Flere børn i klasserne...
Fra : Zeki

Dato : 28-09-07 14:39

Jo flere, jo bedre. For der er intet der tyder på at det skader læringen med
for mange børn i klassen, snarere tværtimod.

Det mener Niels Egelund fra DPU (som jo nærmest har gjort det til en sport
at være efter folkeskolen det seneste års tid.)

Så lad os endelig som lærere stå alene med 45 elever som det også sker på
flere seminarier. Så skal I sgu dælme få kvalitet i undervisningen og kvikke
elever der lærer bedre, end hvis de f.eks kun havde været 19 i klassen!

Mvh
Zeki

Fra : Zeki

Dato : 28-09-07 14:43
Fra : Kim2000

Dato : 28-09-07 14:51

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flere seminarier. Så skal I sgu dælme få kvalitet i undervisningen og
> kvikke elever der lærer bedre, end hvis de f.eks kun havde været 19 i

Og for 10 år siden mente han det modsatte.Den mand er kendt for mene det som
politikerne mener han skal mene....

Fra : kjaer

Dato : 28-09-07 20:12

> [...]
> sker på flere seminarier. Så skal I sgu dælme få kvalitet i
> undervisningen og kvikke elever der lærer bedre, end hvis de f.eks

Der er altså fordele at se i det.. Måske kan læreren ikke nå at mobbe
enkelte ofre, hvis han får lidt mere at se til.
Lærerne er efterhånden den mest gammelkonservative faggruppe i landet. Intet
må ændres, intet må forsøges, ingen nye ideer.

Fra : Zeki

Dato : 29-09-07 07:23

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i en meddelelse

> Der er altså fordele at se i det.. Måske kan læreren ikke nå at mobbe
> enkelte ofre, hvis han får lidt mere at se til.

Og det var så den eneste fordel som du umiddelbart kunne se? At lærerne ikke
så kan "nå at mobbe enkelte ofre"? Kors, hvor useriøst!
Det siger da sig selv, at jo flere elever i en klasse, jo færre tid til det
enkelte barn. Hvordan fremmer det lige læringen hos den enkelte?

> Lærerne er efterhånden den mest gammelkonservative faggruppe i landet.
> Intet må ændres, intet må forsøges, ingen nye ideer.

Hvem siger det? Lærere er generelt meget omstillingsparate. Det er vi jo
nødt til. Der er ikke to arbejdsdage der er ens. Men vi finder os jo heller
ikke i alt, som f.eks at elevplaner bliver vedtaget hen over hovedet på os,
så vi dermed ender med ikke at få ejerskab til dem.

Mht til flere børn i klassen kan alle have en mening, men som der står i
artiklen: "Det er muligt, at forskerne er uenige om, hvad det betyder for
børnene, men spørg enhver lærer, der er de egentlige eksperter, hvordan det
er at undervise 28 elever. Ingen finder det hensigtsmæssigt med flere børn i
klassen"

Fra : kjaer

Dato : 29-09-07 08:49

> [...]
> Det siger da sig selv, at jo flere elever i en klasse, jo færre tid
> til det enkelte barn. Hvordan fremmer det lige læringen hos den
Det var jo det jeg skrev tidligere. Den enkelte får fred for mobberiet. Man
koncentrer sig bedre hvis der ikke er noget at være bange for, og hvis der
ikke er så mange pjattede hensyn at tag.

Fra : Zeki

Dato : 29-09-07 09:34

> Det var jo det jeg skrev tidligere. Den enkelte får fred for mobberiet.

Så jo mere en elev kan få "fred for læreren" jo mere lærer vedkommende?
Jamen, så lad os da fyre alle lærere og erstatte dem med fritidspædagoger
hvis eneste opgave er opsyn.

Gad vide hvor din mistillid til lærere kommer fra. Var du også én af dem der
følte dig mobbet af lærerne fordi du fik skæld ud for at komme for sent,
ikke at have lavet dine lektier, osv?

Fra : Wilstrup

Dato : 29-09-07 10:07

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i meddelelsen

> Gad vide hvor din mistillid til lærere kommer fra. Var du
> også én af dem der følte dig mobbet af lærerne fordi du fik
> skæld ud for at komme for sent, ikke at have lavet dine
> lektier, osv?

Åh, han taler om påstanden om lærermobning? Den påstand der
blev kolporteret af pressen som følge af en tåbelig person,
der mente at når elever ringede ind til børnetelefonen og
klagede over lærermobning, så var det sandt. Altså uden at
høre hvad det egentlig var for en slags "mobning" der var tale
om.

Læreren: Nu er du for 7.gang mødt for sent og kommer
uforberedt i skole - hvad skal vi dog stille op med dig?

Peter: øv, du mobber mig. Jeg ringer straks til avisen.

Den ønskede situation:

Læreren: Nå, lille Peter - du kommer for sent? jamen, det kan
jeg da godt forstå - du skal naturligvis have din nattesøvn,
så kom du bare et par timer for
sent i morgen - det er vigtigt at du får udsovet. Og kommer
du uforberedt? jamen, det skal du da have lov til -der er
andet i verden end skolen, så lad du bare være med at lave dit
hjemmearbejde - det er en uskik - du skal såmænd nok få 12
alligevel.

Ærlig talt. Kan man dog ikke få seriøsitet ind i Kjaer - eller
er det en håbløs opgave?

Fra : kjaer

Dato : 29-09-07 10:47

> [...]
> dem der følte dig mobbet af lærerne fordi du fik skæld ud for at
> komme for sent, ikke at have lavet dine lektier, osv?

Jeg har ikke mistillid til lærer i almindelighed, men det er tosset at
folkeskolen stadigvæk styres af nogen gamle 68ere. Det er et paradoks at de
der startede med at råbe "dont follow leaders" har udviklet sig til en flok
af konservative der afviser enhver forandring.
Måske næres min mistillid af erfaringer med de lærer der har en aversion mod
intelligente elever.

