10-07 00:48

/Ole (6000) skrev:

> Men så lige bortset fra det, så er det en eller anden form for lidt
> sikkerhed for, at den er bygget ordentligt (eller burde være) da stel og det
> andet er bygget til at kunne bære 2 personer.....

Det virker det også som om når man bruger den. Den er ret tung så man
skal ikke smide den ned over føderne 100 kg skal den nok veje.
Det er ikke plastiklort fra Kina men en scooter lavet af folk der kører
på dem hver eneste dag (Italien) Det er noget der vil fremad.

> Hvordan er knallerten? jeg
> har fået stjålet min, og skal ha' fat i en anden, se evt. lidt længere nede
> i gruppen.

Den er TOTAL fed at køre på. Man sidder rigtigt godt og kan trone ud
over vejen fra det høje sæde. Det er simpelthen vidunderligt. Da jeg var
ud at køre på den første gang, kørte jeg gennem en tæt skov. I den anden
side af vejen kom der et hel hold motorcyklister drønende på de
flotteste forkormede motorcykler. Det var total fedt og en rigtig god
oplevelse. De skulle til noget motorcykeltræf læste jeg så senere men
man ser bare alt meget bedre end i en bil når man drøner afsted på sådan
en scooter. Køreglæden ved den scooter er noget af det bedste jeg har
oplevet nogensinde måske også fordi man sidder med benene lidt ude på
siden istedet for inde i skjolet. Så føler man sig ikke så klemt inde og
sædet er som sagt også dejligt langt. Jeg har mens jeg kørte rykket mig
lidt tilbage og det var altså en fed oplevelse. Det er som du nok har
læst en knallert der er egnet for store mennesker. Jeg vejer selv
omkring de 150 og er 190 høj og det volder den slet ikke problemer.
Motoren har masser af kraft og selve scooteren oser af kvalitet. Jeg var
ellers blevet tudet ørene fulde med ulykker og hensynsløse billister men
da jeg var ude at køre første gang var der ikke optræk til problemer.
Man har ret godt overblik fra det høje sæde synes jeg. Vores kan løbe 48
uden problemer og uden tun. Det er sku fedt.

Det er rimelig irritende at folk ikke kan holde pølserne for sig selv så
jeg render nok ud og investerer i en GPS-sporing til den. Jeg har læst
mig lidt frem til at Safetrack

http://www.safetrack.dk/ProductsPrivate.aspx

skulle være ret lækker og så kan den leases for småpenge. Så det bliver
sandsyneligvis også den jeg ryger på.

Den kan varmt anbefales herfra.

Snakee

Fra : Michael

Dato : 18-10-07 20:42

> [...]
> det andet er bygget til at kunne bære 2 personer..... Hvordan er
> knallerten? jeg har fået stjålet min, og skal ha' fat i en anden, se evt.

Jeg har selv en Gilera Runner, som er super. Jeg er selv 183cm/66kg, men
selv om det er en ret stor scooter på op mod 100 kg, så har jeg ikke
problemer med dette. Jeg kan varmt anbefale den - hvis ikke andet så for at
man ikke hele tiden skal tanke benzin, fordi den jo har en særdeles stor
benzintank

Mange hilsner
Michael

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 18-10-07 23:22

"Michael" <emailtilbageholdt@dajegikkegiderspam.dk> wrote in message

> [...]
> problemer med dette. Jeg kan varmt anbefale den - hvis ikke andet så for
> at man ikke hele tiden skal tanke benzin, fordi den jo har en særdeles

Takker begge to, det bliver sgu sådan en fætter så

/Ole

Fra : Snakee

Dato : 11-11-07 01:44

/Ole (6000) skrev:

> Takker begge to, det bliver sgu sådan en fætter så

Du kan godt begynde at glæde dig, Det er en maks.fed scooter. Er lige
kommet hjem og har været oppe at køre på den flere gange. Ude at handle
og hjem til huset igen. 7 km hver vej. Det er jeg ikke blevet mindre
begejstret af. Der kan være utrolig meget proviant i sådan en fætter.
Havde fyldt en kæmpe indkøbskurv til over bristepunktet men scooteren åd
langt det meste af det med undtagelse af nogle småting jeg sagtens
kunne have i lommerne. Fik også prøvet at køre hjem på den i total mørke
og der er mindst lige så fedt. Lyset på den er rigtigt godt.

Snakee

Fra : Hagar

Dato : 11-11-07 03:43

> [...]
> men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare
> tilbage med min rigtige adresse med en kopi af beskeden. Ved første spam

Hey hey, nu skal du lige klappe hesten, den kan ikke køre på hvad som helst,
vi andre fodre vores med benzin

Hagar