hjælp til matematik
Fra : Helle

Dato : 30-09-07 17:14

Hej

Er der nogen bøger ( eller nettet ) hvor jeg kan finde hjælp til at hjælpe
min søn med matematik i 9 kl
Jeg kan desværre ikke huske så meget af det som jeg selv lærte.
Har forsøgt med hans lære uden held. Han mener min søn bare kunne ha hørt
efter første gang ( måske også rigtigt, men det lære han jo ikke det af )
det er mest ligninger som det kniber med.

MVH

Helle

Fra : Wilstrup

Dato : 30-09-07 17:49

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunne ha hørt efter første gang ( måske også rigtigt, men
> det lære han jo ikke det af )
> det er mest ligninger som det kniber med.

Han ligger vel som han har redt:når han ikke følger med
(hvorfor gør han ikke det?) så må det jo skyldes at han laver
andre ting i klassen.

Men der er da håb: lad ham tage matematikbogen og lad ham læse
og gennemføre eksemplerne i den bog på skrift. Der er ingen
"mellemvej" - noget skal bare læres -men det kræver
naturligvis refleksion over tingene.

Hvis han ikke er villig til at reflektere over tingene og
arbejde med dem, så lærer han ingenting.

I ligninger skal han tænke på en købmandsvægt - en der består
af to skåle med lodder i hvert side (akkurat som man kan se
frk. justitia i foreskellige retssale og på forskellige
figurer) - han skal så sikre sig at det, der står på den ene
side af lighedstegnet = med det der står på den anden side.

Når opgaven fx hedder: 2+x = 20 -12, skal han sørge for at x
kommer til at stå alene på den ene side af lighedstegnet. Det
gøres ved at han gør det samme på begge sider af
lighedstegnet. Altså: han ser at der står 2 (og der står altid
et usynligt + som fortegn, når ikke andet er angivet) - det
skal han få til at blive nul. Og hvordan gøres det? jo, det
gøres ved at han trækker to fra på venstre side af
lighedstegnet og derpå gør han det samme på højre side af
lighedstegnet:

2-2 + X = 20-12 -2 ( han har jo trukket 2 fra på venstre side,
derfor skal han også trække to fra på højre side)

han har nu : x = 20-12-2 = 6

Altså er den ubekendte x lig med 6.

Derpå skal han kontrollere det. Da vi nu ved at x= 6, sætter
han så tallet ind i det oprindelige regnestykke: 2+x=20-12 og
får så:

2+6= 20-12

8= 8 - stykket passer.

han skal altså anvende modsatte regnearter - står der et plus
på den side, hvor den ubekendte står, skal han anvende det tal
der står med modsat fortegn, altså minus.

Står der gange på stedet, skal division anvendes.

Fx: 2x = 20

2x er det samme som at der står et usynligt gangetegn mellem 2
og x - det betyder altså at der står 2 gange x er lig med 20

Da der anvendes gange på x-siden (venstre side) skal han
anvende den modsatte regneart for at få x til at stå alene.

2x divideret med 2 = 1x (da man ikke skriver 1x, men kun x, så
har vi altså) :

x= 20 divideret med 2 (han skal jo gøre det samme på begge
sider af lighedstegnet. Da han altså har divideret med 2 på
venstre side, skal han gøre det samme på højre side, og vi har
så: 20 divideret med 2 = 10-

altså : x = 10.

Det kan godt være at hans lærer har undervist ham i at lege
flyttemand - altså at han skal flytte tallene over på den ene
side - medens man husker at skifte fortegn og de ubekendte
over på den anden side, men det er det samme han gør i de
eksempler jeg har vist -jeg mener dog at den metode bedre kan
bruges af folk, der er fortrolige med hvad de gør og derfor
ikke er tilbøjelige til at lave så mange fejl. Men hvis han
ikke kan finde ud af ligninger, så er det imho den bedste måde
at gøre tingene på.

Desuden: han skal øve sig og øve sig for at få rutine - men
han skal og bør gennemarbejde også mine eksempler for at se
"lyset".

Som sagt: han skal tage sig sammen i skolen og høre efter-
hvis han sover, forstyrrer andre med snak m.v., lærer han ikke
noget - og hvis han ikke laver sine lektier og dermed
reflekterer over tingene, lærer han heller ikke noget. At lære
er en individuel proces: nogle kan klare sig med ½ time, andre
må anvende meget længere tid. Men med mindre man er et
universalgeni, kan man ikke komme igennem et fag uden at
arbejde med det. Desværre.

Fra : kjaer

Dato : 30-09-07 20:37

> "Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i meddelelsen

> Han ligger vel som han har redt:når han ikke følger med
> (hvorfor gør han ikke det?) så må det jo skyldes at han laver
> andre ting i klassen.

Hvis du hører lidt efter her, hr. Wilstrup, så kunne du lære lidt. Det er jo
ikke kun i skolen man skal høre efter, det er resten af livet. Hvis man
altså vil lære lidt.