Fra : Wilstrup

Dato : 29-09-07 11:17

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i meddelelsen
> [...]
> paradoks at de > der startede med at råbe "dont follow
> leaders" har udviklet sig til en flok af konservative der

hvor har du dog det fra? har du nogen dokumentation for din
påstand eller er det dine sædvanlige fordomme, der træder frem
her? Kender du samtlige 60.000 lærere i den danske folkeskole?
Kender du til samtlige skoler her i landet? hvis ikke, hvordan
kan du så udtale dig på et så løst grundlag?

Hvis vi alene bliver ved dine påstande om '68'ere - så holder
den jo ikke en meter. De '68ere du omtaler vil jo i dag- alt
andet lige - være gået på pension eller være nær ved, at de
ikke spiller nogen særlig rolle. Hvis du virkelig tror at de
styrer skolevæsenet, så er du langt ude.

En lærer, der fx blev lærer som 22 årig i 1968 vil i dag 2007
være omkring de 61 - en alder hvor de fleste er gået eller
står for at gå på pension.
Dit vås med '68'erne er altså en tom floskel, som blot er et
forsøg på at defamere en hel stand på et yderst løsagtigt
grundlag.

> Måske næres min mistillid af erfaringer med de lærer der har
> en aversion mod intelligente elever.

Intelligente elever? ROTFLMAO! Du tænker da ikke på dig selv,
vel? Vi har naturligvis ikke nogen aversion mod de
intelligente elever, der findes - men vi har da noget imod at
disse intelligente elever (mis-)bruger deres intelligens til
at spille "Karl Smart" over for lærere og elever. Det er dem,
som hele tiden forsøger at støbe kuglerne og lade andre fyre
dem af. En "Karl Smart" er en type, der får at vide at han
skal komme i skole med sit pennalhus, hvorefter klovnen så
kommer i skole med sit pennalhus, men uden indhold for "det
sagde du jo ikke, jeg skulle" (naturligvis for at provokere) -
det er dem, der yder minimalt, men kræver maksimalt - altså
elever, jeg vil kalde underydere.

De fleste intelligente elever, jeg har haft med at gøre, er
helt fine, idet de har valgt at bruge deres intelligens
konstruktivt, medens de øvrige - også ligeså intelligente
individer - har valgt at bruge deres intelligens i
tåbelighedens og mobberiets tjeneste.

At du har aversion mod lærerne vises tydeligt i dine
skriblerier - der er kun brok og beklagelser i dine indlæg,
personudfald og useriøse skriverier.

Desværre opnår du på den måde ikke andet end at få tørt på,
især når du udtaler dig om ting, du intet kendskab har til.

Fra : kjaer

Dato : 29-09-07 11:48

> [...]
> grundlag.

> Intelligente elever? ROTFLMAO! Du tænker da ikke på dig selv,
Nej, jeg tænkte faktisk på mine børn.

Fra : Zeki

Dato : 29-09-07 11:35

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke mistillid til lærer i almindelighed

Skrev du ikke lige at "Lærerne er efterhånden den mest gammelkonservative
faggruppe i landet", hvorefter du fyrer den ene usaglige salve af efter den
anden?

Hvad er en "god lærer" for dig?

> har udviklet sig til en flok af konservative der afviser enhver
> forandring.

Det er jo noget decideret sludder. På den skole hvor jeg arbejder har vi
f.eks generelt taget imod den nye karakterskala positivt. Vi er også
generelt positive over for idéen om elevplaner (dog ikke måden hvorpå man
ønsker dem indført). Vi er desuden ovenud lykkelige for at arbejde i
selvstyrende team - endnu et "nyt" tiltag. Og tænk dig - den skole hvor jeg
arbejder - ligger endda i én af de mest konservative kommuner i landet,
nemlig Gentofte.

Så det du skriver er altså baseret på de rene fordomme og formodninger, som
slet ikke har rod i den virkelighed som mange lærere kender til.

Dermed ikke sagt at du ikke vil kunne finde en håndfuld konservative
brokkehoveder som afviser enhver forandring hvis du leder. De er naturligvis
derude et eller andet sted blandt alle de positivt indstillede lærere som er
glade for deres job.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-07 12:24

> [...]
> flok af konservative der afviser enhver forandring.
> Måske næres min mistillid af erfaringer med de lærer der har en aversion

Du er helt på gale veje, kære ven.
Du bør være opmærksom på, at der skam stradig existerer lærerer, der er fra
før 68-generationen, som det jo er så moderne at skælde ud på.

Vi er skam nogle i live endnu, der for det første selv, i efterkrigsårene
har prøvet at være elever i sådanne store klasser, som idioten fra DPU nu
advokerer for.
Og derfor ved vi, at det ikke var hensigtmæssigt.
Og ganske givet, helt uberettiget, sendte en del elever over i den dengang
existerende "fri mellem", skønt de, om de havde haft mere læreropmærksomhed,
nok kunne have klaret examensmellemskolen.

I vore dage, med for store klasser, lander de i forskellige kasser med
specialtilbud og lignende.

Endvidere har vi gamle jo også indimellem været udsat for at skulle
undervise i uforsvarligt store klasser.
Og ved derfor, at det, omtalte idiot fra DPU nu fremfører, ganske enkelt må
have som baggrund, at han netop, som jeg omtaler ham,, er idiot, eller også
er ludderkarl for regeringens regnedrenge.

Hverken fagligt eller erfaringsmæssigt belæg er han i besiddelse af.

Jeg beklager derfor at måtte sige til dig, at du bør revidere dine ideer,
for opfattelser kan der næppe være tale om, ikke så lidt.

MVH
Egon

Fra : Wilstrup

Dato : 29-09-07 10:02

> [...]
> koncentrer sig bedre hvis der ikke er noget at være bange
> for, og hvis der ikke er så mange pjattede hensyn at tag.

Hvad er det for et "mobberi" du taler om her? Hvordan bevirker
flere i klassen at der er færre der bliver mobbet?

