Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beregning af renteudgift
Fra : Heidi

Dato : 17-09-07 20:28

Hvis vi låner feks. 20.000 kr. i morgen, og vil indfri hele lånet på en
gang feks. om 6 måneder (der skal altså ikke betales afdrag løbende), og
renten er feks. 8%.
Hvordan beregner vi så nogenlunde nøjagtigt hvad vi kommer af med i
renteudgift på de 6 måneder, når renterne bliver beregnet en gang i
kvartalet? Hvilke ekstra oplysninger skal man evt. bruge?

--
Heidi

Fra : KT

Dato : 17-09-07 21:01

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message
> [...]
> renteudgift på de 6 måneder, når renterne bliver beregnet en gang i
> kvartalet? Hvilke ekstra oplysninger skal man evt. bruge?

Renten pr. kvartal er 8% / 4 = 2%

Derfor skal du betale 20.000 *2/100 = 400 kr. pr. kvartal i rente.

Dvs. 400 kr. til betaling om 3 måneder (medmindre du lægger dem på gælden)
samt 20400 kr. til betaling om 6 måneder (+ 8 kr hvis renten er lagt til
gælden)

Ialt 20800 kr. (evt. 20808kr)

Knud

Fra : Ole C

Dato : 17-09-07 21:16

Heidi skrev blandt andet:

> [...]
> renteudgift på de 6 måneder, når renterne bliver beregnet en gang i
> kvartalet? Hvilke ekstra oplysninger skal man evt. bruge?

Måske du kan bruge denne formel:
http://www.vuc-ribeamt.dk/underv/jensotto/Simpel%20rente/..%5CSimpel%20rente/Side%203.htm
Renten bliver sandsynligvis beregnet en gang hver dag, sådan som det fremgår
af formlen, men bliver kun tilskrevet en gang hvert kvartal. Det er ikke det
samme.

--
vh
Ole C.

Fra : Heidi

Dato : 18-09-07 17:42

Heidi wrote:
> [...]
> renteudgift på de 6 måneder, når renterne bliver beregnet en gang i
> kvartalet? Hvilke ekstra oplysninger skal man evt. bruge?

Mange tak for svarene - det var som jeg nogenlunde forventede.

--
Heidi

Fra : Ole C

Dato : 18-09-07 23:08

Heidi skrev blandt andet:

> Mange tak for svarene - det var som jeg nogenlunde forventede.

Selv tak.

--
vh
Ole C.