Hvilket grafikkort?
Fra : Devast8or

Dato : 11-10-07 11:38

Hej med jer,

Jeg skal have mig en ny computer, men er lidt i tvivl om grafikkortet.

Jeg har kigget lidt på ATI X1950 Pro 256MB og GeForce 7950GT 256MB, begge
til omkring 1200,-. Så vidt jeg kan se på Tomshardware.com er de begge
rimelig udmærkede til prisen. Jeg er åben for forslag til andre kort. Det
komme rtil at sidde i en maskine med en Core 2 Duo E6750 med 2GB RAM på et
motherboard jeg ikke har bestemt mig for endnu.

Jeg ville dog gerne have et kort der ikke larmer for meget. Er der nogle af
producenterne der lægger vægt på dette, eller bruger de allesammen bare de
billigste blæsere de kan finde så det ikke er til være i nærheden af
computeren? GigaByte praler med at deres GeForce 7950GT 512MB har en Zalman
køler på, men der er ikke noget om støjniveauet eller om det også er på
256MB versionen af kortet. Er der andre producenter der er interessante at
gå efter mht. støjdæmpning?

Omkring ATI kortet lagde jeg mærke til på Asus' hjemmeside at det så ud til
at man skal have to af disse kort. Er det bare en feature man kan benytte
sig af hvis man vil, eller er det et krav for at det overhovedet vil køre?

Devast8or

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-10-07 14:31

Devast8or wrote:
> Jeg har kigget lidt på ATI X1950 Pro 256MB og GeForce 7950GT 256MB, begge
> til omkring 1200,-. Så vidt jeg kan se på Tomshardware.com er de begge

Hvis du har planer om at bruge kortet i Linux kommer du ikke udenom nVidia.

> computeren? GigaByte praler med at deres GeForce 7950GT 512MB har en Zalman
> køler på, men der er ikke noget om støjniveauet eller om det også er på

En Zalman-køler er tavs.

> [...]

> sig af hvis man vil, eller er det et krav for at det overhovedet vil køre?

Du har nok kigget på Crossfire-konceptet. Crossfire giver mulighed for
at op til 3 kort kan arbejde sammen i maskinen på forskellig måde. Der
er mulighed for et SLI-lignende setup med og uden et grafikkort til
physics (2 hhv. 3 kort) eller to kort alene (et til grafik og et til
physics).

Jesper Poulsen