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-07 10:14

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> "kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i meddelelsen
> for mobberiet. Man
>
> Hvad er det for et "mobberi" du taler om her? Hvordan bevirker flere i
> klassen at der er færre der bliver mobbet?

Det må vel være noget med at så er der en chance for at ham den tykke med
hinkesten og bumser bliver drillet istedet for en selv og læreren opdager
det sikkert ikke. Denne har mere end travlt med at overleve timen og så
komme videre.

Fra : Wilstrup

Dato : 29-09-07 10:01

> [...]
> lærer, der er de egentlige eksperter, hvordan det er at
> undervise 28 elever. Ingen finder det hensigtsmæssigt med

Jeg underviser en 10.klasse i engelsk - den består af 37
elever - at give dem blot en tilnærmelsesvis undervisning i
faget, der matcher kravene til afgangsprøven på dette
klassetrin, er simpelthen ikke muligt. I 10.klasse kan man
have lige så mange elever man ønsker.

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-07 10:17

> [...]
> afgangsprøven på dette klassetrin, er simpelthen ikke muligt. I 10.klasse
> kan man have lige så mange elever man ønsker.

Da jeg gik på handelsskolen i 91 startede vores lærer med at meddele os 36
elever, at han noterede hver morgen at vi var mødt uanset om vi var mødt
eller ej, så dem der ikke gad hans undervisning forventede han blev væk.
Dagen efter var der 15, efterhånden som vi kom nærmere eksamen kom der lidt
flere. Jeg tror jeg ville bruge samme metode hvis jeg blev sat til at
undervise 37 elever og så ellers skide højt og flot på skoleloven.
mvh
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-07 12:28

> [...]
> afgangsprøven på dette klassetrin, er simpelthen ikke muligt. I 10.klasse
> kan man have lige så mange elever man ønsker.

37?
Forhåbentlig en slåfejl, eller er det virkelig sandt?
I så fald må det dog være noget af et mareridt, at "undervise" i en sådan
klasse.

MVH
Egon

Fra : Ole Helms

Dato : 29-09-07 08:34

On Fri, 28 Sep 2007 15:38:31 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev:

>Jo flere, jo bedre. For der er intet der tyder på at det skader læringen med
>for mange børn i klassen, snarere tværtimod.

Så er forelæsninger i specialundervisningen nærmest et uomgængeligt
krav.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : mr

Dato : 29-09-07 12:06

> [...]
> flere seminarier. Så skal I sgu dælme få kvalitet i undervisningen og
> kvikke elever der lærer bedre, end hvis de f.eks kun havde været 19 i

Overdrivelse fremmer ikke altid forståelsen.
Artiklen handler (imho) mere om det fornuftige i at fastholde
klassestørrelser på 10 på små skoler. Der hentydes ikke til fordele ved 45
elever kontra 19.
Kunne vi prøve at holde os til emnet?
Der har været usaglige bemærkninger om 68´ere mobning som er OT. Hold
hovedet koldt og diskuter emnet.

vn
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-07 12:13

> [...]
>
> Det mener Niels Egelund fra DPU (som jo nærmest har gjort det til en sport
> at være efter folkeskolen det seneste års tid.)

Den mand har altid været et opportunistisk vrøvlehoved, man ikke bør tage
alvorlig.

Han burde sandes et par år i erhvervspraktik.

MVH
Egon

Fra : kjaer

Dato : 29-09-07 14:32

> [...]
> tage alvorlig.
>
> Han burde sandes et par år i erhvervspraktik.

Eller slåes oven i hovedet indtil han holder op med at få nye ideer, det
skal vi nemlig ikke have noget af i folkeskolen. Er det ikke det du mener?

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-07 14:41

> Eller slåes oven i hovedet indtil han holder op med at få nye ideer, det
> skal vi nemlig ikke have noget af i folkeskolen. Er det ikke det du mener?

Absolut ikke.
Hvor kan du komme på den tanke?

Næ, når jeg siger, som jeg gør, er det fordi den mand helt enkelt er
rablende skør.
Og når nu diverse mennesker, der kan bruge hans udgydelser i deres politiske
verdensbillede, tager ham til indtægt, er det lige så dumt, som hvis man
fulgte en dameskrædders anvisninger angående hvorledes man skal bygge den
eventuelt kommende Fehmernbro.
Da ville man nok hellere rådfører sig med en flok ingeniører?
Ikke sandt?

Hvorfor da ikke i skolespørgsmål rådfører sig med de på området værende
experter, nemlig lærerne?

Egon

Fra : kjaer

Dato : 29-09-07 14:52

> [...]
> Ikke sandt?
>
> Hvorfor da ikke i skolespørgsmål rådfører sig med de på området

I alle fag kommer nye ideer ude fra. Når kunderne stiller krav til en
håndværker om at få det på en bestemt måde, så må han løse problemet så
kunden bliver tilfreds. Så kommer fagligheden ham til gode, så alle bliver
tilfredse. Problemet i folkeskolen er, at lærerne ikke forsøger at leve op
til de krav som forældrene (kunden) stiller. De mener åbenbart ikke, at
danske forældre har forstand på at stille krav.

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-07 15:01

> [...]
> til de krav som forældrene (kunden) stiller. De mener åbenbart ikke, at
> danske forældre har forstand på at stille krav.

Morsomt nok, så er over 90% (jævnfør DLFs undersøgelse) af forældre med barn
i folkeskolen tilfredse eller særdeles tilfredse med deres folkeskole,
tilgengæld er der på landsplan - altså når alle tælles med, kun knap 50%
tilfredshed eller særdeles tilfredshed. Hovsa, kunne det tænkes at alle
brokkerøvene rent faktisk ikke har noget som helst med folkeskolen at gøre,
men mener at vide et eller andet?
mvh
Kim

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-07 21:11

> [...]
> tænkes at alle brokkerøvene rent faktisk ikke har noget som helst med
> folkeskolen at gøre, men mener at vide et eller andet?

