Sikkerhedsseler i bus , bare nysgerrig ?
Fra : Kim

Dato : 13-10-07 05:31

Er der nogen regler i Danmark for hvis en idrætsklub skal transpotere f.eks
1 bus
fuld med børn i aldren 8-17 år til f.eks Tyskland eller andre europæiske
lande, om
der så skal være sikkerhedsseler i bussen, så alle børn kan være sikker
fastspændt
under kørslen ?

Det behøvs jo ikke være chaufførens skyld, det kunne jo være en meget træt
lastbilschauffør
som ikke har overholdt sin køre- og hviletid, at ulykken sker ?

Hvis der ulykkeligvis skulle ske en ulykke, og der ikke er seler i bussen,
og flere børn bliver
invalideret for livstid, vil det være noget en slags forsikring så ville
dække ind ?

Mvh Kim

Fra : Per

Dato : 13-10-07 08:47

Kim wrote:
> [...]
> bussen, og flere børn bliver
> invalideret for livstid, vil det være noget en slags forsikring så

Umiddelbart mener jeg ikke der skal være sikkerhedsseler i busser, men der
står stort set det hele her:

http://www.sikkertrafik.dk/39e13e80

/Per

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-10-07 10:08

Kim wrote:
> [...]
> Tyskland eller andre europæiske lande, om der så skal være
> sikkerhedsseler i bussen, så alle børn kan være sikker fastspændt

Hvis der er sikkerhedsseler, skal de bruge dem (stakkels den chauffør
der skal få en busfuld unger i den alder til at gøre det). Der er ikke
noget krav om at der skal være sikkerhedsseler i busser.

> Det behøvs jo ikke være chaufførens skyld, det kunne jo være en
> meget træt lastbilschauffør som ikke har overholdt sin køre- og
> hviletid, at ulykken sker ?

Årsagen til at der ikke er sikkerhedsseler i busser er statistisk.
Generne ved seler i busser er bedømt til at være for store i forhold
til den sikkerhedsmæssige gevinst. I den statistik indgår trætte
lastbilschauffører på lige linje med stoppede biler uden nødblink,
broer i tåge og forskræmte hjorte.

> Hvis der ulykkeligvis skulle ske en ulykke, og der ikke er seler i
> bussen, og flere børn bliver invalideret for livstid, vil det være
> noget en slags forsikring så ville dække ind ?

Godt spørgsmål. Jeg ved det ikke og tror at du vil kunne få bedre svar
i juragruppen. Du bør nok skelne mellem om der ikke er seler eller om
der er seler som ikke bruges.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : alexbo

Dato : 13-10-07 10:33

"Kim" <no@way.dk> skrev

> om der så skal være sikkerhedsseler i bussen,

Det afhænger af bussens alder størrelse og brug, men generelt skal der være
seler i en turistbus fra efter 1999.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim

Dato : 13-10-07 18:28

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
> Det afhænger af bussens alder størrelse og brug, men generelt skal der
> være seler i en turistbus fra efter 1999.

Hvor står det henne ?

/Kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-10-07 18:42

Kim wrote:
> "alexbo" skrev
>
> Hvor står det henne ?

Detailforskrifter for Køretøjer

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Kim

Dato : 13-10-07 19:38

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev > Kim wrote:

> Detailforskrifter for Køretøjer

Hvor ?

Der er 192 sider....xxxxx

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-10-07 20:00

Kim wrote:

> Der er 192 sider....xxxxx

Søg efter sikkerhedsseler
Der er nævnt seler ved personbil over 3500kg

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : alexbo

Dato : 13-10-07 20:04

"Kim" <no@way.dk> skrev

> Der er 192 sider....xxxxx

incl. en indholdsfortegnelse,
og det er næppe under bremser eller lygter.
Prøv indre indretning, sikkerhedsseler.

mvh
Alex Christensen