Fra : Wilstrup

Dato : 30-09-07 21:16

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i meddelelsen

> Hvis du hører lidt efter her, hr. Wilstrup, så kunne du lære
> lidt. Det er jo ikke kun i skolen man skal høre efter, det
> er resten af livet. Hvis man altså vil lære lidt.

Der blev stillet et konkret spørgsmål om matematiske
ligninger - at lære det kræver at man hører efter, hvis man
ikke selv kan læse sig til det -andet og mere er der ikke i
det, selvom du ikke forsømmer en lejlighed til at genere mig.

Nu rejser jeg i morgen tidlig til Berlin - så i de næste mange
dage vil du ikke kunne regne med at jeg svarer på dine
mærkværdige udgydelser - og heldigvis for det - jeg er træt af
dine useriøse indlæg.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-09-07 21:37

Wilstrup wrote:

> 2-2 + X = 20-12 -2 ( han har jo trukket 2 fra på venstre side,
> derfor skal han også trække to fra på højre side)
>
> han har nu : x = 20-12-2 = 6

En god metode i starten :)

> [...]
> ikke er tilbøjelige til at lave så mange fejl. Men hvis han
> ikke kan finde ud af ligninger, så er det imho den bedste måde

Der er et andet aspekt, nemlig dokumentation i forbindelse med den
skriftlige eksamen i matematik

Det lille regnestykke kan sikkert nemt regnes for den øvede, men hvis man
dokumenterer hvordan man har fundet frem til resultatet plus viser at man
kan lave en prøve på resultat (indsætte facit i stedet for den ubekendte) så
kan det flytte en karakter op hvis man ligger på vippen

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henning Sørensen

Dato : 02-10-07 09:11

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> wrote in message
> [...]
> efter første gang ( måske også rigtigt, men det lære han jo ikke det af )
> det er mest ligninger som det kniber med.

Efter selv at have kæmpet mange år med at forsøge at få en af mine unger til
at lære noget i skolen, kan jeg desværre kun give dig det råd at glemme
problemet..!

Folkeskolen er mange steder ikke gearet til at hjælpe de børn, der ikke
forstår det første gang, og dermed er din dreng og mange andre reelt ikke
"opnåelige" for folkeskolen. Det er trist og ærgeligt, men ikke desto mindre
sandt. Min erfaring er efterhånden, at det bedste man kan gøre er at bakke
ham op og se om ikke han kan finde alternative interesser. Når man fokuserer
for meget på de negative ting, så bliver skolen at for nemt en stor bakke at
køre opad. Og eftersom han ikke har lært værktøjerne, bliver det som at køre
på en cykel uden gear og han vil gå i stå. Det nytter ikke at skubbe på
eller komme med hverken positive eller negative tilråb. Det er kun i skolen
han kan lære disse ting, og da han nu er i 9'ende klasse, må du (og han)
komme overens med at det er for sent!
Men kun for nu - for der er bestemt mulighed for at tilegne sig matematikken
senere f.eks. med voksenundervisning.

Den liberale tankegang om at enhver er sig selv nærmest er desværre også
slået igennem i den politik, der bestemmer folkeskolens udvikling. De unge
lærere giver udtryk for, at de ikke er i folkeskolen længe og de ældre at de
kun er der fordi der er kort tid til de skal pensioneres. At børnene skifter
klasselærer årligt er nærmest normalt, at undervisningen foregår med et
blandet kor af vikarer ligeså.

Når det i et andet indlæg fremgår at DLF (Danmarks Lærer Forening) har lavet
en undersøgelse, der viser at 90% af elevernes forældre er vældigt godt
tilfredse med folkeskolen, så undrer det mig såre, for det er bestemt ikke
de toner der lyder, når man snakker med andre forældre om folkeskolen - og
ej heller fra lærerne.

Du har sikkert - ligesom jeg selv - været utilgivelig naiv igennem mange
år - troet på lærerne, når de gav udtryk for at problemet stammer fra
hjemmet. At drengen ligger som DU har redt!
Jeg hører tit fra lærere (det samme kan du se i denne gruppe) at elevens
forældre ikke er samarbejdsvillige, at faderen drikker, at moderen er
uintelligent osv osv, men reelt er det fordi lærerne har brug for at finde
en forklaring (kald det bare undskyldning...), når de har elever der ikke
klarer sig godt. Faktum er, at skolen og komunerne efterhånden er sparet ind
til benet og ikke har nogle muligheder for at hjælpe.
Vi kan have skattestop og skattenedsættelser og 2 årlige ferierejser, men de
bogligt svage har vi ikke råd til at hjælpe - det er politisk bestemt sådan.
Desværre går det ud over børn, der kunne være blevet hjulpet.