Hov! Der kom modspil, så skynder man sig at klappe i. Det er også unfair at
lærere blander sig en i debat om skolen, det er ikke til at have sine
fordomme i fred når det sker....

mvh
Kim

Fra : kjaer

Dato : 29-09-07 22:12

> [...]
> unfair at lærere blander sig en i debat om skolen, det er ikke til at
> have sine fordomme i fred når det sker....

Når DLF undersøger sig selv, så passer det som fod i hose med det resultat
man ønskede.

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-07 22:37

> Når DLF undersøger sig selv, så passer det som fod i hose med det
> resultat man ønskede.
"Underligt nok" hører jeg ikke samme kritik når arbejdsgiveren KL laver en
undersøgelse der passer med det du tror du ved er rigtigt

Fra : Wilstrup

Dato : 30-09-07 08:04

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i meddelelsen

> Når DLF undersøger sig selv, så passer det som fod i hose
> med det resultat man ønskede.

akkurat som når KL laver en undersøgelse, som passer som fod i
hose med det resultat du ønsker -

Bortset fra dette, så er det ikke alle undersøgelser om
forældretilfredshed med folkeskolen, som DLF står bag.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 02-10-07 08:23

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]
>
> Bortset fra dette, så er det ikke alle undersøgelser om
> forældretilfredshed med folkeskolen, som DLF står bag.

Men iøvrigt temmeligt upraktisk for DLF (eller rettere lærerne) hvis
tilfældet er, at 90% af alle "aktive" forældre, der i denne gruppe jævnligt
kaldes "uprofessionelle voksne", er ude af trit med lærernes opfattelse af
folkeskolen.

Som korrekt anført kan der nemt laves undersøgelser, der "beviser" lige
præcis hvad man har lyst til, og spørgsmålet er hvad DLF har haft lyst til
at "bevise" i dette tilfælde..?

/Henning.

Fra : Kim2000

Dato : 02-10-07 14:01

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> præcis hvad man har lyst til, og spørgsmålet er hvad DLF har haft lyst til

Det man har til formål er vel at vise at dem der er tæt på folkeskolen rent
faktisk ikke er utilfredse. Hvis du fx ringer til min bror, så vil hans
viden om folkeskolen være bygget på den viden han selv havde da han gik i
skole - det er tyve år siden. Der er sket rigtig meget siden da.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 02-10-07 14:31

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> [...]
> hans viden om folkeskolen være bygget på den viden han selv havde da han
> gik i skole - det er tyve år siden. Der er sket rigtig meget siden da.

Hmmm - altså opbakning til den folkeskole, der tuder os forældre ørene fulde
af at vi ikke har forstand på at bedømme folkeskolen.
Hvad er da formålet med al den opbakning til selvsamme folkeskole, som
lærerne er så trætte af ikke leverer mulighed for ordentlig undervisning?

Ikke om jeg forstår DLF..!

/Henning.

Fra : kjaer

Dato : 02-10-07 20:16

> [...]
> min bror, så vil hans viden om folkeskolen være bygget på den viden
> han selv havde da han gik i skole - det er tyve år siden. Der er sket

Der har været mange demonstrationer mod de forskellige undervisningsministre
de sidste tyve år. Men har det ført til forbedringer? Jeg tror efterhånden
at grunden til at lærerjobbet er blevet lavstatus i danmark skyldes disse
demonstrationer. Nogen gange får jeg mistanke om at deltagerne ikke ved hvad
der står på skiltene, at de bare møder op, som til andre fester.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 03-10-07 07:40

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> wrote in message
> [...]
> lavstatus i danmark skyldes disse demonstrationer. Nogen gange får jeg
> mistanke om at deltagerne ikke ved hvad der står på skiltene, at de bare

Hvordan får du demonstrationer koblet sammen med skolelærere ?
Skolelærerne glimrer da netop ved sit fravær - er det dét du mener?

/Henning.

Fra : Zeki

Dato : 29-09-07 15:14

> [...]
> krav som forældrene (kunden) stiller. De mener åbenbart ikke, at danske
> forældre har forstand på at stille krav.

Du tager - igen - fejl. I loven står der f.eks at elevens tilegnelse af
kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer skal ske som
samarbejde mellem lærere og forældre, så den med at forældre er en "kunde"
der på en eller anden måde "shopper" og hvor læreren er den der langer en
vare over disken, er en tankegang der typisk kommer fra folk uden noget som
helst indblik i hvordan folkeskolen fungerer.

Du har i denne tråd forsøgt at kloge dig rigeligt på ting du - ret
tydeligt - ikke har en bjælde forstand på. Måske bør du derfor for fremtiden
indlede dine sætninger med "Jeg tror...." fremfor at fremture med påstande
som du mener er fakta.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 11:32

> [...]
> kunden bliver tilfreds. Så kommer fagligheden ham til gode, så alle bliver

Nogenlunde enig.
Men du overvurderer "kundens krav til en bestemt måde".
Det er en overmåde ringe håndværker, eller fagmand, der ubetinget følger
kundens ønsker i den retning.
Fagligheden sætter grænser for kundens flyvske ideers realisering.
Men det er jo nok det, du mener.

Problemet i folkeskolen er, at lærerne ikke forsøger at leve op Og
> til de krav som forældrene (kunden) stiller. De mener åbenbart ikke, at
> danske forældre har forstand på at stille krav.

Hvorfor kan det dog være tilfældet, at i håndværkerspørgsmål kan man indse
at håndværkeren sansynligvis ved bedst, men at det samme ikke gælder overfor
lærernes faglighed?

Kan du ikke se, at du argumenterer udfra forskellig opfattelse af nøjagtig
det samme?

Der er helt enkelt tale om, at kunder, forældrer, kloger sig på noget, de
dybest set ikke har mere end overfladisk forstand på.
Desværre gælder det samme for mange politikere.
Og så Egelund, naturligvis.

Egon

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-09-07 14:39

Egon Stich wrote:

> Men du overvurderer "kundens krav til en bestemt måde".
> Det er en overmåde ringe håndværker, eller fagmand, der ubetinget
> følger kundens ønsker i den retning

Håndværk er eksakt, en given konstrukstion skal udføres vha bestemte metoder
for at være være udført forsvarligt og fagligt korrekt (vinkler, dimensioner
på tømmer etc)
..
> Fagligheden sætter grænser for kundens flyvske ideers realisering.
> Men det er jo nok det, du mener.

Egentlig ikke
Det burde være muligt at udføre en pyramide der vender på hovedet :)

> Hvorfor kan det dog være tilfældet, at i håndværkerspørgsmål kan man
> indse at håndværkeren sansynligvis ved bedst, men at det samme ikke
> gælder overfor lærernes faglighed?

Fordi pædagogik handler om principper ikke om bestemte metoder der kan
genbruges ved hver ny opgave
Mht læreren går fagligheden mere på indsigt i palletten af principper end en
viden om hvordan man laver en præcis ret vinkel

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Wilstrup

Dato : 30-09-07 14:56

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Mht læreren går fagligheden mere på indsigt i palletten af
> principper end en > viden om hvordan man laver en præcis ret

Desuden handler undervisning om mennesker og ikke om ting. Man
kan godt lade et stykke træ, der skal forarbejdes vente i
årevis, hvis det er nødvendigt, medens man ikke kan lade et
barn vente hvis det skal lære at læse inden for en overskuelig
tid.

Desuden er børn ikke ens -og derfor kan man ikke regne med at
den metode, der gælder for et barn, også vil gælde for et
andet barn.

Men det er korrekt at der er nogle der har ment at en lærer er
en slags håndværker, der blot skal have lært "håndværket"
lærergerning for at kunne udføre sit arbejde - og dette
håndværk er lært på seminariet en gang for alle.

Men sådan fungerer mennesker ikke. Og desuden er kravene
anderledes til en lærer i dag end i "gamle dage", samt er
kravene til fagenes indhold er også ændret.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 17:30

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> .
>>
> Egentlig ikke
> Det burde være muligt at udføre en pyramide der vender på hovedet :)

Mærkeligt exempel.
Er du selv håndværker?
Næppe.

> [...]
> Mht læreren går fagligheden mere på indsigt i palletten af principper end
> en viden om hvordan man laver en præcis ret vinkel

Aha--
Og du tror ikke, at en lærer netop ganske godt ved dette, samt har betydelig
større viden om, hvorledes de pædagogiske værktøjer anvendes i praksis, end
du?

Analogien til håndværkerexemplet er stadig godt.

At du ikke kan se det, er blot kedeligt.

Egon

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-09-07 21:30

Egon Stich wrote:

> Er du selv håndværker?
> Næppe.

Jeg er faglært maskinarbejder og har arbejdet indenfor faget i 25 år
Jeg har siden taget en kortere videregående uddannnelse med et gennemsnit på
knap 11

I dag arbejder jeg med design/implementering af kundespecifikke it-løsninger
indenfor lager/industri
En ting har jeg lært er at ikke to løsninger er ens, selvom principperne
ikke afviger væsenligt
Jeg kan ikke på forhånd designe en løsning uden at kende behov, arbejdsgange
og brugere

> Og du tror ikke, at en lærer netop ganske godt ved dette, samt har
> betydelig større viden om, hvorledes de pædagogiske værktøjer
> anvendes i praksis, end du?

Kan du forhånd afgøre hvilken undervisningsform der er den bedste ud fra en
beskrivelse af flok elever?
Vil alle lærere benytte sig af eksakt den samme metode?
Bliver man nødt til at justere som undervisningen skrider frem?

> Analogien til håndværkerexemplet er stadig godt.

Skal man bygge en stålkonstruktion så dimensionere man materialer og laver
arbejdstegning på forhånd ud fra en beskrivelse/skitse - ved bygning af
konstruktionen følges tegningen til punkt og prikke
Normalt vil man se at dimensioner etc ikke afviger væsentligt fra
konstruktør til konstruktør

> At du ikke kan se det, er blot kedeligt.

At du ikke forstår at mennesker er vidt forskellige er jo knap så godt

Er du seminarieuddannet folkeskolelærer?
Måske - men dit karaktergennemsnit har sikkert været under middel

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-07 10:53

> [...]
> Vil alle lærere benytte sig af eksakt den samme metode?
> Bliver man nødt til at justere som undervisningen skrider frem?

Udfra den måde, du stiller spørgsmålene på, formoder jeg, du godt kender
svarene.
Det samme gør alle lærere.
Det der er så væmmeligt, er at en masse mennesker, hvoraf nogle er forældre,
ganske ser bort fra disse ting, og alene henholder sig til myter, rygter og
politisk begrundede påstande.

Som exempelvis denne, at "det skulle være fordelagtigt med så mange børn som
muligt i klasserne".

Det er jo en opfattelse, der er lige så tåbelig som hvis en eller anden
forlangte, at du skulle kunne få samme flow ud af en drejebænk som ud af en
revolverbænk.

Egon

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-07 14:41

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i en meddelelse

> Eller slåes oven i hovedet indtil han holder op med at få nye ideer, det
> skal vi nemlig ikke have noget af i folkeskolen. Er det ikke det du mener?

Næh, i 1999 gik Egelund ind for at bevare landsbyskolerne, i 2004 var
landsbyskolerne et problem for fagligheden, i 2007 kom det frem at
landsbyskolernes karaktergennemsnit faktisk var bedre end storbyskolerne
(Nordjyske 9. september), så nu finder man så en anden grund til at nedlægge
dem, nu er det økonomien og LÆRERENES faglige udvikling.

Jeg kan uden problemer skrive en rapport, der fremviser det er en fordel at
nedlægge landsbyskoler, jeg kan sagtens skrive en rapport om det modsatte.
Egelund starter med at høre hvad arbejdsgiveren godt kunne tænke sig at
høre, derefter udarbejdes rapporten. Det der er interessant ved Egelunds
håbløse rapporter og analyser er alt det der bliver undlagt.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-07 16:13

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
>
> Det mener Niels Egelund fra DPU (som jo nærmest har gjort det til en sport
> at være efter folkeskolen det seneste års tid.)

Jeg har tidligere set ham give udtryk for et ønske om, at børnene samles
på tværs af klasserne for at modtage samlet undervisning. Forelæsninger
i aulaen, noget der fungerer dårligt på universitetet, som vil fungere
ekstremt dårligt i gymnasieskolen - og som ville være en katastrofe i
folkeskolen.

Har den mand nogensinde stået med en klasse? Eller er han ren
teoretiker?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 29-09-07 16:35

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> Har den mand nogensinde stået med en klasse? Eller er han
ren
> teoretiker?

Han har arbejdet 1 år i en privat skole - siden har han
uddannet sig til pilot og derpå på universitetet i psykologi.
Altså ren teoretiker.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-07 17:27

> [...]

> Han har arbejdet 1 år i en privat skole - siden har han
> uddannet sig til pilot og derpå på universitetet i psykologi.

Kort sagt: jeg har mere praktisk erfaring med at undervise i
folkeskolen, end han har ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 29-09-07 17:45

> Kort sagt: jeg har mere praktisk erfaring med at undervise i
> folkeskolen, end han har ...

præcis! Han har dog en læreruddannelse bag sig, så vidt jeg
husker.

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-07 17:56

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> præcis! Han har dog en læreruddannelse bag sig, så vidt jeg husker.

Det har jo heller ikke ret meget med folkeskolen at gøre

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-07 18:06

<http://www.dpu.dk/site.aspx?p=5290&init=egelund&msnr=5&lang=da>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : mr

Dato : 02-10-07 19:12

> [...]
> flere seminarier. Så skal I sgu dælme få kvalitet i undervisningen og
> kvikke elever der lærer bedre, end hvis de f.eks kun havde været 19 i

Ingen der har lyst til at debattere emnet seriøst?

Fra : kjaer

Dato : 02-10-07 20:36

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen der har lyst til at debattere emnet seriøst?

I artiklen tales der om to lærer per klasse, som til gengæld er større.
Hvorfor skal den artikel forvanskes sådan? Det er da ikke seriøs debat, som
du efterlyser.

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-07 13:08

> I artiklen tales der om to lærer per klasse, som til gengæld er større.
> Hvorfor skal den artikel forvanskes sådan? Det er da ikke seriøs debat,
> som du efterlyser.

Den manglende seriøsitet kan alene tilskrives Egelund.
Det han udtaler, er alene sin egen helt personlige mening, som tager
udgangspunkt i økonomi, samt en "smart" måde at løse problemet med
lærermangel på.
Der findes vidst ikke en eneste undersøgelse noget sted, der på ringest måde
underbygger hans private opfattelse.
En opfattelse, man med god grund kan tillægge opportunistiske motiver.

At tage den mand alvorligt, kan på det bestemteste frarådes.

Egon

Fra : mr

Dato : 04-10-07 07:38

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En opfattelse, man med god grund kan tillægge opportunistiske motiver.
>
> At tage den mand alvorligt, kan på det bestemteste frarådes.

10 elever i en klasse er altså under alle omstændigheder bedre end 20?

Fra : kjaer

Dato : 04-10-07 08:42

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> 10 elever i en klasse er altså under alle omstændigheder bedre end 20?

Hvem er det bedre for?

Fra : mr

Dato : 04-10-07 15:17

> Hvem er det bedre for?
eleverne, undervisningen, indlæring. Var det ikke det artiklen handlede om?
Handler det her kun om Egelund, og hvor dum han er?

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 15:46

"mr" <mr@_.dk> skrev i en meddelelse

> "kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i en meddelelse

> eleverne, undervisningen, indlæring. Var det ikke det artiklen handlede
> om?
> Handler det her kun om Egelund, og hvor dum han er?

Naturligvis.
For der findse jo næppe nogen tænkende mennesker, der ikke umiddelbart kan
forstå, at de elevantal han gør sig til talsmand for, er ganske tåbelige.
Og en argumentation for hans opfattelse, mangler jo ganske.
Vel - jeg må hellere sige: Rimelig og dokumenteret argumentation.

Egon

Fra : kjaer

Dato : 04-10-07 20:31

> [...]
> er ganske tåbelige. Og en argumentation for hans opfattelse, mangler
> jo ganske. Vel - jeg må hellere sige: Rimelig og dokumenteret

Du kan ikke være bekendt at sige det på den måde, medmindre du tager dig tid
til at læse artiklen. Han foreslår to eller flere lærer per klasse og så
selvfølgelig et højere elev antal. En sidegevinst ved det ville jo være, at
det bliver svært for en lærer at mobbe enkelte elever.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-07 11:04

> [...]
> så selvfølgelig et højere elev antal. En sidegevinst ved det ville jo
> være, at det bliver svært for en lærer at mobbe enkelte elever.

Jeg har skam læst artiklen.

Hans alibi med 2 lærere i klassen, er jo alene fremkommet af økonomiske
årsager.
Følger man hans tankerække, er der jo heller intet i vejen for at indrette
en skole med et eneste lokale, hvor alle er samlede.
Med tilhørende antal lærere, naturligvis.
Hvilket jo åbenlyst ville være vanvid.

Kendetegnende for hans type af mennesker, er det, at de til enhver tid er
leveringsdygtige i vanvittige forslag, uden nogen fagmæssig tyngde, med til
gengæld skræddersyede til at vinde politikernes accept.

Dette er hans ærinde.
At fremme sin karriere, uanset hvad.
Faglighed og saglighed enten har han ikke, eller han er villig til, for
betaling naturligvis, at se bort fra sådant.

Din bemærkning om mobberi fra lærerside, er faktisk ikke værd at kommentere.

Egon

Fra : kjaer

Dato : 05-10-07 20:28

> [...]
> indrette en skole med et eneste lokale, hvor alle er samlede.
> Med tilhørende antal lærere, naturligvis.

Men det har han jo heller ikke foreslået, i så fald er det en anden artikel
du har læst. Hvis jeg foreslår dig at flytte sydpå, vil du så svare "jeg
skal fandengalemig ikke bo på sydpolen". Hvorfor overdriver du hans forslag
sådan?

> [...]
> for betaling naturligvis, at se bort fra sådant.
>
> Din bemærkning om mobberi fra lærerside, er faktisk ikke værd at

Det er et meget vigtigt emne!

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-07 10:34

> [...]
> artikel du har læst. Hvis jeg foreslår dig at flytte sydpå, vil du så
> svare "jeg skal fandengalemig ikke bo på sydpolen". Hvorfor overdriver du

Fordi man ofte kan gennemskue en argumentation ved at drive påstanden ud
over kanten.
Men vær ikke i tvuiovl om, at bliver det politisk opportunt for manden, gør
han såmænd også det.

> Det er et meget vigtigt emne!

Det ville det være, om der fandtes fornuftigt belæg for, at det skulle finde
sted.
Hvilket jeg vil benægte.
Selvjustitsen på sådanne områder er faktisk ganske stor, således at skulle
en enkelt uegnet lærer bedrive sådant, ville sammes forbliven på stedet
sikkert være af kort varighed.

Egon

Fra : kjaer

Dato : 07-10-07 12:10

> [...]
> skulle en enkelt uegnet lærer bedrive sådant, ville sammes forbliven
> på stedet sikkert være af kort varighed.

Det er kun i romanen at lektor Blomme bliver myrdet. I virkelighedens verden
går de rundt som agtværdige mennesker. Prøv at læse en bog af Hans Edvard
Nørregård-Nielsen, jeg tro den hedder 'Riber Ret', han er da en troværdig
mand. Problemet findes!

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-07 09:11

> [...]
> verden går de rundt som agtværdige mennesker. Prøv at læse en bog af Hans
> Edvard Nørregård-Nielsen, jeg tro den hedder 'Riber Ret', han er da en

Det jeg kan konstatere, er at jeg gennem 20 års virke ikke har oplevet det.

Men man kan godt bilde mig ind, at det måske har kunnet forekomme i "Gamle
dage".

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 15:42

"mr" <mr@_.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> 10 elever i en klasse er altså under alle omstændigheder bedre end 20?

Absolut.
Men det er jo et noget større antal manden gør sig til talsmand for.

MVH
Egon

Fra : mr

Dato : 05-10-07 19:29

> Absolut.
> Men det er jo et noget større antal manden gør sig til talsmand for.
>
> MVH
> Egon

er 10 bedre end 25?
1 lærer til 10 elever kontra 2 lærere til 25 elever?
Er verden kun sort/hvid? Er der fordele og ulemper ved små og store klasser.
Kan man udnytte disse fordele til at gøre små skoler (klasser) bedre - store
skoler (klasser) bedre?

Man kan finde undersøgelser der underbygger hvad som helst. Hvis man ikke
engang gider sætte sig ind i hvad artiklen handler om behøver man ikke
kommentere den. Det er ikke nok at være imod, blot fordi man ikke bryder sig
om Egelund.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-07 10:30

> [...]
> engang gider sætte sig ind i hvad artiklen handler om behøver man ikke
> kommentere den. Det er ikke nok at være imod, blot fordi man ikke bryder

Du påpeger det jo selv.
Virkeligheden er blot endnu værre.
Der findes ingen undersøgelser, der underbygger mandens påstande.
Han udtaler sig alene på eget tankespind.
Når hertil lægges, at han praktisk taget ingen erfaring har som lærer,
bliver sagen helt grotesk.

Synet på "den ideelle klassestørrelse" er helt subjektivt.

Hvorfor det reelt alene er lærernes erfaringer gennem tiderne, der kan tages
som udgangspunkt.
Og jeg tvivler stærkt på, at du, eller andre, kan finde ret mange lærere,
der falder for fjolsets populistiske påstande.

Egon

Fra : mr

Dato : 07-10-07 15:37

> [...]
> Og jeg tvivler stærkt på, at du, eller andre, kan finde ret mange lærere,
> der falder for fjolsets populistiske påstande.

og lærernes erfaringer er på ingen måde utvetydige. Hvis man kunne
abstrahere fra sine fordomme mod Egelund (berettigede eller ej) kunne man
måske komme videre og finde ud af hvad der kan komme til at fungere. Både i
store klasser og i mindre.
Men kan man kun diskutere Egelund kan alle ligeså godt blive stående. Ingen
forandring til hverken det bedre eller det dårligere.
Hvis du nu skulle glemme alt om Egelund, hvad er så din personlige holdning?

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-07 09:07

> [...]
> Ingen forandring til hverken det bedre eller det dårligere.
> Hvis du nu skulle glemme alt om Egelund, hvad er så din personlige

Det er jo faktisk min personlige holdning, er ligger til grund for min
kritik af E.

I mange år har "man" forfægtet en såkaldt "rummelighed" i skolerne.
Plads til alle osv.
Og naturligvis skal der være det.
Problemet ved disse hurraord har blot altid været, at "man" aldrig har været
villig til at betale, hvad det koster.
Man kan godt have klasser, der spænder lige fra tumpen til geniet.
Differentiering, og man kender sangen.

Alle disse fine principper kan bare ikke fastholdes, om klasserne bliver for
store.
Og det har de såmænd i årevis været.

Nu vil man lave dem endnu større.
Og sætte flere lærerer i klasserne.

Hvad man hermed reelt laver, er en elendig parodi på gamle tiders delte
system.
Og naturligvis af økonomiske årsager, samt naturligvis i en "hemmelig
erkendelse" af at "man" har taget fejl, ved at afskaffe delingen.
For naturligvis kommer man længst med klasser, hvor eleverne har nogenlunde
samme niveau.
Men blot ikke vil indrømme dette
Af ideologiske årsager, der intet har med faglighed at gøre.

Taberne bliver først børnene.
Dernæst lærerne.
Og Klaphattene kan fremstå som "dem med løsningerne".

Forældre med fornuft, har derfor forlængst fundet sig en friskole til
poderne.

MVH
Egon

Fra : mr

Dato : 08-10-07 14:24

> [...]
> Og Klaphattene kan fremstå som "dem med løsningerne".
>
> Forældre med fornuft, har derfor forlængst fundet sig en friskole til

Nå ja, delt skole og rummelighed kan vi altid blive uenige om. Dit postulat
om forældre der endnu ikke har fundet sig en friskole er uden fornuft, gider
jeg ikke engang ta alvorligt. Det er ren plat.

Fra : Wilstrup

Dato : 08-10-07 11:02

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> dårligere.
> Hvis du nu skulle glemme alt om Egelund, hvad er så din

Det afhænger af hvad man skal undervise i. Jég har p.t. en
10.klasse i engelsk - der er 37 elever - det er fuldkommen
meningsløst at regne med at de kan lære ret meget engelsk på
den måde - på 45 minutter af en lektion, kommer hver enkelte
elev kun sparsomt til orde, og når man så også skal give
karakterer i faget, så er det fuldkommen tilfældigt, hvad
eleven så får -man kan næppe nå at overhøre alle elever hver
eneste lektion for at finde elevens standpunkt på "retfærdig"
vis.

I andre fag, der ikke er karaktergivende, kunne man godt tænke
sig at man kunne undervise flere, men igen afhænger det af
mange faktorer: elevernes undervisningsparathed, lærernes
kompetencer, klasselokalernes indretning, de eksisterende
materialer etc.

Som lærer bliver der derfor sjældent tale om at hun
underviser - hun forelæser i stedet for, og det er ikke særlig
hensigtsmæssigt, uanset hvilken lærer, der er tale om. I hvert
fald ikke i længere tid.

Så summa summarum: der er ikke belæg for - hos Egelund eller
nogen som helst anden -at undervisningen bliver bedre ved
store klasser som noget der kan benyttes som en generel
målestok.

Fra : mr

Dato : 08-10-07 14:20

> [...]
> helst anden -at undervisningen bliver bedre ved store klasser som noget
> der kan benyttes som en generel målestok.
Nu kom der da noget konkret!
37 elever i 10. klasse er helt hen i vejret, det kan vi sagtens blive enige
om.
Men hvis vi afgrænsede os til 10 eller .. lad os sige 24. Er det så muligt
med 2 lærere i en klasse med 24 elever at lave samme gode undervisning som i
en klasse med 10 elever.
En klasse med 10 elever har sine ulemper, mest med hensynet til
udfoldelsesmulighederne for den enkelte - eller?
Kan man, med erfaring som lærer, sige noget om hvor meget tid der går pr.
klasse og hvor meget tid der går pr. elev?
Det er intressant når man diskuterer timetildeling pr klasse, og dermed i de
fleste tilfælde også pr skole. Altså bør der anstændigvis tildeles dobbelt
så mange timer til en klasse med 20 elever i.fh.t. en klase med 10 elever.
Eller er der et niveau et sted der imellem?

Fra : Wilstrup

Dato : 08-10-07 17:12

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> En klasse med 10 elever har sine ulemper, mest med hensynet
> til udfoldelsesmulighederne for den enkelte - eller?

Jeg har en anden klasse med 9 elever - der dog slås sammen om
et par uger - det er heller ikke en stor fordel - 23-24 elever
kan være et passende alternativ, men det afhænger igen af
mange faktorer - kan du fx forestille dig en idrætstime med
kun 9 elever - eller kan du forestille dig en med 24 af
slagsen? Det første giver ikke mulighed for ret mange spil og
holddannelser, medens 24 er i overkanten og kræver overblik og
logistik.

Med andre ord: man kan ikke sige noget konkret om antallet -
det afhænger af fag, lærere, lokaler, situationen og
materialerne.

> Kan man, med erfaring som lærer, sige noget om hvor meget
> tid der går pr. klasse og hvor meget tid der går pr. elev?

igen: afhængigt af situationen. Prøv at have 24 elever i
engelsk og se hvor mange af dem får mulighed for at sige noget
konkret i længere tid - og den tid de tager ekstra går fra
den/de elever, der ikke er så konkret udfarende som de andre.

> [...]
> bør der anstændigvis tildeles dobbelt så mange timer til en
> klasse med 20 elever i.fh.t. en klase med 10 elever. Eller

Loven fastsætter minimumstimetallet- det skal så fordeles på
antallet af fag - og det er op til kommunalbestyrelsen, hvor
der er en såkaldt elevfaktor, der udløser antal timer til en
lærer. Den højere matematik i dette kender jeg ikke godt nok
til at sige noget om. Det må andre gøre.

Fra : mr

Dato : 08-10-07 18:33

> [...]
> elevfaktor, der udløser antal timer til en lærer. Den højere matematik i
> dette kender jeg ikke godt nok til at sige noget om. Det må andre gøre.
Dem der skal bestemme hvordan timerne fordeles er ikke altid lærere. Derfor
kunne det være interessant at høre hvad lærerstanden mener derom. Men det er
uden tvivl svært at sige noget absolut om timefordeling. Der er i mange
kommuner en del diskussion om hvordan timerne skal fordeles. Logisk nok
mener de store skoler at timer skal tildeles efter elever, små skoler efter
klasse. Den rigtige formel er svær, men løsningen kræver gode råd fra
hverdagens eksperter.

Fra : Kim2000

Dato : 04-10-07 17:59

"mr" <mr@_.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> 10 elever i en klasse er altså under alle omstændigheder bedre end 20?

Bestemt ikke, psykologiske undersøgelser fortæller os (bl.a. Mahler) at en
gruppe bør være ca. 15 for at der er plads til den enkelte og den enkelte
kan udfolde sig. Jeg kan ikke huske, hvor stor en gruppe højst bør være.
mvh
Kim