Jeg har tidligere "desperat" givet udtryk for at lærerne ikke er
professionelle nok, men må nok erkende, at lærerne, der jævnligt bliver
sparket på og spyttet ad, og hvis egen fagforening ikke magter at forklare
omverden deres situation ikke har lyst til at yde den indsats, man burde
kunne forvente.

Summasummarum - lad drengen slappe af, lad være med at presse ham, sig til
ham at han er "god nok".

/Henning.

PS: Summen af vore evner er konstant - at man ikke kan fatte matematik er
ikke diskvalificerende på nogen måde.
Det indikerer at han har store evner andet steds!

Fra : L. Carlsen

Dato : 02-10-07 19:00

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> PS: Summen af vore evner er konstant -

Vrøvl...

> at man ikke kan fatte matematik er ikke diskvalificerende på nogen måde.

Enig...

Fra : Henning Sørensen

Dato : 03-10-07 07:42

"L. Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> wrote in message

> "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vrøvl...

> Enig...

> Vrøvl...

Der er vist baggrund for en helt anden diskussion
Men hvilken gruppe mon??

/Henning.

Fra : Jan

Dato : 04-12-07 08:19

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> wrote in message
> [...]

> forstår det første gang, og dermed er din dreng og mange andre reelt ikke
> "opnåelige" for folkeskolen. Det er trist og ærgeligt, men ikke desto

Når folkeskolen ikke er gearet er der så ikke nogle der er interesseret i at
starte en folkeskole op til disse børn der jo ikke er mindre intelligente
fordi de ikke lære så godt efter de gammeldags undervisningsprincipper der
bruges i folkeskolen.

Altså lave en efterskole/ungdomsskole med undervisning efter principperne i
Plan B på tv2.

Med venlig hilsen
Jan

Fra : L. Carlsen

Dato : 02-10-07 19:03

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen bøger ( eller nettet ) hvor jeg kan finde hjælp til at hjælpe
> min søn med matematik i 9 kl

Hej Helle...
Du vil hurtigt kunne få svar på konkrete spørgsmål til opgaver - stil dem
her eller i dk.videnskab.
Hvis din søn gerne vil lære noget nu - så er det bare med at klø på - hvis
ikke ville jeg gøre som Henning skriver i en tråd... lad ham få fred, og
hjælp ham med at vælge en fornuftig fremtid.
-LC

Fra : gr[SLET]

Dato : 09-10-07 10:41

L. Carlsen wrote:

hvis
> ikke ville jeg gøre som Henning skriver i en tråd... lad ham få fred, og
> hjælp ham med at vælge en fornuftig fremtid.
> -LC

Det er godt nok nogle besynderlige holdninger der bliver banket afsted.
Er konsekvensen ikke at han lige så godt kan forlade skolen for en stund
og fordrive tiden som han nu har lyst?

Med hensyn til matematikken så vil det mest effektive være at drengen
bliver udstyret med noget computer algebra (fx Mathcad) og sætter sig
ind i det.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-10-07 11:33

"gr[SLET]" <"gr[SLET]"@udd.fredersem.dk> wrote in message
> L. Carlsen wrote:
> Med hensyn til matematikken så vil det mest effektive være at drengen
> bliver udstyret med noget computer algebra (fx Mathcad) og sætter sig ind
> i det.

http://klasser.endrupskolen.dk/enis/mathcad/elevarb.htm

Sikkert ikke nemt for en dreng, der ikke har lært matematikken og ikke kan
tøjle ligninger.

/Henning.

Fra : gr[SLET]

Dato : 13-10-07 01:25

Henning Sørensen wrote:

> http://klasser.endrupskolen.dk/enis/mathcad/elevarb.htm
>
> Sikkert ikke nemt for en dreng, der ikke har lært matematikken og ikke kan
> tøjle ligninger.

Jo, i hvert tilfælde nemmere end at skulle forsøge at vakle benløst
videre ud i matematik. Man giver bevægelseshæmmede hjælpemidler, så
naturligvis skal også give matematikhæmmede hjælpemidler.

Og bortset fra det så behøver han ikke at kaste sig ud i de løsninger
der ligger på den side med det samme. Måske er det værd at bemærke at de
løsninger er fra helt almindelige folkeskoleelever - men det er en anden
sag.

Fra : Jan

Dato : 04-12-07 08:20

> [...]
>
> Med hensyn til matematikken så vil det mest effektive være at drengen
> bliver udstyret med noget computer algebra (fx Mathcad) og sætter sig ind

Matematica er bedre, men hvem har lige 40000 til det ?

Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 04-12-07 17:02

Jan <bla@bla.dk> wrote:

> "gr[SLET]" <"gr[SLET]"@udd.fredersem.dk> wrote in message

> Matematica er bedre, men hvem har lige 40000 til det ?

Jeg fik nu min Mathematica noget billigere.

<http://www.wolfram.com/products/classroom/>

£215.

Jeg kan ikke finde prisen på studenterversionen, men ovenstående vesion
skulle ligger nær det Teacher's Edition som jeg har.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk